Hulp gezocht: Victoire (military?) watch

Hallo allemaal,

Ik ben een ‘rookie’ in de wereld van de horloges, pas een aantal maanden geleden begonnen speuren. Ik eigen zelfs nog niet eens een horloge… maar ik ben inmiddels voor de rest van mijn leven verkocht, wat een moois!

Dit horloge kwam uit een laden bij mijn vader te voorschijn. Het doet me denken aan een military watch uit de jaren 40 en toen ik het dekseltje eraf wipte kwam er een heel mooi ‘clean’ uurwerkje onder vandaan! Zojuist ook voor het eerste voorzichtig opgewonden en hij loopt inmiddels 3 uur keurig op tijd. Ondanks dat het glas flinke schade heeft ziet het er allemaal erg netjes uit, maarja ik weet er dan uiteraard ook nog niet het fijne van.

Even wat details: Het merk op de bruine/koper kleurige wijzerplaat is ‘Victoire’ met een ‘V’ als logo erboven. Het heeft geblauwde wijzers en een knalrode seconden wijzer, wat het een beetje een chronograph uitstraling geeft. De kast en het glas hebben wel wat te lijden gehad maar de wijzerplaat en het ‘Fab. Suisse’ uurwerk zien er erg strak uit. De binnenkant van de deksel is eenvoudig gedecoreerd en met piepkleine gekraste inscripties waarvan eentje moeilijk te lezen is, de ander is: E15699. De as van de kroon steekt uit en de kroon zelf lijkt me niet origineel. De kast is 33 millimeter (zonder kroon) met een 18 mm band breedte.

Wie kan me meer vertellen over dit merk, uurwerk en type horloge? Is het ook de moeite waard om het te laten opknappen?

2 likes

Vwb het merk en type, en het uurwerk, kan ik je helaas niet helpen, excuses
Het ontbreken vd van een schokbestendige balans dateert het horloge jaren '40 of '30
Vanwege de achtergrond van het horloge denk ik dat het helemaal origineel is. Het kleurverschil in de lumen tussen de wijzers en de wijzerplaat is interessant, en leerzaam!

1 like

Overigens, de borgschroef van het wiel op de veerton ontbreekt;
Heel voorzichtig ergens neerleggen en uit laten lopen. Als dat wiel van de veerton schiet dan krijgt het uurwerkje een enorme opdonder (forse krachten op het werk, met opgewonden veer)

2 likes

Dag Ernst,

Hartstikke bedankt voor je antwoordt. Leuk om te horen dat het dus inderdaad een oud horloge is en uit de periode komt die ik in gedachten had.

Inderdaad, je hebt gelijk wat betreft de schroef, ik zal hem rustig laten uitlopen. Hij tikt inmiddels 12 uur lang perfect op tijd!

Gr, Hubert

1 like

Klinkt als een mooi bruikbare vintage. Leuk man. Dat horloge zou ik gewoon lekker laten servicen, nieuwe borgschroef er in en dragen maar. Uit de doos van je vader blijft altijd speciaal. :+1:

Verder kan ik je er absoluut niks over vertellen. Ik vind het wel een cool ontwerp met die cijfers en de witte track er omheen.

Met een ander glaasje en kroon ziet het er vast weer leuk uit.
De krassen in de kast daar moet je maar mee leren leven want het is zo te zien een verchroomde kast.
Een familiestuk is altijd de moeite van het opknappen waard, dus laat het uurwerk een service geven voordat je het weer laat lopen.
De waarde is beperkt, dus zoek een HF lid die dat voor je kan doen dan blijven de kosten beperkt.

Leuk oudje maar geen militair horloge en de waarde is zeer beperkt. De kast is verchroomd en daardoor behoorlijk versleten. Als je hem laat opknappen moet dat voor de sentimentele waarde zijn want buiten dat heeft het horloge niet veel waarde.

Bedankt allemaal! Leuk om de berichten te lezen. Uit de oude laden van mijn vader zijn nog veel meer leuke horloges en zak horloges gekomen, daarover zullen vast nog wel een aantal nieuwe topics gestart worden.
Hij heeft vroeger voor horloge maker gestudeerd maar is al bijna 40 jaar uit het horloge vak en voelt zich daarom ook niet geroepen (en comfortabel) om daar nog aan te werken.

Na wat meer studeren en Google sessies ben ik weer wat verder: het uurwerk lijkt een AS 1187 of 1194. Ooit ook eens door Tudor gebruikt. De wijzerplaat is toch van koper. Over het merk wordt ik niet veel wijzer, wel een aantal keer Victoire Levrette tegen gekomen in mooie zakhorloges maar geen idee of dat hetzelfde bedrijf is.

