Hulp gezocht ivm oude Omega

Recent heb ik een oude Omega in mijn bezit gekregen. Helaas is het uurwerk helemaal kapot door waterschade, en het horloge naar Omega zelf sturen zou veel te veel kosten.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om hier een ander uurwerk in te steken. Het gaat over een jaren '60 Seamaster, denk ik, al ben ik niet geheel zeker welke versie. Het deksel zegt 196.0066, maar als ik dat opzoek op het internet vind ik niet onmiddellijk een exacte match met dit horloge.

Een fake zou het niet zijn: ik ben er al mee naar een Omega AD geweest, en die hebben daar geen melding van gemaakt, al kan het natuurlijk wel zijn dat er ooit aan gesleuteld is geweest en het niet helemaal 100% originele onderdelen betreft.

In ieder geval: vermits dit horloge wel wat sentimentele waarde heeft, vroeg ik me af of het eventueel terug in leven zou kunnen geroepen worden. Dat moet dan niet eens per se met een origineel Omega uurwerk; als daar een goedkoop (maar goed werkend) ander quartzuurwerk in kan, dan is het ook goed.

Zitten er hier Omega experts, of horlogemakers die hier wat licht op kunnen schijnen? Kan zoiets relatief makkelijk gemaakt worden, of is dat de moeite en het geld gewoonweg niet waard en kan ik het beter als displayitem gebruiken? Alle hulp hieromtrent is zeer welkom!

Foto’s:

1 like

Kan prima. Typenummer staat op het uurwerk. Grote risico is dat het ‘nieuwe’ uurwerk dus net zo oud is en dus ook grote kans op defecten heeft.

1 like

De eerste eigen kwarts van omega. Kaliber 1310.
Spoel is vaak stuk. Of hij loopt erg moeizaam door oude olie. Bijzonder netjes uitziend uurwerk. Waar zit de waterschade dan?

https://www.crazywatches.pl/omega-1310-megaquartz-32khz-seamaster-1973

https://www.crazywatches.pl/omega-1310-32khz-megaquartz-1972

1 like

Geen idee eigenlijk. Het vreemde is dat hij nog wel loopt als ik er een batterijtje in steek, maar de wijzers correct zetten gaat erg moeilijk en de day/date complicatie verzetten werkt ook niet. Ik vermoed dus dat daar ergens wel wat roest zal zitten.

Het horloge kan je vinden op de site van Omega

https://www.omegawatches.com/en-us/watch-omega-geneve-omega-st-196-0066

Als het uurwerk (enigszins) loopt bij plaatsen van een batterij, dan lijkt me dat er geen grote problemen zijn en een service misschien de oplossing kan zijn.
Een vervangend goedkoop uurwerk maakt het horloge waardeloos. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar aangezien het blijkbaar enige sentimentele waarde heeft, is een service het overwegen waard.

Ik zou de vraag eens voorleggen bij een van de gecertificeerde Omega horlogemakers hier op het forum.

Zonder om er wat anders in te knutselen. Dan is verkopen een betere optie.

1 like

Dank voor het antwoord!

Bij de AD waar ik het binnenbracht, vertelden ze mij dat een service bij Omega enkele maanden zou duren (op zich geen probleem) en bovendien meerdere keren wat het horloge waard is zou kosten. Men sprak daar over 2,000+ euro omwille van de interne waterschade etc.

Hoewel het horloge inderdaad sentimentele waarde heeft, vind ik dat nu wel echt wat teveel van het goede, en dan zou ik voor dat bedrag dan liever een nieuwere (tweedehands) Seamaster kopen en die dragen als herinnering.

Vandaar dat ik dacht om het eventueel nieuw leven in te blazen met een nieuw/ander uurwerk.

Dat het horloge waardeloos wordt met een ander uurwerk er in, ben ik me van bewust, maar het is op zich al geen heel duur horloge denk ik (al is dat relatief natuurlijk) dus ik schiet er niet zo veel bij in moest de waarde naar 0 gaan, en ik ben sowieso niet van plan om het ooit te verkopen. Dan zou het plezier van het af en toe te kunnen dragen mij meer waard zijn, ook al tikt er dan binnenin een ander uurwerk.

Misschien inderdaad eens een paar mensen contacteren om te kijken wat die er van vinden. Alvast erg bedankt voor het antwoord en de input!

1 like

Lijkt me dus een mechanisch probleem. Onderdelen donoren zijn wel te vinden. Meestal is het circuit of de spoel stuk en daar is moeilijk aan te komen. De mechanische delen gaan normaliter niet zo snel stuk. (Als ze droog blijven)

1 like

Een check van het Omega intranet laat zien dat de mechanische delen wel te bestellen zijn voor de partners, maar alle electronica is voorbehouden aan Omega zelf en kunnen we niet bestellen. Uiteraard kan er gezocht worden naar werkende donor electronica, maar dan zonder garantie…

2 likes

Zeer bedankt voor dit verhelderende antwoord!

