Hulp gezocht - 30 jaar oude Seiko + 20ish jaar oude Seiko

Beste,

Tijdens een van de opruimingen bij het ouderlijk huis, kwam ik onderstaande pareltjes tegen. Navraag bij mijn ouders leerde mij dat de eerste, de kleinste, aangekocht was voor de geboorte van mijn broer, zo’n 30 jaar geleden.
Bij de andere bleef het antwoord ‘hoe oud is deze’ wat vager. Iets preciezer, het antwoord was ‘geen idee’. Van de grootste van de twee ontbreekt een end-link de andere staat stil. Ondanks mijn verwoede (oke, ik heb het eenmalig geprobeerd met mijn 15 euro horlogemakers setje uit China) kreeg ik de kleinste niet open en wilde deze niet beschadigen.

Ik ben opzoek naar iemand die mij zou kunnen helpen beide horloges onderhoud te geven en eventueel een nieuw glaasje en end-link voor de grootste. Informatie over de uurwerken (type, uurwerken etc) ook erg welkom, ik heb niets kunnen vinden hierover…

Ten eerste, Seiko Quartz - 30mm diameter, bandaanzet 16mm, titanium.

Ten tweede, Seiko Automatic - 17 Jewels, kast 36mm, band 22mm
Caseback heeft volgende inscripties; Seiko 640176
Water Resistants Stainless Steel 6308-8020

Alvast bedankt voor het lezen en bij voorbaat dank voor de hulp.

3 likes

Voor de 6308-8020 heb je een 310T18ANS0 glaasje nodig. Het is zo te zien een acryl glas dus wellicht dat je met polijsten al een heel eind zou komen. Zitten er barsten in het glas? Qua jaartal vind ik hem lastig. De 63xx serie uurwerken werd volgens mij in 1976 gelanceerd. Dus lastig om te zeggen van wanneer hij is, 1976 of 1986.

Ook van de quartz vind ik het lastig te zeggen. Ik heb niet zo’n goed idee van de productie data van de 5h22 maar zou hem eerder 90s schatten :thinking:

1 like

Voor zo’n glaasjes ref heb je koekoek nodig, maar kijkend naar looks/design zeg ik:
6308-8020 eerder 1976 dan 1986. De Ti quartz eerder jaren 80 dan 90. En volgens mij was SQ op de wijzerplaat wel zo’n beetje voorbij in de jaren 90.
Dit is jaren negentig Ti quartz, zonder SQ:

1 like

Ik gok ook '76 voor de 6308. Deze 6119 heeft een gelijkaardig design en is uit '75

Voor de sq doe ik geen gok. Ik denk echter wel dat de naam langer doorliep dan @Hieronimus schetst.
Deze is bijv van '99

1 like

Die Kinetic gezien hebbend blijf ik toch bij wat ik denk. Dat “SQ”, zonder 100 (WR rating?) in dat oude “harde font” plaats ik in de jaren 80. En ook de rest van het design.

1 like

Helaas zit polijsten er niet meer in, op de eerste foto tussen de 7 en 8 marker zie je een grove barst die van binnenuit tot bijna door he ‘glas’ zit… een nieuw glaasje zal de oplossing zijn. Het geeft in iedergeval al een iets duidelijkere tijd van aanschaf/productie. Dankjewel voor je tijd en info!

Ook jij bedankt voor je input! De Quartz is redelijk te traceren qua leeftijd - aangekocht voor geboorte van mijn broer die nu 30 jaar is.

@sq100 Vormgeving van de kast en een groot deel van de wijzerplaat lijkt inderdaad erg te kloppen! Ook jij bedankt voor je input!

@Hieronimus Gaat inderdaad richting de 1988 zijn aangekocht.

Iemand een tip voor een horlogemaker die alle zaken zou kunnen aanpakken? Nakijken van de quartz - service van de automaat + vervangen glas en endlink?

1 like