Hulp gezocht bij reparatie

Beste Forum leden,
ik ben op zoek naar iemand die mijn Suisse kan service. Hij is bij de horlogemaker geweest maar die ziet niet kans hem weer in orde te krijgen. De horlogemaker dacht een vervangend uurwerk te hebben maar dat was geen Landeron 51 helaas .Hij loopt wel maar valt geregeld stil en dan heeft hij weer een klein tikje nodig om op gang te komen.

De kast is netjes schoongemaakt en er zit al een nieuwe band aan.
Ik zoek iemand die de uitdaging aan kan en wil om hem weer goed gangbaar te maken tegen een betaling uiteraard.
Ik hoor het graag via een persoonlijk berichtje.

Groet, Hans




2 likes



Plaatjes uurwerk.

2 likes

Moet ergen op het forum een lijst staan van diverse reparateurs ( door hrt hele land ) maar kam hem niet vinden pffffhttps://www.horlogeforum.nl/t/zoek-de-dichtstbijzijnde-horlogemaker-met-hf-recensie/170526/1

1 like

Op ebay heb je de keuze uit verschillende uurwerken.

1 like

Zou inderdaad een donor zoeken

1 like

Nee, helaas, dat is nog iets te hoog gegrepen. Ik heb een eigen Landeron 48 als proefproject gedaan. Dat is wel gelukt maar hier is een vakman nodig…

2 likes

Dank alle voor het mee denken. Het zou jammer zijn als ik er afscheid van moet nemen. Ik blijf hopen en zoeken.
Groet Hans

Je schrijft; valt af en toe stil en heeft een tikje nodig om weer op gang te komen.

1: nieuwe veer?
2: nieuwe spiraalveer icm niewe balansas?
3: tappen van alle wielen polijsten?

Ik weet dat vintagewatchstuff dit allemaal kan, maar ik weet niet of ze werk aanneemt van anderen.
Normaalgezien ik wel, maar dit is nog te moeilijk voor me.

3 likes

@Tokes kassa 3 aub

2 likes

Serge wij doen absoluut GEEN herstellingen voor anderen. Het blijft hier beperkt tot ons eigen verzamelingetje. Dus gaarne in de toekomst geen verwijzingen meer naar ons

4 likes

Helder, dank je wel. Het was overigens bedoeld als een groot compliment…

4 likes

dat begrijpen we en we hebben geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn zonder kwetsen. Wij hebben plezier van onze hobby en verzameling en dat is voor ons voldoende :slight_smile:

6 likes

Overigens wat we zien is het volgende:

  • Ă©Ă©n veertje dient enkel terug in het gaatje gemanoeuvreerd te worden
  • het veertje van het minuten chronograafrad grijpt niet in op de tandjes van het minutenchronograafwieltje. dat kan je middels de schroef die er zit anders positioneren. indien dat niet meer lukt is het aan vervanging toe
  • de spiraal is lichtjes vervormd maar lijkt op foto nog niet onoverkomelijk.


Lijkt me dat een gedegen horlogemaker dat wel kan oplossen, tenzij er binnenin nog veel slijtage zit, dat kan je zo niet zien

3 likes

Dank voor de adviezen.

Serge gaat proberen of hij hem weer in orde krijgt.

1 like

Kassa 3 is er.
En idd zoals ik zo op de fotos kan zien zijn de punten al aangegeven.
Dit is makkelijk te verhelpen.
Maar daarnaast idd wat er verdrr mis is is even goed nakijken

5 likes

Goedenavond forumleden,

Het lukt mij niet om een bericht te plaatsen, vandaar dat ik het op deze manier doe (excuses als dit niet hoort).

Ik heb via via (van een familielid) ooit een horloge gekregen. Nu is het een limited edition en vind ik hem zelf ook best mooi, het probleem is echter dat deze defect is. Het glas is kapot en bovendien is de accu ook op… Wellicht zijn er nog wat meer dingen defect, maar van deze twee dingen weet ik het zeker.

Gezien ik zelf niet veel verstand heb van horloges, zou iemand mij kunnen aangeven wat ik gemiddeld kwijt zou kunnen zijn als ik hem laat repareren?

Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt!!

Gr, jochem

Hoi Jochem,

Het handigst is om een eigen topic aan te maken en dat te voorzien van foto’s.
Dan kunnen leden daarop reageren.

Glas vervangen (vlak mineraal of saffier) kunnen wel een aantal mensen of ik geef je een adresje via PB.

Succes!

3 likes

Heel erg bedankt, ik ga het even checken!

1 like

@Hans151 en @Serge2 hoe is het afgelopen?

1 like

Goedemorgen,

@Hans151 heeft de prachtige Chronograph Suisse vorige week naar me toegestuurd. Het uurwerk was op de dingetjes na die je al had gezien op de foto met name heel erg vies.
Maar tijdens de demontage kwam ik dit tegen…

Ook het staal van het Centrumwiel en het gat waar het centrumwiel doorheen steek in de platine was van roest voorzien…
Alles uit elkaar, in de Elma een extra rondje laten spoelen nadat ik met een glasvezelpen alle roest had weggespoetst…

Daarna weer opbouwen vanaf de kale platine.

Balansas heeft geen schokbescherming, dus dateren we hem grofweg van voor 1950.
Het raderwerk, anker en balans en toen had ik een amplitude van + 256°, dat ziet er dus goed uit.

Daarna het chronowerk opgebouwd en de zichtbare euvels weggewerkt.
Het veertje zit net naast het gaatje, omdat anders deze brug niet goed in het chronoseconderad grijpt en de minutenteller blijft staan.

Deze chrono loopt weer als een trein en is weer aan de pols van Hans.

Alleen bij het inschakelen van de chrono duikelt de grote secondewijzer naar links of rechts alvorens te gaan tellen.
@Freddy of Sarah wat had ik hier beter kunnen doen?

18 likes