Hulp gezocht bij waardebepaling Longines vintage dress watch

Nieuwe gebruiker, eerste topic…

Ik lees nu enkele weken fanatiek mee met berichten over Longines horloges. Dit omdat ik sinds kort in het bezit ben van een 14k gouden vintage model uit de jaren 60? en in dubio ben of ik deze aan een liefhebber zal verkopen of simpelweg ga voor de goudprijs.
Het betreft een erfstuk zonder enige emotionele waarde.

Ik kan het horloge zelf niet openmaken, dus weet het exacte type nummer niet. De kast meet 34mm excl kroon.
De band is 14k. Is de kast dan ook vrijwel zeker 14k of kan dit ook zomaar 18k zijn ?
Het horloge werkt nog perfect.

Gewicht is 72 gram. Wat zou het goudgewicht ongeveer zijn ? Zelf zou ik denken zo’n 60gram ?

Alvast dank voor jullie expertise

1 like

Ik zou de band los inleveren bij een goudsmid waar je een goed bedrag krijg (kijk naar actuele goudprijzen online, bij een lokaal inwisselkantoor word je beduveld). En vervolgens zou ik het horloge los verkopen, dat zou zou 350-450 opleveren.

1 like

Bedankt voor de snelle reactie.

Weet je toevallig hoe deze noemt ? Flagship zonder naamaanduiding ?

Liefhebber verkopen, inclusief band. Ziet er top uit, goede combinatie.

Hoi Roberto, Mooi elegant horloge.
Als het 14k is is het totaal gewicht 72 gr -10 gr voor het uurwerk zelf x 27,50 op dit moment.
Maar ik zou de band ook los verkopen. Als het horloge 14k is klopt de prijs 350-450 maar als hij 18k is ligt die hoger 450-600.

Het horloge afdanken zou zonde zijn, zeker in deze staat zonder persoonlijke gravure op de achterkant. Ik vermoed dat er een 30L uurwerk in zit (imho een van de mooiste uurwerken die longines heeft gemaakt) . Met persoonlijke gravure op de achterkant zijn ze moeilijk te verkopen maar denk dat het in deze staat wel 700 kan opbrengen als er echt een 30L in zit.

1 like

Helemaal mee eens!
Verkoop de band als goud, die Longines zijn wijzerplaat en kast zijn in zo’n mooie staat voor die leeftijd.
En ook ook durf wel het gokje te nemen door te zeggen dat er goed een Longines 30L uurwerkje in zou kunnen zitten.


Laat het uurwerk servicen door een van de horlogemakende leden hier op het forum, kast NIET laten polijsten, ziet er nog prachtig uit en met polijsten ben je wel de minikrasjes kwijt, maar ook de mooie scherpe hoeken. Kost je de kop niet met dit handopwinder uurwerk zonder datum.

Dan een mooie echt alligator- of hagedislederen bandje erop en je hebt een knaller van een horloge waar je lang lol van zult hebben.

En dat voor minder geld dan de band opbrengt !

7 likes