Hulp gevraagd

Goedemiddag allen,

Ik zat vandaag een beetje over internet te struinen en kwam een automatische Frederique Constant Chronograaf met ETA2894 tegen, leuk klokje wel.
De verkoper verteld mij dat het horloge altijd goed heeft gelopen, nadat hij een ander heeft gekocht heeft hij deze weggelegd. Nu krijgt hij het horloge echter niet meer aan de praat nadat hij een tijd stil heeft gestaan.

Op vragen als hoe oud het horloge is en hoe lang het al stil staat heb ik nog geen antwoord gekregen.

Weet iemand wellicht wat dit zou kunnen betekenen?

Kan hem namelijk vrij gunstig kopen maar neem liever niet te veel risico.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vreemd verhaal. Het kan altijd dat de olie opdroogt en daardoor het horloge niet meer loopt maar dat is voornamelijk bij echt oude horloges. Frederique Constant bestaat nog maar sinds 1988. Dus dat die olie zo opgedroogd is dat hij helemaal vast zit geloof ik niet helemaal. Als hij echt goedkoop is kun je natuurlijk altijd een beurt geven en kun je weer jaren vooruit. Maar als het een 700 of 900 reeks is zijn het inn house movements en zijn onderdelen een stuk moeilijker te krijgen. Heel goed navragen wat het is is mijn advies. Succes

1 like

Eerst het antwoord van de aanbieder even afwachten en indien niet bevredigend, handen weg…

1 like

Dank voor je reactie, het gaat gelukkig niet om een 700/900 serie dus er zal vermoedelijk een ETA werkje in zitten gok ik, als het alleen een service is dan zou dat geen probleem zijn. Moeten er echt bepalende onderdelen vervangen worden kan het nog wel eens in de papieren lopen. Heb het idee dat de verkoper er zelf ook totaal geen verstand van heeft. Vandaar dat ik inzichtelijk probeer te krijgen wat het mogelijk kan zijn.
Het gaat trouwens om een chronograaf.

Ben ik het ook helemaal mee eens, vragen staan nog niet zo lang uit dus ik heb nog even geduld. Heb niet het idee dat ik belazerd wordt, voornamelijk dat de verkoper ook niet weet waar hij over praat.

1 like

Chronograaf zijn wel een stuk duurder om te reviseren. Minstens €400 zonder stukken. Maar dan heb je wel een leuk horloge van een mooi merk met Nederlands tintje :wink:

1 like

Volgens mij is juist bij nieuwere uurwerken de kans groter dat het uurwerk helemaal vast loopt vanwege de nauwere toleranties. Ik heb een keer een Tissot PR 100 met een Eta uurwerkje beet gehad; zat muurvast, maar kwam alleen door gedroogde olie. :sunglasses:

1 like

Dat heb ik persoonlijk gelukkig nog niet gehad maar klinkt wel logisch qua nauwere tolerantie in het uurwerk. Dus conclusie = Oud en nieuw heeft onderhoud nodig.

1 like

@Drees @wbcoupe De verkoper geeft aan dat het horloge circa 8 jaar oud is en hij het de eerste 7 jaar vrij veel heeft gedragen. Nu staat hij volledig stil. Stel dat het niks ernstigs is, en hij alleen voorzien dient te worden van nieuwe olie moet ik al gauw aan 400 euro denken?

Alleen olie verversen gaat dit m.i. niet oplossen. Standaard beurtje lijkt noodzakelijk.

1 like

Met olie verversen wordt hier hetzelfde bedoeld als een servicebeurt; een horloge heeft geen vuldop waar je de olie erin kunt gooien. :wink:

3 likes

Dus pakweg €400.00 ivm chronograaf.

1 like

Hangt ervan af, hier zal zo’n Dubois Depraz chrono module in zitten. Kan lastig zijn om te servicen.

1 like

Die worden idd doorgaans standaard vervangen door bijna alle horlogemakers.

1 like

Ik weet niet of je dan met 400 euro klaar bent?

1 like

Dank voor jullie antwoorden, ik moet dus sowieso rekenen op €400,- en dan hoeft er nog niet eens wat spannends mee te zijn begrijp ik. Heeft iemand enig idee wat een FC-390 Chrono met recente service in gebruikte staat ongeveer waard is?

375 euro op chrono, en dan kan je er vast nog iets afkrijgen

1 like