Hulp gevraagd...

Vanochtend vol goede moed aan de slag gegaan om twee schakels uit horlogeband te halen, aan beide zijden van de sluiting één schakel.
Na uitdrukken van pin en schakel er tussenuit halen, wilde ik pin weer terugdrukken. Er bleek van speling, maar toen vond ik busje op de handdoek… Maar, ook met dat busje lukte het me niet.
Ik bedacht me toen om heel voorzichtig de schakel aan de andere kant v.d. sluiting eruit te drukken en goed te kijken wat er precies uit de schakel(s) kwam. Maar, verd…, ook dat liep mis.
Kortom, ik zit nu met vier pinnetjes en drie busjes (??), waarvan één een soort ‘dubbel busje’ lijkt te zijn (twee over elkaar?)…

Zie foto.

Ik kom er niet uit. Wie kan me hiermee op weg helpen ?

.

PS. Mocht dit verkeerde rubriek zijn, kan moderator e.e.a. in juiste rubriek plaatsen?

1 like

Als ik inzoom op de foto zijn dat inderdaad 2 busjes in elkaar, die uit elkaar halen en je hebt er weer 4.

Je moet even kijken waar de busjes in moeten, het midden van de schakel of aan de zijkant. Ik heb inmiddels wel een handigheid ontwikkeld voor die dingen maar in het begin is het aanrommelen om te kijken hoe dat nou precies moet allemaal.

1 like

Ben al aan het ‘pielen’ geweest, maar één enkel los busje gaat niet, want glijdt gewoon door de schakel (zonder weerstand dus)… De openingen in de schakels zijn ‘van voor naar achter’ één diameter, dus die busjes worden halverwege schakel niet ‘tegengehouden’ (wat bij een stalen band van ander horloge wél het geval is).

Bij monster band moet het busje aan de kant van het pijltje, en vervolgens de pin aan de andere kant er in (dikke kant als laatst). Busje aan de andere kant wil er weer uitfloepen, dat kan je voorkomen door een ballpoint tegen buisje aan te zetten. Uiteindelijk heb ik aan de kant van de pin een korte houten sate prikker gebruikt om de pin verder te duwen (was bang voor uitschieten).

1 like

Maar… hoe kom ik aan die twee busjes over elkaar…?

Om de pin uit de band te drukken is het nodig om in de richting van de pijl te drukken. Ik druk ze altijd terug tegen de richting van de pijl in terwijl ik het busje in de iets grotere uitsparing in de schakel laat rusten. Dan laat ik het pinnetje rustig in dat busje zakken, en hamer ik hem daarna door. Nogmaals, bij het terug drukken van de pins doe ik het tegen de richting van de pijl in.

Eén van je pins is wel verbogen, da’s naar. Als je 'm niet recht kunt buigen zou ik even naar een dealer lopen om een nieuwe te halen. Je wilt eigenlijk niet met kromme pins werken.

Oh, en verder wat @koekoek zei: Je hebt twee busjes in elkaar gedrukt. Haal die even uit elkaar. Als er een verbogen is, zie boven. Je wilt ook geen kapotte busjes hebben.

Misschien heb je een busje in de schakel gehad, en toen een pinnetje met busje in dezelfde schakel geprobeerd te drukken.

1 like

Ja, richting (en omgekeerd terugplaatsen) weet ik wel.
Maar ik krijg het busje niet volledig in de schakel terug. Ik moet daarvoor eigenlijk iets hebben wat EXACT dezelfde diameter als het busje heeft. Een prikker of ballpoint ‘lopen wat taps toe’ en drukken daardoor IN het busje, in plaats van er tegenaan…
Ik zoek dus voorwerp(je) met exacte diameter van busje, maar met een geheel vlakke bovenkant…

2 likes

Uit het arsenaal balpennen eentje gepakt met de meest ‘botte’ punt, zodat je die niet in het busje zou kunnen drukken. En… dat ging. Zo te beoordelen zit ‘de hele handel’ weer goed in elkaar.
Dus reflectanten, bedankt voor jullie tijd en inbreng ! :slightly_smiling_face::+1:

3 likes

Heb zelf na klusje goed gekeken of het geheel hetzelfde er uit zag als bij de andere schakels…

1 like

Ja, heb ik ook gedaan en zo te zien zit 't zoals bij alle andere schakels.

1 like

Nog wel even foto van het geheel plaatsen… dan is je topic echt af :wink:

Heb er nét een foto van gemaakt (met mobieltje).
Moet 'm nog even naar PC transporteren (zit liever via PC op internet dan via mobiele tel. :slightly_smiling_face:).

Zó dan… :wink:
Komt in de plaats van mijn onlangs verkochte Seiko Prospex kinetic.

3 likes

Mooi… gefeliciteerd met aanwinst.
Wat zijn de afmetingen?

Ik meen 45mm en 13,6mm dik. Lug to lug 24mm.

Ik geef gewoon niet meer uit dan 300 euro voor een nw. horloge. Uitzondering is een Roamer, die me 339,-- kostte… :wink:

Lug to lug 24 mm?? Uhm, nee, bedoel natuurlijk lugbreedte…

Don’t worry, daar ging ik al van uit. :wink:

Prima gewoonte, helaas lukt mij dat niet altijd :grimacing:

1 like

Je kunt het geloven of niet, ik heb ze d’r met de blote vingertjes in laten glijden.

Fingerspitzengefühl heet dat. Geloof ik. :slight_smile:

Ik kwam er pas achter dat de bergeon pushpin tool(het rechte staafje) precies past in het buisje en ik doe hem daarop en prik dan in het gaatje en met de vingers rond het buisje trek ik de tool dan weg…zo los met het buisje heeft mij echt veel langer gekost om het buisje erin te krijgen…werkt bij mij i.i.g goed :+1::grin:

@FATC, heb je het dan wel over de pins en busjes, of eh… :sunglasses:

1 like