Beste horlogevrienden, voor een collega kijk ik een 7T36 uurwerk na wat al tijden bij hem in de kast lag. Een eerder bezoek aan een juwelier door hem eindigde in het verwachte: dat is niet meer te repareren
Enfin, ik heb het horloge mee naar huis genomen. Goed bekeken en een klein beetje oude lekkage sporen verwijderd en lokaal schoongemaakt. Goeddeels gedemonteerd en tot de conclusie gekomen dat het uurwerk er op het oog gezond uitziet. Helaas wil het met verse batterij niet lopen. Zie ik iets over het hoofd?
Foto’s van het uurwerk:
Het circuit kan er nog af, wel ff dat zwarte gedeelte met alle tandwieltjes tegenhouden als je dat doet. Een gedeelte van het circuit waar de stroomvoorziening langs loopt zit perfect gepositioneerd om kapot te gaan door batterij lekkage, via de min aansluiting. Een 7t32 circuit past geloof ik ook. En de spoelen ff door meten.
Dank zo ver voor de gedeelde kennis. Wat mij verbaasde was dat de lekschade zo beperkt was, wat erop zou kunnen duiden dat de batterij niet lang heeft gelekt?
Ik heb niet de apparatuur om de spoelen door te meten. Iemand in de buurt van Nijmegen?
Hoe kan je bepalen of het kristal kapot is?
Ga morgen doormeten of er echt schade is. De quartz tester laat de kleine wijzers en de centrale secondewijzer draaien. Uur en minuut wijzer doen niet mee Flauw hoor…
Wordt vervolgd.