Ik heb onlangs een Zodiac chrono gescoord om op te knappen. Het was een gokje, omdat het glas zo gekrast en beschadigd was dat de wijzerplaat moeilijk viel te beoordelen. Gelukkig bleek de wijzerplaat nog heel mooi toen ik het glas eraf had genomen.
Sowieso een nieuw glas, ik ga de kast opnieuw laten vergulden en ik zet er nieuwe pushers op. Het uurwerk (Landeron 148) loopt mooi op tijd en zowel de chrono seconde als de minutenteller resetten perfect naar 0. De amplitude is wel wat laag met 210 dus een service zou geen overbodige luxe zijn.
Genoeg geluld:
Toen ik naar de pushpins keek, dacht ik eerst dat het vaste pinnen waren. Toen ik wat beter keek, zag ik een verdikking die je veel bij oudere pushpins ziet. Het is wel zo dat er dan inmiddels een laag koek en roest overheen zit van zo’n 65 jaar. Ik durf ze eigenlijk niet door te knippen. Hoe kan je deze het best proberen te verwijderen? Ik wil niet het risiso lopen om een lug af te breken of een gaatje voor de pushpin uit te lubberen. Tips zeer welkom!
Dat denk ik ook Ik heb er verder nog helemaal niets aan gedaan. Ik denk dat ik nog wel wat wegkrijg met een Cape cod doekje. Daarnaast zit het ook tegen je pols met dragen dus zie je het verder niet.
En na het slijpen dan? Je zal dan toch moeten wrikken en dergelijke. Ze zitten namelijk echt helemaal vast/dichtgekoekt.
Als je ze doorslijpt langs twee kanten valt het middelste geveerde deel er gewoon uit en verliest al zijn spanning.
Dan gewoon met de tang de twee overgebleven stukjes eruit trekken. De eindjes in de lugholes zijn redelijk beschermd tegen roest en zullen niet zo vastzitten.
Anders kan je ze uitboren met een fijn kopje op de dremel. beetje opletten dat je de gaten niet ‘uitluddert’ (om het op zijn schoon vlaams te zeggen).
Ja hoor, pushers voor de Landeron 48 zijn er nog volop, zowel goudkleur als staalkleur. Deze kastonderdelen zijn uitwisselbaar, omdat de aanzet van de operating- en flyback lever precies hetzelfde is als bij de 148.
2 colatips al, en ik dacht er ook als eerste aan. Cola is plakzooi, dus ik zou gewoon azijn gebruiken.
De PH van:
cola: 2.7
cola light: 2.9
azijn 2.4-3.4
Citroenzuur stinkt veel minder en kun je zelf doseren. 50 gram per liter is PH1.8
Eerst even zo ver mogelijk wegpoetsen van de aanslag met zeep of baking soda en een tandenborsteltje.
Na het zuurbad weer even neutraliseren met een base (zeep of baking soda), ook al ga je vergulden.
De mechanische oplossingen zou ik in tweede instantie mee toepassen, hoogstens doorknippen maar dan kan het nog wat vastzitten in de lugholes.
Het is gelukt. Ik heb na het eten even de dremel geleend van mijn zwager en beide pennen doorgeslepen. Daarna een klein beetje wiebelen en kon ze er zo uitnemen met een puntbektangetje.
-sorry- Foto’s vergeten, want daar houden we hier van.
Mooi dat het gelukt is!
Wel een goede tip trouwens met die dremel, bij doorknippen verleng je de pin een beetje en loop je toch het risico dat je een lug breekt. Ik heb ook nog ergens een oude chrono liggen met hetzelfde probleem, dus als ik daar aan toe ben heb ik deze tip vast in de pocket .
Je kunt ook, tijdens het knippen, je tang iets verdraaien/torderen - zodat je tegelijkertijd de spanning er af haalt, en zelfs makkelijker de roestige einden er uit kunt trekken. Maar mooi dat het hier gelukt is!