Hebben jullie nog een tip bij wie ik dit zou kunnen laten repareren?

Als er Fab Suisse op staat is het in Zwitserland gemaakt maar in Frankrijk verkocht.
Ik kan het op de foto niet ontcijferen of er een nummer zichtbaar is onder de balans. Dat zou dan een indicatie geven wat voor werk er in het horloge zit.
En als je zelf iets gaat doen, houd er dan rekening mee dat de schroef van de veerton over het algemeen links om erin gedraaid moet worden!
Een merk Victoire vind ik niet, wel Viceroy en meerdere Victoria.

Mochten jullie het nog leuk vinden, hier is wat nieuwe info na avonden speuren, het oude horloge van mijn pa heeft nog best een interessante achtergrond:
Het uiterlijk van de wijzerplaat is inderdaad niet juist voor een militaire horloge, zoals aan van jullie al schreef. Militairen hadden inderdaad een duidelijk, snel te lezen horloge nodig met hacking seconds. Iets wat dit horloge niet heeft.

Dit exemplaar heeft een kopere wijzerplaat (die vroeger uiteraard lichter van kleur was) maar is voor de normale tijdsaanduiding niet echt snel en helder te lezen. Maar erom heen loopt wel een spierwitte seconden ring en het heeft een knal rode seconden wijzer, zoals ik al eerder schreef deed me dat denken aan een chronograph.
Na wat speurwerk blijkt dat dus te betekenen dat het een horloge is geweest voor de Army medic of dokter!! Zie hier:

“A watch with a sweeping second hand and a clear outer seconds ring can be attributed to being a medic watch or a doctors watch. The outer chapter second ring was to check a patient’s pulse rate in the field”

Even op Google “WW 2 medic watch” getikt en er kwamen inderdaad vergelijkbare exemplaren boven drijven. Eentje wordt er nu op eBay aangeboden met een identieke wijzerplaat, zie foto.

Hoogstwaarschijnlijk is dit dus een horloge geweest voor een Franse Army medic. Super interessant :slight_smile:

2 likes

Het zou kunnen dat dit mogelijk misschien inderdaad het geval is. Misschien. Je weet het nooit tot je de kleinzoon van de eerste eigenaar kan vinden die zegt dat opa dit horloge inderdaad gebruikt heeft. Met foto’s.
Wel mooi die witte ring, heb ik ook ééntje van.

4 likes

Idd haha dat hij echt om de pols heeft gezeten van een militaire Fransman is wat te romantisch. Maar dat het type horloge destijds daarvoor specifiek ontworpen was is wel tof!

1 like

Je zou kunnen proberen het glaasje (acryl?) te polijsten met tandpasta, Brasso of Poly-watch. Daar zal het uiterlijk ook meteen van opknappen.

Kleine vriendelijke correctie: over het algemeen is de kroonradschroef linksdraaiend…

Vriendelijke vraag Zeg ik iets anders?

Super leuke en interessante informatie! Ik had er nog niet eerder over gehoord en gelezen (zoveel weet en lees ik ook weer niet, maar deze informatie had ik wel eerder verwacht hier op het forum) Daar buiten ook nog niet over gelezen in military watches leesvoer, dus een mooie aanvulling op de info vwb de military watches wat mij betreft. Bedankt!

@martijnV Nu kijk ik ook ineens anders aan tegen je classic Mido die ik al een paar keer voorbij zag komen, prachtig horloge (was het al hoor :slight_smile: )

2 likes

De schroef die mist is de palradschroef. Die is normaalgesproken ’ gewoon’ rechtsdraaiend.

Voor degene die het leuk vinden hier nog even een bericht. Mijn horloge zal na de kerst klaar zijn dus foto’s daarvan volgen nog.

Helaas nog steeds weinig gevonden over het merk Victoire maar ze zijn toch een tijd in business geweest want er zijn Victoire zakhorloges maar ook verschillende jaren 60 en 70 polshorloges zwerven over het internet. Zie hieronder.

Zo! Daar is hij dan! Voor degene die het nog interesseert :slight_smile:

Net terug vanuit Londen waar een bevriende horlogemaker het onderhoud heeft gedaan: nieuw glas, kroontje, opwind as, twee schroeven, schoonmaak beurt en een nieuw bandje. Is echt een totaal ander horloge in vergelijking met toen ik hem net vond. Echt blij met mijn eerste vintage horloge… er gaan er nog veel meer volgen merk ik al :wink:

9 likes

Dat is mooi gedaan :+1:

1 like