Hulp gezocht bij keuze "eerste" horloge!

Beste horlogeliefhebbers,

Ik ben Chuut, 32 jaar jong en ik ben opzoek naar mijn eerste “echte” horloge. 3 maanden geleden ben ik begonnen met oriënteren. Wat begon als een “eenvoudige” zoektocht, is uitgemond in een uitgebreide speurtocht.

Tijdens deze speurtocht kom ik steeds weer uit op dit horlogeforum en het valt mij op hoeveel passie en enthousiasme jullie hebben voor horloges. Wie zou ik dus beter om hulp kunnen vragen dan jullie?!

*Doel
Kernwoorden waar je aan moet denken zijn: kwaliteit, ingetogen, klassiek en sportief. Ik draag veel pakken voor mijn werk, dus hier moet het bij aansluiten. De bedoeling is om nu een horloge aan te schaffen, waar ik de komende 20 jaar plezier van heb.

*Budget
Dit is een lastige. Als ik kijk naar de retailprijzen van onderstaande voorkeurshorloges, kom ik uit op een budget van € 1.100 tm € 3.750. Eigenlijk wil ik niet meer dan € 2.000,-- uitgeven. Dus eigenlijk hoop ik op een leuke aanbieding die onderstaande horloges dichter binnen mijn bereik brengen. Ik lees hier op het forum dat er in de grijze handel veel “winst” te behalen is. Ik betaal liever niet de volledige retailprijs, omdat ik dan gevoelsmatig erg veel betaal aan winst en overheadkosten voor de verkoper. Ik wil het gevoel hebben dat ik met mijn zoektocht iets heb terugverdiend, door niet direct naar de eerste de beste AD te rijden. Uiteraard mag een verkoper op mij verdienen, maar als ik € 2.000 voor een horloge betaal, vind ik het erg wrang als ik weet dat de verkoper € 1.000 op mij heeft verdiend.

*Wensen
-Stijl: racer, voor onder een pak (duikers vind ik al snel minder mooi door de grote cijfers op de ring, maar bij een elegante ring sta ik hier nog steeds open voor). Zie ook onderstaande foto’s voor mijn smaak.
-Vorm: rond
-Uurwerk: quartz of automaat; ik weet dat dit een verschil van dag en nacht is. Ik ben nog niet helemaal uit. Voorkeur gaat uit naar een automaat, maar dat is meer omdat dit exclusiever is en een hoger kwaliteitsgevoel geeft. Niet zozeer omdat het uurwerk “beter” is. Overigens kom ik niet verder dan dat automaat de wijzer mooier loopt, veelal duurder is, periodiek moet worden gereviseerd en dat de tijd vaker moet worden bijgesteld dan bij een quartz. Waarschijnlijk doe ik hiermee een automaat tekort, maar dat is een gebrek aan kennis mijnerzijds.
-Chronograaf is een must
-Nieuw
-Maat 41mm t/m 42mm,Ik heb een smalle pols, 43mm is volgens mij te groot. Ik moet natuurlijk eerst het horloge om zien om goed te kunnen oordelen. Maar dit is vooralsnog mijn ervaring bij het passen van horloges.
-Materiaal: band en kast van metaal. Denk aan staal en titanium (in ieder geval deze kleuren). Wijzerplaat donker. Geen goud en/of diamenten.
-Swiss Made op de wijzerplaat is geen must, maar heeft wel mijn voorkeur.
-Tachymeter is mooi, maar geen must.
-Dagaanduiding (cijfer dus niet dag van de week) is een must.
-Waterdicht minimaal 50m, niet dat ik ermee wil zwemmen, maar meer dat ie beschermd is bij waterongelukken.
-Saffierglas
-Verkoopkanaal maakt me niet uit, bij voorkeur via kanalen die onder de officiële adviesprijzen verkopen. Ik wil wel graag de standaardgarantie die bij een AD van toepassing is. Uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk, maar ik ben wel bereid om iets meer te betalen, voor de zekerheid dat de garantie en service goed is. Reisafstand max 600km vanaf de Nederlandse grens. Met name over de verkoopkanalen kan ik nog wel tips gebruiken. Ik wil het horloge graag zelf ophalen, zodat ik zeker weet waar het vandaan komt, het op maat kan worden gemaakt en de garantie heb dat het “echt” is.

