Hulp gevraagd...welke speedmaster is dit?

Speedmaster kenners…
Een goede kennis van mij heeft een speedmaster, en ik probeer erachter te komen welk type het is. Ooit gekocht in 1971 bij een juwelier op de middenweg in Amsterdam. Veel emotionele waarde voor de eigenaar, en nog in mooie originele staat.

Het zou een 140522 moeten zijn denk ik. Maar je hebt daarin toch weer verschillende varianten? Met verschillende deksels? Dials? Pre-moon, transitional? Wie ons helpen?

Foto’s volgens, want uploaden gaat Ff niet

Edit: er komen blijkbaar al foto’s :slight_smile:

Heb je foto’s van voor-, achter- en binnenkant? 71 zou een gewone 145.022 moeten zijn. Wel nog met een step dial denk ik. Tenzij die of andere dingej vervangen zijn ooit.

Misschien heeft het nog wat leukere details als het horloge een paar jaar ouder is en in de etalage heeft gelegen, zoals straight writing of een Dot over 90 bezel (op zichzelf inmiddels 2000+ waard).

Maar zonder foto’s blijft het gissen. EDIT: ah, ze komen eraan.

Hehe gelukt. Ik denk toch een pre-moon vanwege de achterkant?

3 likes

Nou die is zeker niet nieuw gekocht in '71 denk ik, als ik t goed zie is dit een 145.012

Om zeker te weten of het een 145.012 of een 145.022 is zul je hem open moeten maken. Als er een 321 uurwerk in zit is het de 012. Met een 861 uurwerk is het een 022.

1 like

Geen dot over 90. Dus of vervangen of toch uit 1969 of nieuwer. Wat weer niet zou kloppen met opgelegde logo.

145.012 en 145.022-68 werden beiden met DON bezel geleverd. Wijzers mogelijk vervangen, lijken luminova.

Ik denk dat dit verder een hele mooie is.

In 71 werden mogelijk nog wel 145.012jes verkocht bij de juwelier hoor.

Heb je gelijk in ja, excuus, moet een gekke tijd geweest zijn, dat er 3/4 verschillende Speedmasters te koop waren die in principe het zelfde model waren.

Ja heb ik me ook wel eens bedacht.

Hij weet het ook niet meer precies…zou jaartje eerder kunnen zijn…gekocht inderdaad naar aanleiding van de maanlanding voor het astronomische bedrag van 750 gulden…:joy:

Wilt een maanhorloge, wordt genaaid met een pre-moon :joy:

3 likes

Dat was toen toch best een flink bedrag?

fl 750.00 in het jaar 1971 heeft een “koopkracht” van fl. 3 016.94 (€ 1 369.03) in het jaar 2015 volgens iigs.

Absoluut, maar altijd leuk om de historie van het horloge te horen. Hij mocht hem eerst een maand op proef en hoefde toen pas te betalen. Het horloge heeft een heftig auto ongeluk overleefd waarbij hijzelf en de auto helemaal in de kreukels lagen.

Hmmm, dat komt niet helemaal overeen met de prijs waarvoor een nieuwe nu bij de juwelier ligt…:money_mouth:

Ken de omstandigheden niet om te verkopen maar dit zijn volgens mij redenen om juist een horloge te houden

Ik heb nergens gelezen dat het de bedoeling is te verkopen. :thinking:

Idd, te snel gelezen :smirk:

1 like