Hulp gezocht herstel zakhorloge

Hallo HF-ers,

Voor een collega van mijn vader ben ik op zoek naar iemand die een zakhorloge kan repareren. Wie heeft verstand van zakhorloges? Wat ik tot nu toe weet is dat de balansveer waarschijnlijk stuk is. Is hier makkelijk aan te komen?

Hoor graag wie kan helpen of een goed adres weet.

Tot nu toe heb ik enkel deze foto. Ik zal alvast om meer foto’s vragen.

Erg weinig info zo en heel moeilijk te zeggen of er aan onderdelen gekomen kan worden door iemand die hier verstand van heeft. (ben zelf net beginnend met horloges te repareren) dus denk dat de ervaren makers je meer kunnen helpen met de juiste en complete informatie.

1 like

Helemaal mee eens. Heb al om meer foto’s gevraagd van binnen- en buitenkant.

Dat klinkt niet goed, als die echt om zeep is moet je al aan een spare raken (niet eenvoudig, en hangt hard af van het merk/type… en of je er de kostprijs voor over hebt) of bidden dat die op te lappen valt (met pincetten proberen in min of meer rechte staat te krijgen, mits niet helemaal gebroken - wat bij zakhorloges net iets makkelijker zou moeten zijn dan bij de kleinere binnenwerken).

Maar idd, zoals al gezegd, meer en gedetailleerde fotos zijn nodig :smile:

Heb welgeteld één extra foto op het moment @Lexie2797. Gaat om een Haviro.

Het horloge heeft wel wat emotionele waarde als ik het goed heb begrepen. Maar de vraag is wat de kostprijs zal zijn en wie het kan fixen :blush:

Mooi binnenwerk, aparte vormen.

Ik heb eens door ranfft geneusd, ik vermoed dat het een variant op een Reconvilier 26 uit de jaren 30 is - de golfvorm is zeer herkenbaar maar er is een schroef extra te zien op de foto en een stuk van de brug links ziet er afgesplitst uit (wat in andere movements ook soms gebeurde). Maar goed, het is een startpunt.

Op de foto ziet de balansveer er alvast niet compleet verkreukeld uit, wat goed is. Maar dat alleen zegt niks natuurlijk. :smile:

Wat betreft onderdelen… er zijn er in beperkte mate te vinden, als je ebay bekijkt, maar dan moet je wel het precieze model kunnen uitvissen (en eerst al goed weten wat er nu uberhaupt precies kapot is).

1 like

Correctie, de foto is van een Reconvilier 790 (4150). En daar vind je wel balansassen/veren voor op ebay, voor niet al té griezelig veel geld :slight_smile:

1 like

Zo dat is mooi snel!

Dus dan moet zoiets er komen?

Of

Uiteraard als er niet meer stuk is. En dan nog iemand die het kan en wil doen :blush:

Wat je linkt zijn “mainsprings”, niet balansveren; het zou eerder iets zijn zoals dit (balansstaf) of dit (balans met balansveer). Maar sowieso eerst een horlogemaker laten uitvissen wat er effectief stuk is, en bevestigen dat het om dit type gaat.

Met “de foto” bedoelde ik die vanop Ranfft, niet de hier geposte foto, sorry voor de verwarring. Maar dat jouw foto om een Reconvilier gaat zou ik wel van uitgaan; misschien zijn er mensen met meer ervaring in zakhorloges hier die kunnen meekijken.

1 like

Bedankt voor alle informatie :+1:t2: Zoals je merkt heb ik totaal geen verstand van de techniek van (zak)horloges. :sweat_smile:.

Kortom, beter iemand zoeken die het kan vaststellen en kan uitzoeken wat er mankeert en kan maken. En dan is materialen als het gunstig enkele tientjes + uren.