Klasse Serge.
Gisteren mijn klokje terug gekregen van Serge en loopt weer als een zonnetje. Mijn eigen horlogemaker zag er geen heil in om hem te repareren. Na een oproep op ons forum kreeg ik een berichtje van Serge dat hij een poging wilde wagen en dat is zeer succesvol geweest.
Ik ben Serge zeer erkentelijk en begreep van hem als ik weer eens zo’n moeilijk klokje heb hem mag inschakelen .
Serge nogmaals veel dank en ik ga hem inderdaad met veel plezier op speciale gelegenheden dragen.
ps. loopt na 15 uur nog perfect
je hebt hoop ik het veertje toch in het gaatje gestoken? die brug heeft daar niets mee te maken, veertje in het gaatje en excenters goed afstellen. idem voor de minutenteller = Alle excenters goed afstellen
centrale secondenwijzer die terugvalt of voorvalt alvorens te beginnen tellen = excenters niet goed afgesteld en/of de bus wijzer te los.
Kudo’s hoor!!
Klopt ik had bij een van mijn Venus 170 projecten ook een waarbij de minutenchrono-wijzer soms bij opstarten al een tandje versprong.
Draaien aan de excenter, doe dat wel heel subtiel, want ik draaide iets naar links en het werkte helemaal niet meer.
Heeel klein beetje naar rechts en het functioneert perfect.
Veertje + gaatje… check!
Minuutwiel blijft keurig staan, alleen de chronoseconde blijft niet staan…
Kan het zijn dar de reset hamers niet strak genoeg tegen het hartje van het chronoseconden staat?
Zie de rode pijl:
Hoi,
Die staat er na reset strak tegen, de reset gaat netjes naar 0.
Als je de chrono start gaat deze hamer naar achter, dan is er geen druk meer op het hart en is de wijzer even los, voor het tussenwiel tegen het chronoseconderad komt.
Die tijd ertussen valt de wijzer naar achteren of naar voor.
Dat doet een nieuwe Seagull chrono ook.
Zit er geen frictieveertje onder het chrono seconderad? Bij de meeste chronograven zit dit eronder en blijft de wijzer stil staan bij starten
Klopt, zit er keurig onder… maar helaas…
Meer voorspanning geven, zal nu te weinig zijn.
Inderdaad dan het drukveertje onder chrono secondenrad of je wijzer zit los op het busje waarmee hij op de as geklemd zit.
Simpel toch, uurwerken repareren en fout zoeken .