*Voorkeursmerken
Omega, Tag Heuer en Hamilton, in ieder geval voorkeur voor grote merken. Deze voorkeuren zijn gebaseerd op gevoel en dus niet op basis van kennis. Deze merken geven mij het gevoel van kwaliteit en duurzaamheid. Dus als jullie nog andere merken kennen die aan bovenstaande eisen voldoen, dan hoor ik dat graag.

*Voorkeurshorloges van hoog naar laag
-Omega Speedmaster Date Zwart of grijs; Dit vind ik vooralsnog de mooiste binnen mijn budget. Het horloge is echter maar 40mm, wat waarschijnlijk te klein is. Dit zal ik moeten passen. Prijs op internet gevonden € 2.080 bij www.lex-watches.nl

-Tag Heuer Carrera Chrono auto
Eigenlijk vind ik bijna alle varianten mooi, maar de 1887 in het bijzonder. Helaas kan ik de Carrera niet goedkoper vinden dan € 2.500. Mijn broer heeft in 2009 een nieuwe Carrera (laatste foto) gekocht bij Badort in Neuss voor € 1.700. Deze zou ik nog een mailtje kunnen sturen. Voorkeur van hoog naar laag.

-Hamilton American Classic Jazzmaster Chrono Auto
Deze zijn budgettechnisch gezien de beste keuze. Ik moet deze net als alle anderen een keer om mijn pols zien om goed te kunnen oordelen. De prijzen zijn retail respectievelijk € 1.195 en € 1.075. Na even zoeken op internet moet hier nog € 200 vanaf kunnen. Voorkeur van hoog naar laag.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

In ieder geval wil ik jullie alvast bedanken voor jullie reacties.

Groet Chuut

Dag Chuut,

Je hebt er goed over nagedacht (tu) Een paar overwegingen van mij kant.

Je gaat voor de chrono’s. Realiseer je dan die over het algemeen wat dikker zijn en daardoor lastiger onder de mouw van je overhemd schuiven. Tenzij je dat natruurlijk niet wil :smiley:

Je zegt kleine polsen te hebben, dan kan ik me niet voorstellen dat 40 mm te klein is.

Je zoekt een ingetogen horloge. Nu vind ik chrono’s niet echt ingetogen. Voor bij een pak zou ik gaan voor time-only met hooguit een datum als complicatie en zeker niet 40 mm +

Dat gezegd hebbende zou ik van jou voorbeelden voor de tweede Speedy gaan. Je kan ook naar Sinn kijken, veel leden hier zullen aangeven dat Sinn een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Grijze dealers waar ik goede ervaringen mee heb zijn http://www.horloge.com/ en http://wwwatches.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 . Zeker William Wien kan zeker Omega’s met forse korting leveren.

Veel dealers in binnen- en buitenland zijn op https://www.chrono24.nl/ te vinden

Goedemiddag Chuut,

Wat dacht je van de TAG Heuer Link Caliber 16 automaat?
Voldoet aan je eisen en past binnen je budget.
Heeft één van de meest comfortabele stalen banden ooit (tu)

Er zijn 2 modellen in omloop:

“Oud model (tot 08-2011)” (heb ik zelf ook, ben er zéér tevreden mee):

http://www.chrono24.nl/tagheuer/link-calibre-16-chronograph-42mm--id1638017.htm?dosearch=false&searchexplain=false&resultview=list&sortorder=0&maxAgeInDays=0&watchTypes=U&manufacturerIds=236&models=156&usedOrNew=new&movementTypes=1&caseMaterials=4&dialColor=702&functions=1000&urlSubpath=/tagheuer/link--mod156.htm&models=156&manufacturerIds=236

“Nieuw model (sinds 08-2011)”

http://www.chrono24.nl/tagheuer/link-automatik-chronograph-neu-incl-mwst-bp--id1730750.htm?dosearch=false&searchexplain=false&resultview=list&sortorder=0&maxAgeInDays=0&watchTypes=U&manufacturerIds=236&models=156&usedOrNew=new&movementTypes=1&caseMaterials=4&dialColor=702&functions=1000&urlSubpath=/tagheuer/link--mod156.htm&models=156&manufacturerIds=236

Groeten,
Rob

Klinkt allemaal erg mooi, en ik zou zeker voor een automaat gaan.

