Hulp gezocht

Hallo mede forumleden,

recentelijk een seiko 7S26-7039 verkregen helaas met de verkeerde wijzers…nu heb ik de juiste wijzers binnen en wil ik deze plaatsen…ik kom alleen niet verder dan het openen van de kast…hoe moet ik het uurwerk eruit halen? Of is dat toch iets dat ik beter aan een horlogemaker kan overlaten? De kroon, hoe zit die vast?

Graag jullie wijze raad…

Bedankt alvast en een fijne dag voor jullie allemaal,

groet, Landrover110

Verbeter mij als ik het fout heb, maar meestal zie je op het werkje - aan de rand, in het verlengde van de kroon (opwindas ) - een “bolletje”.
Daar even voorzichtich met een puntig voorwerp op duwen, terwijl je aan de kroon trekt, en dan komt ie er zo uit.

Bij sommige horloges is het een klein vijsje dat je half moet losdraaien, bij sommige dus een palletje om de tige los te maken.

Aan je forumnaam te zien moet je wel een beetje handig zijn, maar bij horloges is alles nogal delicaat. Wanneer je dit nog nooit gedaan hebt…is het niet aan te raden…oefenen moet je op oude troep.
Help eens even…ik ken de 7S26-7039 niet, wel de 7002-7039…

Hier onder een foto van een 7S26 uurwerk met instructie hoe de kroon te verwijderen. Het uurwerk kan er dan uit.

Wijzers de- en monteren is nog wat delicater.

Uitleg van Lucien klopt !

Hier nog een linkje naar een algemeen artikel van PMWF (gaat over de meest voorlomende systemen, incl. het bewuste kaliber):

http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2011%20How%20to%20remove%20and%20replace%20a%20watch%20movement/WS%2011%20How%20to%20remove%20and%20replace%20a%20movt.htm

En een linkje naar diezelfde site ivm wijzers afnemen en terugzetten.

http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2012%20How%20to%20remove%20and%20replace%20hands%20and%20dial/WS%2012%20How%20to%20remove%20and%20replace%20hands.htm

Hopelijk helpt dit,

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Ha, dus nog een ander systeem…

Die links van Morse zijn wel echt goed: voor zulke dingen moet je foto’s hebben.
En vooral niet bang zijn om er zelf aan te beginnen. :wink:

Dat moet je zelf niet willen doen!! Beetje horlogemaker heeft dat snel gefikst en wellicht dat een van zuidelijke forummers (jij kwam toch ook uit Z-Limburg) je wil helpen?

hans

Geachte Heren,

dank voor jullie hulp en de toegezonden links!
Ik zal de voor en de na foto’s plaatsen…en mocht het niet lukken dan vraag ik wellicht hulp aan limburgse forumleden als dat mag…

Groet, landrover110

Het kroontje is eruit!!!

weer voorzichtig met de wijzers eraf halen, daar heb je een speciale wijzerlichter voor nodig, bescherm met een stukje papier waar je een inkeping in knipt de wijzerplaat, anders beschadig je hem zo,

de wijzers zitten aardig goed vast, dus pas op dat ze niet wegvliegen, dan ben je ze kwijt.

de nwe erop zetten heb je eigenlijk ook weer een speciale tool voor nodig, je kunt ook de vuldoppasdopjes van een gasaanstekerbusje gebruiken, je weet wel die rode pasdoppen die bij een gasflesje horen,
sommigen doen het ook met een balpen, kortom er is wel wat te proberen,maar wees voorzichtig het is delicaat werk,

succes ermee

grt hardy