Dit is een chronograph suisse. Hij is van 18 karaats goud.
Zeker de moeite waar om te restaureren.
Indeling:
Linker subdial zijn de running seconds
Rechter subdial is de minute counter van de chronograaf.
In het midden van onder naar boven: uurwijzer, minuten wijzer en bovenop de chronograaf secondewijzer.
Als het goed is, maar not sure, moet u de bovenste drukknop indrukken om de chronograaf te starten en diezelfde knop weer indrukken om hem te stoppen. Druk de onderste drukknop in om de chronograaf functie weer te resetten.
Let wel op, het wil nog wel eens verschillen bij vintage chronografen.
Verder kan ik ook vertellen dat de buitenste vervaagde rand met cijfers een telemeter scale is waarmee je de afstand tot iets kan vinden. Bijvoorbeeld bij bliksem. Je ziet een bliksemschicht, dan start je de chronograaf. Een paar seconden later hoor je donder en dan stop je de chronograaf. Dan kun je aflezen op de cijfers hoe ver de bliksem in kilometers van je verwijderd is.
De afstand word dus bepaald door de snelheid van het geluid.
Best handig en leuk dus bij onweer of andere dingen.
De binnenste ring met scales is een gokje maar ik denk dat dat een tachymeterscale is. Daarmee kun je kijken hoe snel iets is op een afstand van bijvoorbeeld 1 kilometer.
Dat kan je leuk testen op de snelweg, start de chronograaf bij een hectometerpaaltje en stop de chronograaf 10 hectometerpaaltjes verder, dan kunt u als het goed is aflezen hoe snel u gemiddeld ging.
@Mr.JokerBean, ik mag dan wel jong zijn maar niet dom of zo…
Inderdaad. Zelfs wanneer iemand een zeer slechte jeugd heeft gehad. Drank, drugs, criminaliteit, etc dan kan die persoon dat nog ontstijgen. Ik kan daar alles over vertellen uit eigen ervaring. Maar het geeft heel veel voldoening om met je eigen hard verdiende centjes iets leuks te kopen. Daar gaat het toch om?