Beste horlogeliefhebbers,
Ik ben Chuut, 32 jaar jong en ik ben opzoek naar mijn eerste “echte” horloge. 3 maanden geleden ben ik begonnen met oriënteren. Wat begon als een “eenvoudige” zoektocht, is uitgemond in een uitgebreide speurtocht.
Tijdens deze speurtocht kom ik steeds weer uit op dit horlogeforum en het valt mij op hoeveel passie en enthousiasme jullie hebben voor horloges. Wie zou ik dus beter om hulp kunnen vragen dan jullie?!
*Doel
Kernwoorden waar je aan moet denken zijn: kwaliteit, ingetogen, klassiek en sportief. Ik draag veel pakken voor mijn werk, dus hier moet het bij aansluiten. De bedoeling is om nu een horloge aan te schaffen, waar ik de komende 20 jaar plezier van heb.
*Budget
Dit is een lastige. Als ik kijk naar de retailprijzen van onderstaande voorkeurshorloges, kom ik uit op een budget van € 1.100 tm € 3.750. Eigenlijk wil ik niet meer dan € 2.000,-- uitgeven. Dus eigenlijk hoop ik op een leuke aanbieding die onderstaande horloges dichter binnen mijn bereik brengen. Ik lees hier op het forum dat er in de grijze handel veel “winst” te behalen is. Ik betaal liever niet de volledige retailprijs, omdat ik dan gevoelsmatig erg veel betaal aan winst en overheadkosten voor de verkoper. Ik wil het gevoel hebben dat ik met mijn zoektocht iets heb terugverdiend, door niet direct naar de eerste de beste AD te rijden. Uiteraard mag een verkoper op mij verdienen, maar als ik € 2.000 voor een horloge betaal, vind ik het erg wrang als ik weet dat de verkoper € 1.000 op mij heeft verdiend.
*Wensen
-Stijl: racer, voor onder een pak (duikers vind ik al snel minder mooi door de grote cijfers op de ring, maar bij een elegante ring sta ik hier nog steeds open voor). Zie ook onderstaande foto’s voor mijn smaak.
-Vorm: rond
-Uurwerk: quartz of automaat; ik weet dat dit een verschil van dag en nacht is. Ik ben nog niet helemaal uit. Voorkeur gaat uit naar een automaat, maar dat is meer omdat dit exclusiever is en een hoger kwaliteitsgevoel geeft. Niet zozeer omdat het uurwerk “beter” is. Overigens kom ik niet verder dan dat automaat de wijzer mooier loopt, veelal duurder is, periodiek moet worden gereviseerd en dat de tijd vaker moet worden bijgesteld dan bij een quartz. Waarschijnlijk doe ik hiermee een automaat tekort, maar dat is een gebrek aan kennis mijnerzijds.
-Chronograaf is een must
-Nieuw
-Maat 41mm t/m 42mm,Ik heb een smalle pols, 43mm is volgens mij te groot. Ik moet natuurlijk eerst het horloge om zien om goed te kunnen oordelen. Maar dit is vooralsnog mijn ervaring bij het passen van horloges.
-Materiaal: band en kast van metaal. Denk aan staal en titanium (in ieder geval deze kleuren). Wijzerplaat donker. Geen goud en/of diamenten.
-Swiss Made op de wijzerplaat is geen must, maar heeft wel mijn voorkeur.
-Tachymeter is mooi, maar geen must.
-Dagaanduiding (cijfer dus niet dag van de week) is een must.
-Waterdicht minimaal 50m, niet dat ik ermee wil zwemmen, maar meer dat ie beschermd is bij waterongelukken.
-Saffierglas
-Verkoopkanaal maakt me niet uit, bij voorkeur via kanalen die onder de officiële adviesprijzen verkopen. Ik wil wel graag de standaardgarantie die bij een AD van toepassing is. Uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk, maar ik ben wel bereid om iets meer te betalen, voor de zekerheid dat de garantie en service goed is. Reisafstand max 600km vanaf de Nederlandse grens. Met name over de verkoopkanalen kan ik nog wel tips gebruiken. Ik wil het horloge graag zelf ophalen, zodat ik zeker weet waar het vandaan komt, het op maat kan worden gemaakt en de garantie heb dat het “echt” is.
*Voorkeursmerken
Omega, Tag Heuer en Hamilton, in ieder geval voorkeur voor grote merken. Deze voorkeuren zijn gebaseerd op gevoel en dus niet op basis van kennis. Deze merken geven mij het gevoel van kwaliteit en duurzaamheid. Dus als jullie nog andere merken kennen die aan bovenstaande eisen voldoen, dan hoor ik dat graag.
*Voorkeurshorloges van hoog naar laag
-Omega Speedmaster Date Zwart of grijs; Dit vind ik vooralsnog de mooiste binnen mijn budget. Het horloge is echter maar 40mm, wat waarschijnlijk te klein is. Dit zal ik moeten passen. Prijs op internet gevonden € 2.080 bij www.lex-watches.nl
-Tag Heuer Carrera Chrono auto
Eigenlijk vind ik bijna alle varianten mooi, maar de 1887 in het bijzonder. Helaas kan ik de Carrera niet goedkoper vinden dan € 2.500. Mijn broer heeft in 2009 een nieuwe Carrera (laatste foto) gekocht bij Badort in Neuss voor € 1.700. Deze zou ik nog een mailtje kunnen sturen. Voorkeur van hoog naar laag.
-Hamilton American Classic Jazzmaster Chrono Auto
Deze zijn budgettechnisch gezien de beste keuze. Ik moet deze net als alle anderen een keer om mijn pols zien om goed te kunnen oordelen. De prijzen zijn retail respectievelijk € 1.195 en € 1.075. Na even zoeken op internet moet hier nog € 200 vanaf kunnen. Voorkeur van hoog naar laag.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
In ieder geval wil ik jullie alvast bedanken voor jullie reacties.
Groet Chuut