Hulp met Buren hamilton

Hallo forumleden,

Het is voor mij mijn eerste post op het vintage forum. Ik hoop op een beetje hulp.

Mijn zwager heeft van zijn Opa een Buren Hamilton georven. Los van het fijt dat ik het een heel mooi horloge vindt. Is hij benieuwd naar maaer details van het horloge. Een stukje geschiedenig en mischien ook een globale waarde. Hij zal het horloge zelf neit snel dragen.

De foto’s zijn niet optimaal. Hij geeft aan dat de automaat prima loopt. Wanneer hij het horloge op pakt en een paar keer schud loopt het gelijk. Het houd ook goed de tijd. Wij zijn geen mensen van het afwijkingen meten. Echter als je het 's ochtens op tijd zet kan je prima je afspraken er mee nakomen.

Ik heb ooit eerder een Buren voorbij zien komen op dit forum vandaar dat ik het hier pla

In afwachting van jullie reacties, hier de foto’s

En de achterplaat

Hallo,

Allereerst, leuk horloge. De waarde is waarschijnlijk vrij hoog, omdat de kast gemaakt is van massief goud(waarschijnlijk 14 karaats). De sloopwaarde zou dus al meerdere honderden euro’s zijn, omdat de kast van massief goud gemaakt is.

Buren was een redelijk bekend Nederlands horlogemerk, Hamilton was ook ene horlogefabrikant, maar dan in amerika. Biede bedrijven produceerde de de betere kwaliteit horloges. Waarom ze dit soort horloges samen hebben gemaakt, weet ik niet zo goed.

Leeftijd is ongeveer 1960-1970.

Wat voor uurwerk het is zou ik niet weten, maar zote zien geen met het door Buren uitgevonden microrotor systeem. Aan de kastvorm te zien is de een normale automaa, met een ‘slinger die over de achterkant van het uurwerk draait.(de achterkant is’bol’, waarschijnlijk omdat de rotor dat daar zijn draairuimte heeft).

Als je mooi vind, zou ik zeggen, Laten schoonmaken bij een horlogemaker en lekker dragen. Schoonmaken kost ongeveer 75 tot 125 euro, en dan heb je weer een prachtige klok uit de jaren 60-70.

Ik hoop dat je wat met de bovenstaande informatie kunt.

groeten,
Koen

Koen schrijft dat Buren een “redelijk bekend Nederlands horlogemerk was”.
Dat waag ik toch te betwijfelen. Wel bekend IN Nederland, maar Nederlands…?!:wink:

Zie verder bijgevoege link:

Buren was volgens mij geen Nl merk inderdaad , zij hebben een jaar of 10 een samenwerking gehad met Hamilton , ik heb ook een Buren-Hamilton in 14 krt goud maar dat is een handwinder.

dit model schat ik eind 60’s 1967-1970 ong , waarde is het gewicht in goud + wat de gek ervoor geeft , gezien formaat zal het een gram of 5 zijn dus minimaal €125 ,maximaal €200 maar dan moet je geduld/geluk hebben , carre modellen worden minder gespaard dan ronde modellen.