Als beginneling ben ik bezig met mijn eerste ‘echte’ project (demonteren van een uurwerk en weer in elkaar zetten), een FEF 350, lijkt veel op een ETA 1080 of een Tudor 390.
Alles kan gedemonteerd worden, maar niet op de juiste wijze.
Ik krijg de stem met kroon namelijk niet verwijderd. Dus het uurwerk blijft in de kast hangen. Naar mijn weten moet je de pin lever schroef anderhalve slag terugdraaien zodat de kroon wat naar buiten komt en zou hij moeten loslaten (?). Inmiddels heb ik alles verwijderd zover mogelijk (van de hebel tot die leuke veer die wegspringt… ondanks alle waarschuwingen toch over de grond mogen kruipen om hem terug te vinden). De pin lever schroef heb ik er ook uitgehaald. Dan nog blijft hij vast zitten.
Ik vind tot dusver geen info online of op het forum waar staat beschreven hoe ik dit kan bewerkstelligen (of ik zoek niet naar de juiste omschrijving). Wellicht kunnen jullie mij op weg helpen?
Ja klopt. maar alles wat je daar ziet had ik al een keer verwijderd.
Ik was het mechanisme even aan het testen hoe het in en uit elkaar moest.
Kijken of ik iets over het hoofd had gezien.
Naja dat schroefje naast de opwindas moet losgedraaid worden en als je hem indrukt richting de platine dan moet de knip loskomen en dan kan je de kroon eruit trekken.
Letterlijk een paar uur aan zitten rotzooien de laatste dagen.
Bedankt voor het meedenken, hij is er uit. Was toch het drukken denk ik, hij kwam nog niet echt makkelijk los, enige moeite voor moeten doen. Ik kan weer verder!
Ja dat indrukken ben ik ook de eerste paar keer mee de mist in gegaan (ik ben ook pas 2 weken bezig).
Heb nu toevallig zn oudere broertje op de operatietafel, de FEF 310: