Ik ben nieuw op dit forum, onlangs heb ik mij een dames horloge gekocht.
Na veel opzoekwerk over dit uurwerk ben ik niet veel wijzer geworden, over dit uurwerk vind ik dan ook gewoon niets en zo ben tijdens mijn zoektocht op het wereldwijde web hier terecht gekomen.
Ik hoop dat iemand hier mij mischien wel meer kan vertellen over waar deze vandaan komt, jaartal,…
Opschrift wijzerplaat; Lacorda
Incabloc
Opschrift achterkant; Lunette
Plaque OR lamine
20 microns
Het logo “Lacorda” zou ook een model / serie kunnen zijn van een verder nog onbekend merk,
Ik heb het RW logo van de achterzijde opgezocht maar geen exact model teruggevonden.
er zijn wel wat horloge / bedrijven die de afkorting RW of R&W gebruiken maar ook dat zegt niets.
die 20 microns slaat op de dikte van de
"goudlaag" die op de metalen
( zilveren ? ) onderlaag is aangebracht.
Helaas geen idee, temeer omdat het mij nogsteeds onduidelijk is welk merk het betreft en het scheelt ook waar je het zou verkopen.( ik vind hem er best mooi uitzien )
Wanneer het goud op zilver is dan ongeveer
de zilverwaarde
en wanneer het 20 micron goud op RVS is bijna niets.
Een liefhebber kan er uiteraard voor geven
wat hij / zij wil.
gebruik het horloge desnoods voor een leuk
dagje uit naar een sieradenveiling en met enig geluk hou je naast de spanning er een beetje geld aan over
voor een paar koppen koffie met gebak.
Toch even een correctie op Gerard’s veronderstelling dat Lacorda misschien een model naam is.
Op het internet vond ik namelijk dit over het merk Lacorda:
Pour Info, marque Lacorda, Emboiteur Français
Société reprise par LIP dans les années 60 (1966) qui fera un regroupement de plusieurs fabricants Français
Lacorda, Sobihor, Pilote S.A., Friez-Prudhon, Quartier Frères
…et sous le nom d’ ELECTRA
Ook heb ik nog een foto van een Lacorda herenhorloge gezien. Op de wijzerplaat staat het gestyleerde Lacorda bovenaan en onderaan de plaat de vermeldingen incabloc en cal-Suisse. Er is geen vermelding over de herkomst (fabrique of made in).
Op de backcase staat helemaal niets.
Kortom, Lacorda is (zo te zien) een Frans merk met een verbinding met LIP/Electra.
Altijd leuk om een onbekend merk tegen te komen :#
Ik heb hem gekocht omdat ik hem niet alleen mooi vond maar ook de prijs aantrekkelijk was,1€ uit de kringwinkel daar kan je al niet voor sukkelen. De achtergrond achterhalen is voor mij leukste aan zulke aankopen ( ok al is het met een beetje hulp :-P) , was niet vanzin om hem te verkopen
Heb wel enkele indicaties dat ze echt zouden kunnen zijn maar voor uitsluitsel over de steentjes denk ik dat ik bij een juwelier terecht moet, deze zullen voor de gewone burger moeilijker te herkennen zijn denk ik.
In de sluiting heeft volgens mij iets gestaan maar dit is door de jaren vervaagd tot niet meer herkenbaar
Aan de binnenkant van het dekseltje zijn wel enkele markeringen gekrast,
ik vermoed door een horlogemaker ?
Er staat, W373 en MRH 1-69 in gekrast… heb ik me toch een goede loep uit de lade mogen nemen
Onder de balans staat meestal het fabrikaat van het uurwerk… als het een FE 68 is, dan staat de 68 in de buurt van het ankerrad… ik heb me ooit wezenloos gezocht. 5¾’’’ x 6½’’’ zal deze zo’n beetje zijn… en er zijn werkelijk ontelbare kalibertjes gemaakt met deze maat en vorm, zo’n beetje 1:1 uitwisselbaar… 21.600 bph tikkertjes… dit is nog een luxe met een gebalanceerd balanswiel…
RW was de kastenfabriek Rodi & Wienenberger in Pforzheim.
20 micron is/was geen slechte dikte van de vergulding.
De ondergrond was meestal messing of "neusilber"
De toevoeging laminé betekent dat het “walzgold” is dwz mechanisch en niet galvanisch verguld.