Dit komt ook aardig in de buurt
Wat deze bijzonder maakt is de uur en minuut aanduiding op de wp. Doet me denken aan de Medikus versie van voor de oorlog. OJTT geeft geen zelfde exemplaar, wel iets wat in de buurt komt wat van de tweede helft jaren veertig is. Qua stijl en gezien de centrale seconde denk ik dat deze ook uit die periode komt. Verder geen info.
Ik heb de boeken er eens op nageslagen. Het lijkt me de CK 2462, de jouwe weliswaar in goud of met vergulde kast.
De wijzerplaat is iets anders dan op de afbeelding, maar daar waren natuurlijk verschillende opties voor destijds.
Volgens mij is dat de secondeaanduiding, en dat was voor een versie met centrale secondewijzer in die tijd niet ongewoon
. Bij een subseconde stond die uiteraard rondom de subdial.
Ik heb bijvoorbeeld deze twee Tissots gehad, bijna dezelfde ref, alleen de plaatsing van de secondewijzer anders. Je ziet dat bij de centrale seconde ook gelijk de secondenschaal geplaatst is:
Seconde kan uiteraard ook, zelfde verdeling. Bij Omega zie je dat toch niet veel.
Denk dat het vooral in de begintijd van de centrale seconde veel gedaan werd, toen was dat een bijzondere “complicatie”. Als je bijvoorbeeld naar 23.4 SC Omega’s kijkt heeft het gros toch wel een secondenaanduiding (inderdaad ook bruikbaar voor minuten).
Later werd dat minder, toen de centrale secondewijzer meer gemeengoed werd.
even contact opnemen met ferrie zelf,die zal je best meer kunnen vertellen
Inderdaad, indrukwekkend en verwarrend ![]()