Hulp gezocht: informatie over zakhorloges

Mijn oom was in het bezit van 2 zakhorloges. Van het ROMA horloge vond ik wat achtergrond op dit forum … Roland Maddens … Van het tweede horloge vond ik totaal niks … Mijn vraag aan jullie, want ik ben leek in dit vak maar wil bepaalde stukken in de familie houden, uit welke tijdsperiode dit komt.

1 like

Hoi Dominique, ik heb de vrijheid genomen om de titel wat te verduidelijken. Dat trekt wellicht meer kijkers zo. Succes met je zoektocht :wink:

De eerste horloge op de foto schijnt een sleutel zakhorloge met cylindergang te zijn. Een paar foto van de achter kant met de eerste, en dan de tweede deksel open zou helpen.
Zeker jaren 1850 zo te zien.

Dank je wel om al een tip van de sluier te lichten. Ik opende één deksel en kreeg een inscriptie. Mogelijks een gift van iemand aan een familie uit Beerst. ( een deelgemeente van Diksmuide en hier in de buurt ) Om het tweede deksel te openen vond ik niet meteen een uitsparing om dit te openen.
Ik weet trouwens ook niet hoe ik het moet opwinden …

Je hebt een sleutel nodig om te tijd te zetten en op te winden.
Om de deksel te openen, met een boterham mes DIE NIET SNIJDT, hier in tussen voorzichtig duwen.

Hier geopend met een sleutel :

1 like

Je kan de klok dus open maken met een bot mes.

Het plaatje hierboven is de klok open en daarnaast de sleutel. Hij is dus niet met de sleutel opengemaakt. :slight_smile:

1 like

Super hier dit forum … En jullie zitten er bij wijze van spreken ‘boenke’ op …

Ja, zo is alles gezegd. Niets werkwaardig, zeker een zilver kast. De gravuur op de achter deksel is een beetje ongewoonlig voor mij, maar misschien is het meer gemeen in NL.
Een service beurt en een sleutel zou zeker die horloge bijna tot nieuw brengen, als de balans as geen probleem heeft. :slight_smile:
Proficiat !

Van harte bedankt. Ik bijt me nu vast in de herkomst van het horloge en het verhaal dat er achter steekt. En ik doe binnenkort nog een beroep op jullie kennis. Heb nog zo een hebbeding liggen …
Dank je wel.

1 like