Spijtig dat de electronica aan Omega is voorbehouden, daar vreesde ik al een beetje voor. Dat maakt het allemaal toch wel een heel stuk ingewikkelder. Ik denk dat ik het horloge dan maar gewoon als displaystuk in originele staat ga houden. Zo loop ik er dan uiteindelijk ook elke dag voorbij.

1 like

Of je laat het opsturen door een Omega horlogemaker naar Omega en laat een offerte maken. (Je kan herstelling nog steeds weigeren)

Dan weet je tenminste wat het echt gaat kosten en niet een gok van één of andere juwelier, die er zelf ook nog >1000 euro bij telt.

Goedkoop zal het niet zijn, maar ik denk echt niet dat het 2000 euro gaat kosten hoor.

4 likes

Kijk even hier naar:

Ik zie aan de zijkant van de kast een verzonken drukknop.
Wellicht eenzelfde systeem van instellen als in de link beschreven wordt?
Zeker omdat je aangeeft dat het uurwerk wel loopt, maar dat het probleem in het op tijd zetten zit.

1 like

Klopt, die pushers dienen voor de quickset van de dag en datum (vermoedde ik) maar die zitten dus schijnbaar vast. Ik vermoed door roest, op basis van wat men mij vertelde bij de juwelier.

1 like

Je schroefdraad van je stem lijkt wat roestig. Zou alleen deze (en of de keyless verzetten tandwielen) vervangen het probleem niet oplossen?
Aangezien een batterijtje hem wel laat lopen? Electronische componenten zullen dan blijkbaar nog goed zijn.

Edit: ik ben hobby prutser, geen horlogemaker

1 like

Zou wel kunnen. Ik weet er zelf helemaal niets van :sweat_smile:

Ik moet wel zeggen dat ook het verzetten van de wijzers wat ‘stroef’ aanvoelt, dus mogelijk zit de roest en waterschade toch ook vooral op plekken die niet goed met het blote oog te zien zijn.

Maar afgaande op wat ik hier lees is het misschien wel een goed idee om eens langs een onafhankelijke horlogemaker in de buurt te gaan, of inderdaad toch eens te vragen om het op te sturen.

Toen ik langs ging bij de AD deden ze nogal dramatisch, alsof er een bom ontploft was in het uurwerk, dus ging ik er van uit dat het helemaal om zeep was, maar als nu blijkt dat het mogelijk (99%) kan werken door hier en daar een onderdeel te laten vervangen, is het misschien wel de moeite waard om eens verder te kijken.

Bedankt alvast voor het antwoord (ook aan alle anderen) trouwens!

1 like

Bij de meeste AD’s hebben ze er uurwerk technisch ook niet heel veel verstand van en zeker niet van vintage.
Zal iets van vochtschade inzitten maar is ook niet heel gek voor een oudje die alleen spatwaterdicht is, we zien wel veel malen ergere gevallen voorbij komen en die zijn ook nog prima te redden.
Zo te zien is de stift verroest maar verder lijkt het allemaal wel mee te vallen, wijzerplaat etc lijkt op de foto ook nog goed te zijn.

Inderdaad zoals eerder gezegd zijn onderdelen van het elektronische gedeelte niet meer leverbaar en dan moet die naar Omega.
Mijn advies zou zijn via een Omega horlogemaker die er zin in heeft.
Omega horlogemaker kan eerst kijken of het elektronische gedeelte nog goed is, want dan is het nog goed te doen met een service beurt.
Die kan dan ook de kroon, correctors en pakkingen vervangen zodat die weer spatwaterdicht is.
Mocht het elektronische gedeelte toch niet goed zijn kan die doorgestuurd worden naar Omega voor een offerte.
Ik heb wel vaker vintage quartz doorgestuurd en die gaan dan naar Omega Zwitserland maar heb tot nu toe nog nooit een offerte gehad voor service wat richting de €2000 ging.

4 likes

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord!

Ik ga in de buurt eens wat Omega horlogemakers aanschrijven dan. Kijken wat zij er van vinden als ze het horloge in het echt kunnen behandelen.

Ook goed om te weten ivm de prijs moest het toch naar Zwitserland gaan. Dat dat geen exacte prijs was die ze daar bij de AD opperden, dat had ik ook wel door (ze wilden bedoelen dat die service meer zou kosten dan het horloge waard is) maar je verwacht toch wel dat die prijs een beetje in het juiste ‘ballpark’ zit.