Misschien is het een idee om eerst een goedkoper horloge te halen, en dan zelf echt een gevoel krijgen wat je zelf wilt?

Ik ben zelf verliefd geworden op het merk Orient, uit japan, http://orientwatchusa.com/mens .

Zelf heb ik daarvan de http://orientwatchusa.com/ffe06002d

Groeten en sterkte!

Hey, wat leuk dat je gebruik hebt gemaakt van de EHBO lijst. :slight_smile:
Je hebt er zo e zien al aardig in verdiept.

Ik vind dit een tijdloze chrono

Hij is er ook met een metalen band, maar op leer (en dan aligator zou ik em het mooist vinden).

Of weer iets klassiekers

Algemene tip: probeer op google eens met de trefwoorden chronograph, steel/titanium en de merken Hamilton, Tissot, Certina, Maurice Lacroix, Fortis, Longines, Sinn, Glycine, en misschien in iets mindere mate ook UHR, Mido en Steinhart.

Zonder te lezen, Omega :slight_smile: anders Hamilton :)!

Met dit budget zou ik voor een Speedmaster Pro (dubbelsaffier) gaan.
Welliswaar een handopwinder (dat kun je ook als pluspunt zien) maar wel een supermooi horloge. Mooie maat, tijdloos, strak, rustig, cool, tool.

Welkom op dit forum. Een horloge dat je 20 jaar kunt dragen lijkt mooi, maar de ervaring leert dat smaak in de loop van de tijd verandert. Dus ipv €2500 aan één klokje uit te geven, kun je het bedrag ook verdelen over meerdere horloges.
Naast de genoemde horloges zou ik ook kijken naar

Groet Roelof

De Omega is de mooiste vind ik, en is ook waarde vaster dan een Hamilton of Tag :wink:

Beste Bas,

Eerlijk gezegd had ik nog niet nagedacht over de dikte, al mag het horloge straks best gezien worden :).

Ik ben vandaag “toevallig” naar een AD gegaan om mijn voorkeurshorloges te passen. Ik heb de speedy moonwatch pro gepast. Erg mooi horloge ook, maar moet eerlijk zeggen dat ik hem minder mooi vond dat de Tag 1887. Dit kwam met name doordat de witte wijzer van kunstof zijn en die van Tag van metaal. Maar goed dit is natuurlijk smaak.

Sinn heeft inderdaad ook mooie klokken. Maar ik vind de meeste modellen te druk. Op de foto’s zie ik zo snel geen model dat ik net zo mooi vind als de Tag 1887.

Na het bezoek aan de AD van vandaag, staat de Tag 1887 bovenaan mijn lijst. Ik heb de speedy echter nog steeds niet afgeschreven. Ik zou hem echt een keer moeten passen, al gaf de AD aan dat deze drukker en minder mooi is dan de Pro. De pro is 42mm en die paste perfect om mijn pols.

Wat is jouw ervaring met kortingen die op horloges worden gegeven door “grijze” handelaren of AD’s? Snel kijkend naar dit forum, moet minimaal 25% korting op de retailprijs haalbaar zijn.

Groet Chun Yue

Beste Rob,

Ik heb het nieuwe model vanmiddag gepast en die vond ik iets te groot. Al ben ik wel verliefd geworden op de Tag 1887. Geen enkel horloge dat ik vanmiddag omhad vond ik mooier.

Waarschijnlijk staat het model dat jij hebt, wel mooier dan het nieuwe model al weet ik niet of ik hem dan mooier vind dan de 1887. Maar eerlijk is eerlijk, jouw model is ook erg mooi!

Het prijsverschil is 300,- op chrono24, dus dat is bijna te verwaarlozen.

Het is in ieder geval een model om in mijn achterhoofd te houden. Ik wil nu nog niet de keuze maken, maar wil nog open te staan voor andere modellen en merken, voordat ik mijn keuze maak.

