Hulp gezocht kluis(je)

I like the way you think.

Maar toch vraag ik me af wat de consequenties zijn voor een vakantieganger wanneer er een inbreker thuis in een berenval trapt.

3 likes

Hangt ervan af op welke dag van je vakantie hij dat doet. Als dat langer is dan drie dagen voordat je thuiskomt, reken er dan maar op dat je wat poepjes uit je vloerbedekking moet schrapen. Gaat er minder tijd overheen, dan is het vast wel beperkt tot een plasje. :slight_smile:

1 like

En vooral: waar ligt de grens? Bij een midden in de kamer staande berenval of zo’n Japans zwaard systeem is opzet natuurlijk aardig makkelijk aan te tonen. Maar wat te denken van een net iets te goed geoliede houten trap? Of een ‘per ongeluk’ ontsnapte wurgslang onder het bed? Of je demente schoonmoeder met een slokje op met een draaiende kettingzaag op schoot in je bijkeuken?

Interessant.

5 likes

Ik dacht …eentje bij de voordeur en eentje bij de achterdeur.

Je hoeft er geen verklaring bij te doen waarom ze daar staan schipper.

Edit: behalve dus wanneer iemand zijn been ermee kwijtraakt? Hence the question.

2 likes

Strafrecht is niet mijn ding. Op school leek het nog wel wat maar in de praktijk is het echt frustrerend.
Lang wachten op politiebureaus etc…
Daarnaast: ik ben niet op de wereld gezet om criminelen uit de bajes te houden.
Ze hebben recht op goede verdediging, maar het is gewoon niet mijn ding.
Ik sta liever ondernemers bij met serieuze zakelijke problemen en probeer dan oplossingen te bereiken.

Niettemin: ik denk dat je met een 47 inch berenklauw in je huis wel wat hebt uit te leggen als daar iemand zwaar gewond door raakt.
Strafrechtelijk misschien niet maar mogelijk wel civielrechtelijk: gevaarzetting.

Kijk maar eens naar het bekende kelderluik arrest : https://nl.wikipedia.org/wiki/Kelderluik-arrest

Degene die een bepaalde gevaarlijke situatie doet ontstaan en/of laat bestaan, terwijl hij van het gevaar van de situatie op de hoogte is of had moeten zijn, zal doorgaans enig voordeel uit die situatie genieten, terwijl hij het beste in staat is om te voorkomen dat mensen die niet opletten letsel oplopen.

Nog los van het adagium: “wie een kuil graaft voor een ander, etc.”, adviseer ik negatief.

3 likes

Han for president :laughing:

Dan gun ik het ze ook niet hoor.

@HanDavinci dat ding ziet er niet heel antiek uit.
imagehttps://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/6/e/7/6e7cc064f2c13bab95b252e1dbd9e6bd04a4deae.jpg

1 like

Neeheeeee, maar dan zou het om een antieke gaan. Want dat vind je leuk in je huis.

Haha ja dat wist ik ook wel, had je gezegd.

Ik ben hier niet van onder de indruk, dat loopt wel los dus.

Maar op de serieuze tour verder, ik leer graag. Ja, maar in deze situatie is het geen kelderluik waar andere mensen bij kunnen komen. Dit is in mijn eigen huis. Achter een deur. Met een slot erop. Welke een inbreker met snode intenties heeft geforceerd.

Ik ben niet van het gevaar van de situatie op de hoogte, want ik doe drie sloten op de deur voordat ik vertrek.

Bedankt Jeroen!

Mooi wark, ik heb mijn antwoord. Ik ga eens een paar van die dingen op de kop tikken denk ik.

1 like

Bam jonguh, deze zijn nog groter!
https://www.stoer-stijlvol.nl/berenklauw

1 like

Mooi arrest. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kijken rechters vooral naar wie het voorval/incident an sich had kunnen voorkomen en dat heeft nagelaten. Niet zo zeer naar wie er ‘onderweg naar het vooral iets heeft uitgevroten wat in strijd is met de wet’ waardoor de onderhavige situatie is ontstaan.

Voorbeeld uit eigen kring: een kennis van mij is per ongeluk door rood gereden maar was uiteindelijk niet aansprakelijk omdat de wederpartij op de ruim opgezette kruising, alle gelegenheid had om het ongeluk te voorkomen en dat naliet te doen: de kennis reed stapvoets op moment van aanrijding nadat ze zich realiseerde dat ze door rood had gereden en de wederpartij had een groen licht gezien, gas gegeven en verder nergens meer naar gekeken.

Oftewel: als iemand zich onrechtmatig toegang verschaft tot je woning, is dit geen vrijbrief voor een soort Home Alone XL. :joy:

4 likes

Ik lees het anders.

Anyway…kluisjes, carry on!

De Raat schijnt goede te hebben. Hier is al vaker over geschreven :full_moon_with_face:.

2 likes

image

4 likes

Kwam deze kennis van rechts?
Het schijnt dat je van rechts ALTIJD voorrang hebt, ook als je door rood rijdt.

aha een antiquair.

1 like

Als je de “lockpicking lawyer” eens op youtube kijkt, denk ik dat voor enige ervaren schurken het niet echt een probleem is.
Tenzij je bereid bent er veel $$$ voor neer te tellen.
Ik zou eerder gaan voor een lokkluis met een mooie parnis in en die sub gewoon in de GFT-bak gooien.
Wel zorgen dat je geen ijverige buren / familie hebt die deze voor je aan de straat zetten.

1 like

@anon50762135 en ik dachten allebei aan iets anders.

Zeker.

7 likes

Ah deze hebben wij in de gang staan. Mooi kan ik met een gerust hart op vakantie!!

2 likes

Beter melk in de pindasaus gooien dan water, maar voor het overige een prima filmpje. :+1: