Hulp gevraagd: wat is dit precies?

Erfstuk van grootvader, in 1996 door Ferrie Schweitzer weer in orde gemaakt. 34mm dus ik draag hem nooit, voelt ook heel fragiel en ik wil hem niet beschadigen…
Ligt bij DNK en dit is de beste foto voor nu, maak er snel meer.

15 likes

Bumper toevallig? Daar lijkt het op als ik de bouwperiode en centrale secondewijzer in ogenschouw neem als Omega-leek.

3 likes

Het is in elk geval een handwinder…

2 likes

Even… aan het zoeken gegaan en 21.567 horloges bekeken, is er 1 die dezelfde wijzerplaat indeling heeft.

Lijkt er voor de rest niet op , maar beter 1 vogel om de hand dan 10 in de doos :innocent:
Het is de CK 2179
Google daar maar eens op

De lugs lijken echter meer op een zakhorloge te zitten , dus?

Misschien daar eens zoeken , succes

2 likes

De dial lijkt er idd wel op maar met name de kastaanzet doet mij vermoeden dat het horloge nog ouder is…

1 like

Deze lijkt er qua kast meer op, is alleen een maatje kleiner:

https://www.ebay.com/itm/198460302863

Dateert gezien het serienummer uit 1947
Is ook ongeveer wat ik zou verwachten, fancy lugs is vaak jaren 40.

3 likes

Kast lijkt idd bijna hetzelfde!

1 like

Jouw kast volgoud? Plated? Capped?

2 likes

?? Leg eens uit

2 likes

Ja ik moest het ook 2x nalezen. Maar het staat er echt. Zakhorloge met lugs.

2 likes

Ik dacht dat ik te weinig koffie op had

4 likes

Geinig horloge.

Lijkt wel of de 60 boven de 12 scheef staat.

Ik denk volgoud.

Dit sluit aan bij het verhaal dat mijn grootvader erbij vertelde: het zou gaan om een soort “tussenmodel” zakhorloge/polshorloge…

2 likes

Is gewoon een polshorloge.

Alleen deze bandaanzet was ooit in.

1 like

Mwah. Ik betwijfel het. Tuurlijk gelaste lugs. Maar de maat is niet de zakhorlogemaat.

Maar de tijd zou wel eens na de oorlog kunnen liggen. Mid century

Dit zegt Gemini Pro geavanceerd:

Hier is een gedetailleerde uitsplitsing van de specifieke kenmerken van dit horloge:

​1. De Wijzerplaat (Dial) & Lay-out

• Two-Tone ‘Sector’ stijl: De wijzerplaat heeft twee contrasterende tinten (waarschijnlijk zilver/crème die door de jaren heen gepatineerd is). Dit ontwerp is een overblijfsel uit de late Art Deco-periode.
  • Dubbele Schaalverdeling: Wat dit horloge bijzonder functioneel maakt, is de indeling. De binnenste ring toont de uren met een klassiek lettertype (gesloten Arabische cijfers). De buitenste ring is een minuten/secondenspoor waarbij elke 5 eenheden zijn uitgeschreven (5, 10, 15 t/m 60). Deze stijl werd in de jaren '40 vaak gebruikt voor medische of wetenschappelijke doeleinden, zodat seconden nauwkeurig afgelezen konden worden.
  • Branding: Het aangebrachte (applied) gouden Omega-symbool \Omega met de gedrukte tekst “OMEGA” eronder is typisch voor de late jaren '40 en vroege jaren '50. Onderin, bij de 6, staat waarschijnlijk “SWISS MADE”.

​2. Wijzers & Secondewijzer (Hands)

• Feuille Wijzers: De uren- en minutenwijzer hebben de vorm van een smal blad (in horlogetermen Feuille genoemd). Dit was een zeer populaire, elegante keuze voor chiquere horloges uit deze periode.
  • Seconde Centrale (Sweep Second): De secondewijzer draait vanuit het midden. In de vroege jaren '40 was een ‘sub-second’ (een klein apart secondewijzertje onderin bij de 6) nog de standaard. Een centrale secondewijzer was in die tijd een moderne en begeerde complicatie.

​3. De Kast & Lugs (Case design)

• Geribbelde “Fancy Lugs”: De pootjes waar de band aan vastzit, zijn zeer uitgesproken. Dit specifieke type met drie verticale ribbels wordt in de verzamelaarswereld vaak fluted lugs, ribbed lugs of hooded lugs genoemd.
  • Historische context: Tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog produceerde Omega veel strikt utilitaire militaire horloges. Om de civiele (burger) modellen aantrekkelijker te maken, experimenteerden kastenmakers met dit soort sierlijke, sculpturale vormen. Dergelijke kasten uit de jaren '40 vallen vaak in de 2000-serie referentienummers van Omega (bijv. referentie in de 24XX of 27XX reeks).

​4. Het Uurwerk (The Engine)

​Omdat dit een handopgewonden horloge uit de jaren '40 is mét een centrale secondewijzer, is de kans extreem groot dat dit horloge wordt aangedreven door het legendarische Omega Calibre 30T2 SC (of een directe afgeleide daarvan).

• SC staat voor Seconde Centrale.
  • ​Dit 30mm uurwerk is een van de meest beroemde en geprezen handopwind-kalibers uit de horlogegeschiedenis. Het werd door Omega geïntroduceerd in de late jaren '30 en stond bekend om zijn fenomenale robuustheid, precisie en betrouwbaarheid. Het is de motor die Omega destijds de voorkeursleverancier van het Britse leger maakte.

Conclusie & Datering

Als we de “Sector” wijzerplaat met centrale seconde, de “Feuille” wijzers en de “Fluted lugs” combineren, wijst alles sterk op een productiejaar tussen 1943 en 1949.

2 likes

https://www.windvintage.com/omega-time-only-wristwatch-w/-fancy-lugs
Hier een Omega met soortgelijke kast/lugs.

2 likes

Zijn sowieso geen hooded lugs.

Gemini zo jammer.

3 likes

Als dat de enige fout is die eruit te halen is vind ik het best een aardige score.:wink:

Maar ik heb er sowieso geen verstand van dus je kunt mij alles wijs maken.

1 like