Beste lezers,
Ik heb vorige week met @wilfox een leuke deal gesloten om zijn zilveren Stowa zakhorloge over te nemen. Ik heb dit gisteren in goede orde mogen ontvangen en was hier zeer blij mee.
En, hoewel mijn gebruikersnaam anders doet vermoeden, aangezien mijn horloges van niet teveel decay moeten voorzien zijn, ben ik dezelfde avond nog aan de slag gegaan om het zilverwerk wat op te poetsen. Niet dat hij smetteloos moest zijn, maar ik wist dat ik met een kleine inspanning en een cape cod doekje snel het horloge een héél ander aanzien kon geven.
Ik mag ook zeggen dat ik niet onhandig ben, dus ik heb voorzichtig het binnenwerk uit de kast gehaald. Enkele schroefjes los, schroef van de stem los gedraaid en voorzichtig het binnenwerk langs voren uit de kast geklikt. Tussen het glas en de wijzerplaat zat er wat fijn zwart stof, dus heb ik de dial met een blaasbalgje met fijn borsteltje schoongemaakt. Daarna ging ik met mijn fijne microvezel het glaasje even oppoetsen, in de veronderstelling dat dit een plexi glaasje betrof. Ik had ook mijn microvezel handschoenen aan, dus ik voelde het verschil ook eerlijk gezegd niet. Tot het glas in mijn doek ineens pats zei.
Ik was even verbouwereerd, en heb daarna eens een flinke vloek geuit, waarbij ik mezelf even letterlijk tegen het hoofd heb geslagen. Lomp kieken dat ik ben… Slecht enkele uren in bezit en het glas reeds gesloopt.
Dus, ga ik hier even een oproep doen wie me hiermee zou kunnen helpen. Ik ben dus op zoek naar een vervangend glas, dit mag mineraal of plexi zijn. Echter kan ik niet helemaal aan de maatvoering uit.
De binnendiameter van de spanring van het glas meet 40.30mm met de schuifmaat. Maar als ik het glas zelf doormeet, ik heb nog een groot intact stuk met volledige diameter, meet ik 40.80mm op. Kan dit kloppen?
Ik richt mij hier even tot de mensen waarvan ik weet dat ze in de zakhorloges thuis zijn:
@vinwat, @koen, @brunod
Jullie advies wordt zeer gewaardeerd. Ook is het misschien raadzamer om dit in de bekwame handen te laten van iemand die hier ervaring mee heeft. Want ik heb ook gemerkt dat het uurwerk nu ook stopt met lopen. Het is thans volledig opgewonden, maar sinds ik het geheel, weliswaar zonder glas, terug in elkaar heb gezet, stopt het te pas en te onpas met lopen.
Alle hulp is zeer welkom! Dank je wel alvast.
Ter extra info voeg ik even een paar foto’s van @wilfox zijn verkooptopic bij: