Hulp gezocht bij artikel school voor Journalistiek

Beste horlogeliefhebbers,

Ik ben studente aan de school voor Journalistiek Utrecht. Ik ben op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over het krijgen van (hoge) kortingen op horloges. Gebleken is dat sommige juweliers dusdanig hoge kortingen geven, dat zij onder de catalogusprijs komen en daarmee hun dealerschap riskeren. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Het artikel dat ik schrijf is enkel voor intern gebruik bestemd. Het artikel komt dus niet in de krant, en juweliers worden niet bij naam genoemd.

Alvast vriendelijk bedankt.

Groet,
Gwendelyn Luijk
Studente School voor Journalistiek Utrecht

Ook al geeft een juwelier mar 1% korting dan zit ie nog onder de catalogusprijs.
Officieel mag het niet met korting verkocht worden maar ik denk niet dat ze er veel aan kunnen doen en willen doen. Het is namelijk de marge van de juwelier die kleiner wordt, niet van het merk.
Ze moeten er alleen niet mee gaan adverteren dat ze zoveel % korting geven.
Maar als een juwelier een individuele klant korting geeft dan doe de meeste merken daar niet moeilijk over.

Allereerst dit:
Wat de meeste klanten en ook - helaas - veel verkopers vergeten is het volgende: bij een brutto marge van 30% betekent een korting van 10% dat er één derde van de winst wordt weggegeven.
En dat moet - vind ik - voor de winkelier zwaarder wegen dan dreigementen van de fabrikant tegenover juweliers die kortingen geven.
Maar de juwelier is ondernemer en moet zelf weten hoever hij kan gaan.
En in Duitsland bijv. bestaan geen vaste prijzen maar alleen niet bindende adviesprijzen.

Als ik een nieuw horloge koop - en dat gebeurt slechts zo eens in de vier/vijf jaar - ga ik altijd naar de zelfde juwelier, die ik al jaren ken en wiens vader al met mijn vader samengewerkt heeft.
Ik laat me door de verkoper/verkoopster het verhaaltje vertellen en vraag dan naar de baas. Hem zeg ik dat ie zn zakjapanner moet trekken en mn korting moet uitrekenen.
Als het nettobedrag rekening houdende met de marge die de winkelier nodig heeft me bevalt, neem ik het horloge, anders niet. (tenzij het een horloge voor mn vrouw is, maar dat is force majeure :slight_smile: )

Succes met je artikel

Bedankt voor de reacties.

Weten jullie toevallig ook waarom er eigenlijk niet onder de catalogusprijs verkocht ‘mag’ worden en wat de consequenties zijn voor een juwelier, als die er al zijn, als een groot merk als Breitling merkt dat dat toch gebeurd?

In een ander topic op deze site http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,34077,34165#msg-34165
vond ik ook een opmerking over het wegkrassen van serienummers door juweliers als zij hoge kortingen geven. Heeft een van jullie daar ervaring mee?

Groetjes,
Gwendelyn