Hulp gezocht Novodiac balanswiel veertjes

Ik weet niet precies of dit hier thuis hoort maar het leek me beter dan de FAQ pagina.

Ik ben al een tijdje zelf aan uurwerken aan het sleutelen en heb er al meerdere succesvol uit maar vooral ook weer in elkaar gezet. Echter heb ik nu een ETA 2824 liggen waar ik de jewels van het balanswiel geolied heb maar daarna de veertjes om deze vast te houden met geen mogelijkheid meer terug krijg. De eerste 2 zijn beiden weggevlogen en heb nu 2 nieuwe + een Bergeon tool aangeschaft via Cousins. Echter lukt het nu @#% nog niet.

Horloge sleutelaars hier die mij wellicht de life changing tip kunnen geven?

Het gaat om onderstaande veer

1 like

Daar bestaan speciale tooltjes voor. Cousins heeft ze wel. Je kunt echt niet zonder. :sweat_smile: Is een eitje als je daarmee werkt. Ik ga even zoeken naar een linkje - maar ik bedenk ook, dat ik volgens mij (per ongeluk) ooit twee complete sets heb gekocht. Ga ik ook naar kijken. :slight_smile:

O wacht, je was al zo ver zag ik. Niet goed genoeg gelezen…

Het moet je daarmee kunnen lukken. Maar ik heb zelf ook nog een iets uitgehold stukje op maat gedraaid penhout. Daar doe ik het eigenlijk altijd mee.

Gebruik je de goede maat tool? ik heb hier een set (idd dubbel, een set kan weg) met drie maten.

Maar het blijven ondingen hoor, het ligt niet alleen aan jou! :grin:

2 likes

Er zijn natuurlijk echte gereedschapjes voor. Kijk hier. 16.50 tot 38.95 BP exclusief BTW en verzendkosten.

Ik gebruik een metalen stift met plastic handvat, vergelijkbaar met de Novodiac Shockspring tools.
Echter aan de metaalkant schuif ik daar een stukje plastc van dun elektriciteitssnoer. Met een buitendiameter gelijk aan of iets kleiner dan de Novodiac veertje. Het plastic pijpje scherp afsnijden en op de metalen stift schuiven. Meestal lukt het daar al wel mee. De Novodiac veer op zijn plaats leggen en dan met je net gemaakt tooltje aandrukken en iets ronddraaien.

Of ze niet weer loshalen.

En Peter was me al voor zie ik.

2 likes

Een beetje rodico erop plakken om die niet te laten vliegen :wink:

3 likes

Ik heb dit exemplaar, geschikt voor een ETA2824 maar lijkt niet te passen… Ik zal morgen nog eens een poging wagen. Ben vooral bang weer de veertjes te verliezen en weer €15 en een goede 10 dagen wachten verder te zijn

Een plastic (boterham)zakje om het horloge voorkomt dat de meeste onderdeeltjes wegspringen. Het is een beetje pielen met je hand en het gereedschap erin, maar die dingen zijn doorzichtig, dus je ziet vrij goed wat je doet.

2 likes

Ik heb ooit iemand gelezen die zo precies werk in een leege aquarium deed, met de voorkant naar hem gedraaid.
Hier een andere oplossing :wink:

7 likes

Als je een triebniet hebt kun je daar een holle pons uit gebruiken om het veertje aan te drukken en te verdraaien.
Zo heb ik het jaren gedaan maar vorig jaar een setje horotec gereedschap aangeschaft voor dit klusje werkt ook goed.
Let wel goed gereedschap is duur maar gaat bij net gebruik jaren mee dus geef liever wat meer uit heb je lang plezier van.

Succes met je veertjes.

Groeten Jeroen

1 like

Bedankt Jeroen, met dat idee kocht ik het Bergeon tooltje á €30 maar dat lijkt ook niet te werken… Ik doe waarschijnlijk gewoon iets fout

Dit zijn de horotec tools en die werken wel, de uitstekende pootjes op de veertjes zetten en draaien.
Gewoon nog wat oefenen, je kan hetđź‘Ť.

Groeten Jeroen

1 like