Hulp gevraagd wijzerverzet mechanisme

Beste mensen,

Tijdje niks van me laten horen. Onlangs nog een NA San Martin in staal en goud gekregen waar ik nog een post van moet maken. Echter wilde ik hem vanmorgen om doen maar bij het uitdraaien van de kroon ging het niet helemaal lekker. Met schroefkroon uitgedraaid wind hij niet meer op maar begint die de tijd te verstellen. Verder klikt ie ook niet meer mooi in de verschillende posities. Wat zou het probleem kunnen zijn en is dit met een beetje handigheid zelf te fixen? Mijn ervaring bestaat uit het oefenen van zakhorloges uit elkaar halen en in elkaar zetten. Misschien de kroon en stam er keer uit halen en in zetten? Het betreft een NH35 uurwerk. Alvast bedankt!

Het lijkt er op dat de tirette niet meer goed gepositioneerd is. Aangezien deze aan de wijzerplaatkant van het uurwerk zit, zullen de wijzers en wijzerplaat er af moeten, om deze te bereiken.
Als je ervaring hebt met zakhorloges, is het mogelijk een klusje dat je zelf kan doen. Maar als je twijfelt, dan zou ik het uitbesteden.

3 likes

Dank voor de info en het duidelijke plaatje ter illustratie! Ik zou dit zelf wel willen gaan proberen. Immers heb ik de gereedschappen en al wat skills en als het me niet zou lukken kan ik er eventueel altijd nog een nieuw uurwerkje in slingeren. Zijn er nog dingen waar ik op kan letten zodat de kans van herhaling in de toekomst kleiner wordt? Bepaalde schroefjes of iets dergelijks.

Kans op herhaling is miniem. Als een tirette netjes in elkaar zit, dan zou dit gewoon probleemloos moeten werken.

Bij oudere uurwerken wil de hebelveer nog wel eens breken.

Ik bedenk me nu dat de afbeelding niet overeenkomt met de tirette van de NH35. Dat werkt weer net even anders. Mogelijk dat onderstaand filmpje je kan helpen.

2 likes

Kleine update op mijn topic en hulp gevraagd wederom. Lange tijd dit laten liggen en nu na wat oefening met andere horloges de moed verzameld om dit te fixen. Gezien het zet mechanisme aan de achterzijde van het uurwerk zit bij de NH35 heb ik hem tot daar open gemaakt met behulp van bovenstaande video. Leek achteraf niks mis mee maar toch goed in elkaar gezet alles weer. Maar nu is er wat vreemds gaande.

Als ik slechts het uurwerk heb zoals hieronder, dan doet die het perfect. 0 positie om te handwinden, 1-positie uittrekken om datum te verzetten en 2-positie uittrekken om tijd te verzetten.

Echter leg ik hem in de kast, en doe ik de stam er helemaal in, dan staat die in datum verzet modus en niet in handwind modus. Ook met in en uitschroeven van de kroon merk je dan dat die tijdens het schroeven van de 1-positie naar de 0-positie gaat en vice versa.
Het viel mij op dat het lijkt alsof ik wat stam te kort kom wanneer ik hem in de kast bevestig. Te zien aan onderstaande plaatjes:

Dit is uit de kast in de 0-positie (handwinden)

Dit is uit de kast in 1-positie (datum verzet)

Dit is uit de kast in 2-positie.
Als je dan kijkt naar onderstaand plaatje zie je dat wanneer de kroon op zn verst erin zit (maar niet geschroefd) niet in de 0-positie staat, alsof je te weinig stam hebt.

Hieronder nog een plaatje van de stam en kroon die ik even losgemaakt hebt.

Al met al lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is en iemand een gouden tip heeft om dit semi gouden horloge weer tip top in orde te krijgen :slight_smile:

Als je de kroon inschroeft en weer uit springt die er dan uit?

1 like

Opwindas is te kort vrees ik. Nieuwe bestellen en correct op maat maken. eBay is een goede optie hier.

1 like

Even in het juiste rubriekje geplaatst!

Dat lijkt me hier nu niet. Ding is gewoon echt lijkt me. :man_shrugging:

1 like

Ding is zeker echt! Echte San Martin met echte NH35a uurwerk :sunglasses:
@Lexie2797: als ik hem zeg maar in schroef dan komt die uiteindelijk tijdens het schroeven wel in de handopwindstand, schroef ik hem echter uit dan springt die al tijdens het schroeven in datum verzet stand waardoor je al 3 dagen hebt verzet voordat je de kroon hebt uitgeschroefd

@PeterLC: Die indruk krijg ik inderdaad ook, maar het probleem is zich van de ene op de andere dag voor gaan doen. Beetje raar dat die opeens te kort is dan. Maar misschien is er wat afgebroken van de opwindas en heb ik dat tijdens de demontage niet gemerkt en is dat stukje weg gesprongen. Lijkt me zeker het proberen waard om een nieuwe opwindsas te halen. Hoe meet men wat de correcte lengte is zeg maar?

Als je dit nog nooit hebt gedaan, beter niet aan beginnen. :sweat_smile: Ik vind het ook nog steeds moeilijk!

1 like

Is daarmee niet meteen bevestigd dat het niet aan de opwind as ligt? Bedoel het heeft gewerkt lijkt me en die wordt niet zomaar ineens te kort toch? Er zit een veer in de kroon als die die ingedrukt vast zit dan geeft dat zelfde symptomen als te korte as. Ik ben verre van een horloge maker @PeterLC is daar meer mee bekend.

1 like

Hmmm, wel een lastige dus. Het is altijd te proberen. Steeds één stukje afknippen totdat de lengte optimaal is zou misschien kunnen werken.
Eventueel de horlogemaker of een nieuw NH35 uurwerk kan altijd nog :relieved:

Ja precies en het lijkt me ook niet in het uurwerk te zitten, want buiten de kast werkt het perfect. Misschien inderdaad die veer die in de kroon zit. Ik ga morgen eens inspectie uitvoeren op de kroon. Je zegt dus dat deze vast kan komen te zitten in de kroon zelf?

Met genoeg viezigheid kan alles volgens mij. Nogmaals ik ben verre van een expert maar het zou kunnen. Te korte opwind as zou ook kunnen maar weet niet of dit horloge het wel goed heeft gedaan.

1 like

Ja hij heeft het wel altijd gedaan dus daarom lijkt een vastzittend veertje meer voor de hand liggend

https://youtu.be/USZwfHeXEsk weet niet of de mechniek op jouw kroon het zelfde is maar voor het algemene idee.

1 like

Ziet er leerzaam uit! Morgen maar eens verder op onderzoek uit :slight_smile: ben zelf ook nog beginner als het op reparaties aan komt, maar leer elke dag weer wat nieuws van jullie :grin:

1 like

Of het het ook is dunno maar hoe dan ook leren we weer.

1 like

Nog even kleine update! Het bleek een haperend veermechanisme te zijn in de kroon. Met behulp van wat föhnen is deze op magische wijze weer losgekomen en functioneert hij weer voor nu :grin:. Hopelijk blijft die het doen en anders weet ik in ieder geval waar het probleem zit. Bedankt voor de tips!

2 likes