Hulp Horloge gereedschap

Ik ben op zoek naar een setje om batterijen te kunnen vervangen, horlogebanden te verwisselen en banden in te korten. Nu weet ik dat er veel setjes te koop zijn maar ik hoor en lees vaak dat dit niet echt goede kwaliteit is. Nu zag ik op internet de onderstaande set. Kan iemand mij zeggen of dit een goede optie is. Het is wel vrij prijzig dus als iemand nog alternatieven weet hoor ik het graag.

http://www.watch-tool.de/html/kits.php?id=0099ym

S1 is an sich wel een ok merk en de set lijkt wel alles (ruim) te bevatten wat je nodig hebt. S1 is zeker niet Bergeon niveau, maar wel boven het Chinese spul.
Wel zou ik zelf eerder de dingen los kopen en dan bv voor een Bergeon 6767KL (beter bekend als de 6767F) gaan. Met wat snel rekenwerk is dit ook een leuk setje:
6767KL: €9,99 16,22
S1 Link pin remover with 3 pusher pins: €9,99 (werkt prima)
Case Opener JAXA Type: €12,99
Set of 100 springbars in box: €7,99

€47,19

Als je heel veel batterijen gaat vervangen, dan is het wellicht een goed idee om een betere case opener te nemen. Maar deze zal de normale/makkelijke modellen goed voor je kunnen doen.
Ik en duizenden anderen gebruiken al jaaaaren de 6767F, daar hoef je je sowieso geen zorgen om te maken. Of je die 100 springbars ooit gaat gebruiken is ook de vraag. Wellicht kan je ook een paar goede in de gangbare formaten nemen (18, 20, 22 en 24). Ik heb ook eens zo’n setje gekocht (2-3 jaar geleden) en ik heb er inmiddels misschien 5 van gebruikt.
Met gereedschap is het zo dat je het vrij gek kan maken, maar tenzij je het heel veel gaat doen, denk ik dat je met een setje zoals bovenstaand of mijn suggesties een heel eind kan komen.

Verder staan er een hoop guides op YouTube en ik zou niet meteen beginnen met je platina Rolex ;).

Edit: overigens is Watch-tools.de een prima bedrijf. Ik heb er zelf ook al 3 keer wat besteld en afgezien van dat het wel wat lang duurt af en toe, was alles prima in orde.

Bedankt voor de reactie. dit zou zeker ook een goede oplossing zijn. Wat ik vooral handig vond aan de set was dat je het allemaal makkelijk kon opbergen in een tasje. Ik ga er eens over nadenken. In ieder geval bedankt want ik weet nu welke benodigdheden ik allemaal nodig heb.

Deze springbars zou ik niet gebruiken. Ik heb zelf ooit eens zo’n doosje gekocht op de rikketik, maar die dingen zijn echt bagger. Zit erg veel speling op en lijken me niet erg sterk en duurzaam en erg weinig veerkracht.
Verder gebruik ik vrijwel alleen 18 en 20 km, de andere vrijwel nooit. Er zitten er dus heeeeel veeeeel bij die je vrijwel zeker niet zult gebruiken.

Zelf koop ik ze bij de groothandel,ik betaal iets van een a twee euro per dozijn. Deze zijn wel echt stevig en kosten dus eigenlijk niet zoveel. Ik vervang daarom vrijwel altijd preventief de springbars bij alle horloges welke ik service, omdat ze vrijwel niets kosten.

Verder zal het gereedschap wel ok zijn. Wat makkelijker is dan zo’n kastopener is een rubberen balletje. Werkt grandioos, krijg er vrijwel alle deksels mee open. Als ze steviger vast zitten, gebruik ik wel zo’n kastopener, meestal in combinatie met zo’n rubberen balletje. Kastopener op het achterdeksel en balletje op voorkant.

Succes!

Zelf koop ik ze bij de groothandel,ik betaal iets
van een a twee euro per dozijn. Deze zijn wel echt
stevig en kosten dus eigenlijk niet zoveel.

Koen, ik ben benieuwd waar je ze koopt.
Ik kan ook wel een doos goede springbars gebruiken.

Oke dat is ook nog een goede tip. Moet ik ergens andere springbars vandaan halen. Hebben ze dan geen betere op die website? Waar bewaren jullie eigenlijk je spullen in. Zijn er iets vam tasjes waar ik het eventueel netjes in op kan bergen?

Meeste fournituren, onderdelen ed bewaar ik ik een oude kast. Alles weer ondergebracht in sorteerdoosjes en uurwerken in dozen, per stuk verpakt ik sealbags. Gereedschappen en onderdelen welke ik veel nodig heb, heb ik in laatjes binnen handbereik vanaf mijn werkbank. En uiteraard spul als pincetten, schroevendraaiers, werkhouder, oliegevers en olie ed heb ik standaard om mijn werkbank.

Schoonmaakapparaten(vibrasonisch voor uurwerkonderdelen en ultrasoon voor kasten en banden) staan op een apart kastje.

Springbars zijn misschien ook wel buiten de groothandel om te verkrijgen, maar ik neem ze daar mee als ik er toch ben.

MT043 Schreef:

Oke dat is ook nog een goede tip. Moet ik ergens
andere springbars vandaan halen. Hebben ze dan
geen betere op die website? Waar bewaren jullie
eigenlijk je spullen in. Zijn er iets vam tasjes
waar ik het eventueel netjes in op kan bergen?

Thuis heb ik ze in een la. Zó veel ruimte neemt het niet in :).

Zo’n rubberen bal die koen aanhaalt is inderdaad ook makkelijk (en niet duur). Alleen denk ik niet dat TS wat heeft aan een ‘groothandel’ als amateur… Ze hebben bij watch-tool ook een bergeon spring bar setje voor €13,99, dat zal ook prima zijn.

Je kan leuk horlogereparatie gereedschap kopen via hobbyklok.nl

Ik heb er al vaker naar tevredenheid gekocht. Ik zou wel voor bergeon gaan. Goed gereedschap is het halve werk. :slight_smile:

Bedankt voor alle tips. Ik ga een leuk setje samenstellen op watch-tool.de en alles opbergen in een grote etui. Die is voor een paar euro wel ergens te vinden.