Hulp gezocht ivm oude Omega

Recent heb ik een oude Omega in mijn bezit gekregen. Helaas is het uurwerk helemaal kapot door waterschade, en het horloge naar Omega zelf sturen zou veel te veel kosten.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om hier een ander uurwerk in te steken. Het gaat over een jaren '60 Seamaster, denk ik, al ben ik niet geheel zeker welke versie. Het deksel zegt 196.0066, maar als ik dat opzoek op het internet vind ik niet onmiddellijk een exacte match met dit horloge.

Een fake zou het niet zijn: ik ben er al mee naar een Omega AD geweest, en die hebben daar geen melding van gemaakt, al kan het natuurlijk wel zijn dat er ooit aan gesleuteld is geweest en het niet helemaal 100% originele onderdelen betreft.

In ieder geval: vermits dit horloge wel wat sentimentele waarde heeft, vroeg ik me af of het eventueel terug in leven zou kunnen geroepen worden. Dat moet dan niet eens per se met een origineel Omega uurwerk; als daar een goedkoop (maar goed werkend) ander quartzuurwerk in kan, dan is het ook goed.

Zitten er hier Omega experts, of horlogemakers die hier wat licht op kunnen schijnen? Kan zoiets relatief makkelijk gemaakt worden, of is dat de moeite en het geld gewoonweg niet waard en kan ik het beter als displayitem gebruiken? Alle hulp hieromtrent is zeer welkom!

Foto’s:

Kan prima. Typenummer staat op het uurwerk. Grote risico is dat het ‘nieuwe’ uurwerk dus net zo oud is en dus ook grote kans op defecten heeft.

1 like

De eerste eigen kwarts van omega. Kaliber 1310.
Spoel is vaak stuk. Of hij loopt erg moeizaam door oude olie. Bijzonder netjes uitziend uurwerk. Waar zit de waterschade dan?

https://www.crazywatches.pl/omega-1310-megaquartz-32khz-seamaster-1973

https://www.crazywatches.pl/omega-1310-32khz-megaquartz-1972

1 like

Geen idee eigenlijk. Het vreemde is dat hij nog wel loopt als ik er een batterijtje in steek, maar de wijzers correct zetten gaat erg moeilijk en de day/date complicatie verzetten werkt ook niet. Ik vermoed dus dat daar ergens wel wat roest zal zitten.