Hulp gezocht bij reparatie Seiko Arctura

Wie kan mij helpen met tips voor reparatie van een Seiko Arctura 3M22 (zie foto). Hij doet niks meer. De eerste verdachte zou de condensator zijn. Dan zou ik echter verwachten dat hij na lang schudden (circa 600 keer) nog iets zou doen, al is het maar een paar seconden verder lopen. Hij doet ook in dat geval helemaal niks.

Hoe kan ik definitief bepalen of het uurwerk of de condensator het heeft begeven?

Groeten,

Coos

Ook zonder condensator erin moet het horloge na enkele malen schudden even lopen. Als dat niet gebeurt dan lijkt het inderdaad het uurwerk te zijn.

Misschien eens bij Rob van Monsterwatches informeren of hij aan een vervangend uurwerk (inclusief nieuwe condensator) kan komen?

Is het horloge recent nog gedragen of heeft het lang in de kast gelegen ?

Gokje wagen?

Het horloge is inderdaad al lang niet meer gedragen. Hij is niet meer gedragen omdat hij het niet meer deed.

Zou ik kunnen doen als het een 3M22 zou zijn.

Ohjee… Vergist in het nummer…

Dan zou een servicebeurt en een nieuwe capicator mogelijk de oplossing zijn. Dat kost bij Kellerman in Haarlem €135 volgens mij.

Dat is niet rendabel voor dit caliber, tenzij het horloge emotionele waarde heeft.

Wat ik zou doen:
Capacitor vervangen door een moderne accu (capacitors worden niet meer toegepast).
http://www.ofrei.com/page953.html

Als het kaliber ook stuk is een vervanging zoeken. Gebruikt en voor weinig, quartz doet het meestal gewoon wel. Geen idee of ze lastig te krijgen zijn, zo ja, nu gelijk die van $25 op ebay kopen.

Ik was al op zoek naar deze cel (SEIKO-3027.3MZ). Of je dit nu een condensator of accu noemt maakt niet veel uit. Vervanging is alleen zinvol als het uurwerkje zelf nog functioneert. Verder zijn de verzendkosten nogal fors. Die van $25 op ebay is een 7M22 i.p.v. de 3M22 die ik zoek.

Ik had al een vervangend uurwerkje gevonden maar deze kost $145.

Deze zal waarschijnlijk niet heel hoog eindigen, lopend met een te vervangen capacitor.

Zou best kunnen maar volgens mij is dit een ander uurwerkje of misschien alleen een andere kast.

Het is exact hetzelfde uurwerk, alleen de kast is de goedkopere plastic uitvoering.

Ik heb een bod geplaatst. Deze loopt in ieder geval nog.

Inmiddels loopt het uurwerkje weer. Het bleek dat het slingergewicht en de tandwieltjes naar de generator (en wellicht de generator zelf) erg zwaar draaiden.

Nadat ik het brugje met de drie lagertjes, de tandwieltjes en de generator had gereinigd en weer gesmeerd draaide het geheel weer soepeler maar nog steeds te zwaar naar mijn idee. Je moet flink schudden om de zaak weer in beweging te krijgen.

Komt dit iemand bekend voor? Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Tips zijn van harte welkom. Nadat dit is verbeterd, kan ik de condensator vervangen.

Groeten,

Coos