Hulp heeft zich gemeld🎉

Misschien een domme vraag. Ik heb deze haller stolp klok een paar jaar geleden van iemand van het HF @fredpanarai1

gekregen. Hij stond veilig dacht ik. Hoog en droog. Één van mijn kleinkids vond het nodig om een stoel erbij te pakken. Je snapt het al…
Ik heb de klok kunnen opvangen maar de slinger liet los van dat kabeltje/gedraaide veer. Als ik de boel weer vastmaak lijkt hij toch afgebroken te zijn en staat de stelschroef te strak en kan hij niet vrij draaien. Het uurwerk loopt nog prima als ik die stelschroef beugel weghaal.
Hoe heet überhaupt zo’n kabel/veer en waar vindt ik zoiets?

1 like

Ophanging is afgebroken. Je hebt een “torsieveer” of “suspension spring” nodig van de juiste lengte.
Met die schroef in de bodem kan je de gewichten vast draaien voor transport.

Gauw ff gekeken, maar zo iets.

1 like

Klopt, er zit een handel onder de klok die een element omhoog duwt zodat hij gefixeerd kan worden.

Bovenaan is het allemaal erg teer. Is een gevalletje ga ik het zelf durven of niet…

Bedankt kerel. Ik heb direct een mail gestuurd met foto’s.
De lengte van mijn veer is nu ongeveer 130mm. Geen idee of je een langere koopt en afknipt of dat je de precieze maat moet kopen.

Ik zag op timeparts in Groningen dat ze daar ook het e.e.a. hebben.

1 like

Waarschijnlijk opgelost. Iemand heeft waarschijnlijk een dergelijke veer en ik mag hem langsbrengen.:tada:

5 likes

Hoi Bill,

Jammer om dat te horen, hij was altijd zo lief.
Kijk eens bij Joke klokonderdelen, zijn even met hun website bezig maar je kunt toch kijken via marktplaza. Die kabel/veer zoals jij dat noemt, heet een veerstrip. Let er wel goed op dat de lengte en dikte klopt. En voor die stelschroef hebben Joke en Ton waarschijnlijk wel een oplossing. En verder kan je ze alles vragen hoor, wel even geduld tot 1 februari.
Hoop dat je hier wat verder mee komt.
Hier even 2 sites van hun:

succes Bill, weer eens wat anders dan een horloge :wink:

1 like

Hulp is nabij. Ritje naar schiedam van de week

2 likes

Altijd welkom, dat weet je. Maar verder, je weet ik ben een slooper :rofl:

Nu wordt een hoop duidelijk. Fred is het kleinkind van Bill :joy:

2 likes

:rofl: :rofl:, die is goed zeg :+1:

En je weet het he, taal en rekenen zijn een groot probleem bij kinderen :grin:

We zouden het geheim houden… Hij zat er ook al naast te roken😁 maar mijn hond heeft hem toen gebeten.

1 like

1 groot trauma, direct naar het ziekenhuis. Was ook geen lullig klein hondje he, daar lag ik dan 3 weken. Kon ik ook niet roken :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Een geluk bij een ongeluk :scream:

1 like