Vraag over horloge op bijgevoegde foto’s, volgens informatie op internet zou dit een Brits ww2 horloge kunnen zijn. Bij die staan echter duidelijk Rolex op de wijzerplaat, bij die van mij niet. Is mijn horloge het waard om te laten restaureren?
Heb hem gekregen van mijn vader, hij beweert hem in de oorlog geruild te hebben met een Britse parachutist voor sigaretten. Het zou dus een echte kunnen zijn.
Het zou al heel cool zijn als er Buren, Cyma, Eterna, Grana, IWC, JaegerLeCoultre, Lemania, Longines, Omega, Record, Timor of Vertex op staat. Dan heb je echt wel iets leuks in handen.
Dit inderdaad. Beantwoorden en dan op dit (omcirkelde) symbool klikken om foto’s te downloaden. (Wanneer je trouwens op onderstaande afbeelding klikt, wordt deze geopend en zie je het duidelijker.)
Nee, een Rolex is het niet. Het werk erin is een FHF 2, denk ik (zie Ranfft):
Qua waarde is het inderdaad geen Rolex, maar het is wél een horloge dat door het Britse leger werd uitgereikt. Ik zie niet meteen iets dat op een vervalsing wijst (zou ook een vervalsing met een serieuze geschiedenis zijn dan, gezien het verhaal erachter). Dus geen goudmijn, wel een (naar mijn aanvoelen) authentiek stuk dat oorlogsgeschiedenis meedraagt.
Restaureren kan meevallen of tegenvallen, dat kan enkel een horlogemaker goed inschatten eens die het werk goed onder de loep neemt. Als je vraag is “ga ik winst maken op dit horloge als ik het laat tiptop zetten” - nee, ik denk het niet. Maar puur door het verhaal zou ik op z’n minst eens luisteren, en dan zelf aan kinderen/kleinkinderen doorgeven. “Dit is het horloge dat overgrootvader tijdens de oorlog…” is meer waard dan de geldwaarde.
De voorkant niet zelf openmaken trouwens, daar zit een flinke kwak radium op.
De straling op zich zou ik me niet zoveel zorgen om maken - dit is geen horloge dat je alle dagen 14 uur in je broekzak naast je kroonjuwelen gaat meedragen gok ik het stof onder het glas daarentegen, dat is een grote rotzooi, dus inderdaad netjes afblijven en door een professional laten doen. Als het horloge onder een stolp in de woonkamer zit, is er geen vuiltje aan de lucht. Gewoon niet openmaken en aan likken.