Hulp gezocht: Timex handwinder moet beurt (+leuk verhaaltje)

Waarde Horlogeliefhebbers,

Ik wil graag mijn vintage Timex dragen, maar hij loopt belabberd. Ik ben bang dat ik 'm zelf niet kan fixen, ik heb beperkte kennis over de techniek in horloges, en zeker met vintage durf ik het niet aan om hem zelf op te maken etc.

Dus die Timex, ik heb 1,5 jaar geleden deze op MP gekocht:


Nummer onder op wijzerplaat: 23570 02575
Dit betekent volgensmij dat het horloge uit 1975 komt (laatste twee getallen) en dat het uurwerk een type 025 is, kan iemand dit bevestigen?
Diameter: 30 mm zonder kroon of 32 mm met kroon
Met datum aanduiding.

Het horloge loopt na een minuutje dragen vast, en na even schudden komt 'ie weer op gang. Ik vermoed zelf dat het om de olie gaat, en misschien wel meer vuil. Het is/was niet zo’n hoogwaardig horloge dat de vorige eigenaar hem regelmatig liet servicen, dat is wel duidelijk.

Wat moet ik doen met het horloge. Kennen jullie iemand die ervaring heeft met dit soort uurwerken? Ik neem aan dat als ik de eerste beste juwelier in loop dat ze er ook geen raad mee weten, of dat ik de hoofdprijs betaal…

Wat is nou het leuke verhaal?
Mijn vader was een half jaar geleden zijn kantoor aan het opruimen. Hij komt naar mij toe en geeft mij iets: een oud horloge dat hij had gevonden en niks meer mee heeft. Het gaat om een Kelton met PRECIES hetzelfde nummer onder op de wijzerplaat.


Een korte zoektocht op internet vertelt mij dat Kelton de naam is waaronder Timex horloges werden geproduceerd in Frankrijk. Hetzelfde horloge dus, alleen toch een andere afkomst. De Kelton loopt helemaal niet meer, en ik vraag me af of het nog de moeite waard is om deze nieuw leven in te blazen.

10 likes

Leuke Timex! :+1:

Waarschijnlijk kan timexman punt nl je hierbij helpen. Ik heb daar een erg fijne ervaring gehad toen mijn Marlin nieuw leven moest worden ingeblazen.

Hi Pim, het horloge valt onder het model Sprite startend met ref. 23. Uurwerk 25 en productie jaar 1975.

Mijn ervaring is dat veel Timex horloges na een servicebeurt weer prima lopen. Zou bovenstaand suggestie volgen en bij Timexman.nl eens je licht op doen. Succes!

1 like

Ik zou zeggen zoek even rond op het forum op horlogemakers. Er zitten er meerdere op het forum waar ik zelf hele goede ervaringen mee heb, al was dat niet met een Timex.

Bedankt voor de tips allen, dan ga ik nog even op zoek.

Thanks voor deze info, ik wist niet dat dit horloge als model Sprite bekend stond, ik vind het een passende naam.

Dit bewijst ook maar weer dat ik misschien wat vaker verder moet kijken dan mijn neus lang is, ik had er niet bij stilgestaan dat er op HF zo veel horlogemakers vindbaar zijn :slight_smile:

1 like