Ik snap dat het voor de TS geen oplossing is, maar ik ben nog steeds erg tevreden met De Nederlandse Kluis voor het grootste deel van de verzameling.
Ik heb thuis, goed verstopt, op enig moment een paar relatief goedkope microbrands en Seiko’s liggen om te wisselen, en maximaal 1 min of meer waardevol stuk. Als die weg is, heb ik pech (en een verzekering). De rest ligt veilig.
Overigens héb ik ooit een kluis gekocht, maar ik ben die kwijt. Dat zegt eigenlijk al genoeg
@butkus mijn verzekering dekt effectief als je deze buitenshuis draagt
Is geen algemene inboedelverzekering maar een aparte horloge verzekering. Is een aparte polis per horloge.
Niet doen. Je kan zeker aansprakelijk gesteld worden voor het (zware) letsel dat hierdoor wordt toegebracht.
Hier volgt een stukje knip- en plakwerk:
Het proportionaliteitsbeginsel brengt -hoe vreemd en onlogisch het ook klinkt-met zich mee dat de toepasser van een technopreventief middel vooraf moet bedenken wat de risico’s zijn die een ‘dader’ loopt als het middel (in de ogen van de toepasser) ‘goed’ werkt.
Bijvoorbeeld: een palingvisser verbindt de trekker van een met hagel geladen schietgeweer met de stok waarmee een palingfuik is uitgezet. Bij krachtig trekken aan de stok of fuik gaat het geweer af zodat iemand die de fuik ‘onbevoegd’ probeert te lichten een schot hagel op zich krijgt afgevuurd. Dit gevolg -zwaar lichamelijk letsel-kan niet voor risico van de dader komen, hoe ‘fout’ zijn gedraging ook is. (Dit is een arrest van de Hoge Raad van 25 juni 1934.)
Kortom: de toepasser van een technopreventief middel moet het zodanig gebruiken dat het geen risico’s oplevert voor degene die het middel ‘trotseert’. De toepasser kan zich, als·hij aansprakelijk wordt gesteld voor de schade van een ‘dader’, niet beroepen op de stelling dat de schade voor risico van de ‘dader’ komt omdat deze het middel heeft getrotseerd.
Een ex-collega had een zijraampje waarlangs een inbreker bij een eerdere gelegenheid naar binnen was gekomen, aan de binnenzijde electrisch scherp gesteld, zodanig dat er eerst een flinke, 1/10 seconde durende zware stroomstoot kwam, waarna er de resterende tijd maximaal 10 mA (niet dodelijke) stroom kon lopen. Hij heeft eens dat raampje open geforceerd gezien, maar van geen verdere gevolgen gehoord…
Ter vergelijking, schrikdraad geeft je -telkens onderbroken- stroomtikken van hooguit een paar mA.
wat als je een bordje " betreden op eigen risico " plaatst?. Dan is dat hetzelfde als je ergens wel mag lopen waar ze aan het bouwen zijn ofzo. Maar als jeje been breekt of iets, is het eigen risico.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Heb ik ooit gehoord, weet niet meer waar.
Ik struikel daar over de spelfouten. En ondanks de claim van anoniem verzenden, vind ik het toch een vervelend idee dat men weet dat er een kluis geleverd wordt. Bij voorkeur contant betalen en zelf afhalen, zegt mijn paranoïde innerlijk.
Ik wil eigenlijk ook een kluis. Sieraden zijn nu standaard voor een X bedrag verzekerd, als ik een kluis aanschaf kost het maar een euro per maand extra om daar X*2 van te maken.
Een kluis moet ook nog verankerd worden. Dat zou ik zelf aan professionals overlaten.
Ze bezorgen de kluis zelf in een bestelauto, waar geen reclame op staat en de kluis zit in een neutrale doos. De kluis kan natuurlijk ook ergens anders worden bezorgd.
Ik weet niet of contante betaling ook mogelijk is, voor alles is een oplossing te verzinnen.
Een tip is om naar de kluizenserie van Salvus bijvoorbeeld de Ravenna lijn te kijken. Die heeft een hogere waarde indicatie dan kluizen van andere merken in deze prijsklasse.
Dat bordje plaatsen zegt niks.
Als jij met je auto de wasstraat in gaat waar een bordje staat op eigen risico en de auto komt er met schade uit…gaan HUN betalen hoor.
Bordje eigen risico gaat je niet helpen dus…
Uiteraard verteld het wel iets en daar moet je rekening mee houden. Maar degene die het plaatsen doet moet op zijn beurt echt wel alles op orde hebben. Net als de plekken zonder dat bordje.