Hulp met onderhoud '50s Ingersoll Mickey Mouse

Voor mijn dochter heb ik pas een Ingersoll Mickey Mouse uit vermoedelijk begin jaren 50 aangeschaft.
Het loopt (en als het loopt ook vrij goed), maar stopt een aantal keer per dag met lopen. Een keer schudden is dan wel weer genoeg om het aan de gang te krijgen, waarschijnlijk een zwaar punt. Opwinden gaat ook vrij zwaar. Ik vermoed dat het horloge in decennia niet meer geolied is.

Inmiddels heb ik van iemand die goed thuis is in vintage horloges begrepen dat Ingersoll niet de beste kwaliteit uurwerken in dit horloge gebruikte, een penankergang- of zelfs een cylindergang-uurwerk, en dat hieraan werken niet het meest eenvoudige werk is (oa. 6 tappen die tegelijk op de juiste plek gehouden moeten worden).

Het horloge bij een commerciƫle horlogemaker laten reinigen/smeren is daarom waarschijnlijk economisch niet haalbaar. Ik weet dat er hier best wat mensen zijn die dit soort werkzaamheden voor de hobby doen. Daarom mijn vraag: is er iemand die het leuk zou vinden om aan dit horloge te werken en het een onderhoudsbeurt te geven? Uiteraard hoeft het niet voor niets, maar een regulier uurtarief zit er waarschijnlijk niet in.

Om een idee te geven van de grote (of kleinte :grinning: ) van het uurwerk:




2 likes

Leuk horloge! Misschien dat @Inca tijd voor je heeft. :slightly_smiling_face:

Succes! :+1:

2 likes

Bedankt voor de tip!
Het horloge gaat richting @Inca voor onderhoud :+1:.

1 like

Graag gedaan en hartstikke leuk om te horen! :relieved::+1:

Hier nog even mijn Ingersoll uit de jaren '20, vandaag aan de pols:

2 likes