Hulp Horlogeplaat reingen

Beste leden van dit forum,

Ten eerste zal ik mij even voorstellen. Ik ben Teun (23), een student en (nog) een leek wanneer het op uurwerken aankomt. Ik hou van de jaren 50/60 en ik bezit al enige tijd een Zwitsers Roamer uit de jaren 50. Ik ben zeer tevreden over dit horloge maar ik voel de drang naar het bezitten van meerdere horloges. Op het internet vond ik twee horloges die mijn interesse wekken, nu vraag ik mij af of het mogelijk is om de wijzerplaat te laten reinigen zonder deze te beschadigen. Graag hoor ik waar ik dit kan laten doen en hoe duur dit zal zijn (blijf een student ;)) etc. Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt!

Teun.

Puristen zullen zeggen laat zitten dat is juist mooi zo
ik zou zeggen stukje rodico en deppen maar.
verder niet teveel aan prutsen i.d.d.

Heb dat jaren geleden zelf geprobeerd met diverse oplosmiddelen en wat dan ook - was gelukkig een "misbaar’’ horloge, want het ging he-le-maal mis. Er zijn twee opties die je hebt: Zo laten, of professioneel opnieuw laten opmaken. Reken op 100 tot 200 euro daarvoor, eerder het laatste gezien de ge-appliceerde cijfers en letters, en je bent bovendien de originele gedrukte typografie kwijt. Een re-dial zie je altijd, en het valt nooit op een positieve manier op.

Zet het uit je hoofd. Echt.

Deppen met Rodico kan oppervlakkig vuil verwijderen.

Sommigen hebben geluk met diverse oplosmiddelen echter heb ik al veel gexperimenteerd en nog NOOIT een intacte opdruk overgehouden.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik zal deze adviezen zeker in acht nemen.

Groeten Teun.

Als je het aandurft dan kun je wasbenzine gebruiken, maar let op dat sommige lakken er ook van oplossen en probeer tekst te vermijden want die gaat er waarschijnlijk af…

Bij geguillocheerde wijzerplaten zoals bij de afgebeelde horloges is het helemaal lastig. Altijd goed uitkijken dat je de structuur niet beschadigt.
Zelf was ik aanvankelijk ook van de maagdelijk reine wijzerplaten - in zekere zin nog steeds (pietlut als ik ben), maar alleen als ze zelf hun maagdelijkheid hebben behouden en niet aan een restaurateur hebben te danken. Voor het overige heb ik liever een imperfecte maar originele wijzerplaat dan een opgekalefaterd exemplaar.
Ik heb wel eens gehoord dat sommige restaurateurs een minuscuul gummetje gebruiken als het om gemakkelijk te verwijderen aanslag gaat, maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit in ogenschouw mogen nemen.

Welkom! Ik heb helaas geen tips, alleen dat mijn voorkeur ook eerder zou zijn een ouwe wijzerplaat ipv helemaal opnieuw opgemaakt.