Groet Chuut

Mooie klok, al is het niet helemaal mijn smaak. Maar dat is natuurlijk ook hetgene dat de keuze voor een horloge zo moeilijk maakt.

Ik heb een Seiko Titanium Chronograaf gehad. Erg mooie klok ook, maar die ben ik helaas verloren. Ik hoop maar dat ik met mijn toekomstige horloge meer geluk heb :).

Ik ben redelijk zeker over het horloge dat ik wil. Na vanmiddag is een quartz eigenlijk ook geen optie meer.

Weet je zo wat het verschil is tussen een automaat en een handopwinder (behalve het feit dat je de ene met de hand moet opwinden ;-))?

Dat zoeken op google is wel een goede tip om globaal een beeld te krijgen wat er allemaal te verkrijgen is.

Ik merk wel dat ik gevoelig ben voor kwaliteit van de afwerking. Vandaar dat Tag zo hoog op mijn lijst staat.

De Hamiltons zijn mooie klokken maar redden het niet bij de Tag of Omega. Ik vergelijk ze maar als Tag met een audi en een Hamilton als VW.

Er is helemaal niets mis met een Hamilton, maar de Tag vind ik gewoon mooier. Dit wik nier zeggen dat ik de Tag het beste vind, want een audi rijdt ook niet het beste, maar doet wel precies wat je van hem verwacht :D.

Weet niet of dit laatste helemaal opgaat, aangezien ik niet genoeg weet van de verschillende uurwerken haha.

Waarom staat Hamilton voor jou boven Tag?

Wat kost de speedmaster pro met dubbelsaffier?

Volgens mij komt ie na goed zoeken zo rond de 3100. Dat is 1100 boven mijn budget.

Al zou ik mijn budget met 900 naar boven moeten bijstellen als ik voor de Tag 1887 zou gaan.

Dank je wel!

Het is inderdaad niet zeker of mijn smaak hetzelfde blijft de komende 20 jaar. Waarschijnlijk niet. Ik denk alleen wel dat ik meer plezier heb aan 1 duur horloge dat helemaal naar mijn smaak is, dan met 5 horloges die net niet helemaal aan mijn wensen voldoen.

Mocht een horloge na 5-10 jaar niet meer aan mijn smaak voldoen, dan kan ik altijd nog overwegen om deze te verkopen of in te ruilen.

De Ebel is zeker ook een mooi horloge. Ik ga straks nog even op de site van Ebel kijken, om te kijken wat voor modellen ze nog meer hebben.

Waarom zou je Hamilton een plaatsje hoger zetten? Wat betreft afwerkin redt ie het niet tov de Tag. Is het uurwerk beter?

Kun je me meer vertellen over de COSC-certificering?

In ieder geval alvast bedankt!

Chuut Schreef:

Kun je me meer vertellen over de
COSC-certificering?

http://www.cosc.ch/chronometre.php?lang=en

Zeker een omega speedmaster pro saffier sandwich doen, de 3573500. Tweedehands?

Mooie lijst met mooie horloges. Een echte serie met (toekomstige) klassiekers. Persoonlijk zou ik voor een Speedmaster gaan of een… Sinn 103 of 203 - hier nog niet genoemd. Zie de link hieronder.

De reden dat ik die twee er uit haal, is de volgende: de kastvorm is al jaren in productie: de Omega Speedmaster in deze vorm al sinds de jaren 60 en de Sinn ook. Niet altijd als Sinn, maar ook Heuer heeft deze kasten sinds de eind 60’er jaren gemaakt. Later was Helmut Sinn zo slim om de vorm over te nemen. Deze iconische kastvormen gaan niet uit de mode. Zelfs 40 - 50 jaar na hun introductie zijn ze nog actueel. Je smaak kan in 20 jaar veranderen, maar dat komt niet omdat het horloge uit de tijd is! En als je smaak zo ver is veranderd dat je 'm toch wilt verkopen, is er ongetwijfeld nog een markt voor!

Menno

http://www.sinn.de/de/Sinn-Spezialuhren.htm

Overigens, om een mooi collectie in levende lijve te zien, zou ik eens gaan kijken bij http://www.horlogeplatform.nl/index.html