Hulp nodig bij keuze eerste "echte" horloge

Forumleden,

Na een aantal horloges " versleten" te hebben (m&m, tissot, oris) heb ik besloten om mijn eerste “echte” horloge aan te schaffen. Na veel bezoeken op internet en dit forum heb ik mijn selectie verkort naar nog 2 modellen uit dezelfde range. Echter nu is de vraag welke van de twee is de verstandigste keuze (tijdloos, klassieker, toekomstige waarde). Deze horloges zijn in 2 verschillende diameters te krijgen namelijk 42 en 45.2 Voor mijn pols zou 42 iets mooier zijn echter weer hetzelfde dilemma, welke zou in de toekomst het meeste waarde hebben.

Hieronder 2 foto’s:

1 omega seamaster planet ocean 42 mm co-axial met zwarte plaat, zwarte bezel, witte cijfers en bruine croco band

2 omega seamaster planet ocean 42 mm co-axial met zwarte plaat, zwarte bezel, oranje cijfers en rubberen band

Ik hoor graag jullie reactie. Indien iemand een gelijksoortig horloge heeft waarvan hij meent dat dit een betere keuze is dan verneem ik het graag.

Groet,

Edwin

De toekomstige waarde van dergelijke recente horloges lijkt mij niet in te schatten en is m.i. zelfs niet relevant. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat de waardeontwikkeling van beide modellen erg uiteen zal gaan lopen.
Het zijn beide superklokjes en je doet er verstandig aan om je eigen ‘horlogehart’ te volgen.

succes met je keuze!

hans

Zijn allebei mooie horloges , ieder zijn smaak natuurlijk maar persoonlijk zou ik kiezen voor de zwarte.

Succes ermee.

 Mvg Marco

Mijn beste,

Ik ben het helemaal met het verhaal van Hans eens, en heb er dan ook eigenlijk niets aan toe te voegen, behalve dat ik voor de Omega met de witte cijfers zou kiezen.
Succes met je uiteindelijke keuze (tu).

Orologio Signaturis Temporis

mooi beide erg mooi maar ik zou voor de blauwe gaan.

ik denk dat 42 mm beter in de markt gaat liggen qua waarde later.

maar ik zou altijd kopen wat ik gewoon mooi vind, los van wat de waarde gaat doen.

Hi Edwin,

Je vind zelf de 42mm beter bij je passen, dan zou ik die maat in ieder geval nemen,
je gaat toch niet jaren met een horloge om lopen wat minder bij je past , omdat het horloge over X jaren misschien iets meer opbrengt.
Over de rest waarde in de toekomst valt weinig te voorspellen, behalve dat de meeste nieuw aangeschafte
horloges de eerste 10 jaar zo wie zo dalen in waarde t.o.v de nieuwprijs.
en of de Planet Ocean nou een tijdloze klassieker is ? ik vind een Seamaster Aqua Terra of een Speedmaster moon watch echte klassiekers,
Ben zelf erg tevreden over mijn Speedmaster Day-Date automatic met stalen band.

alleen horloges in kleine series gemaakt, kunnen eventueel wel gelijk stijgen t.o.v de aanschafprijs.
als je meer een belegging zoekt, kun je beter een mooie vintage Omega kopen,
maar dat vereist wel enige kennis van zaken, net als iedere andere belegging :slight_smile:
Ik vind beide Omega’s op de foto’s trouwens even mooi, sterkte met je keuze Edwin

groet, André

Beide horloges zijn natuurlijk prachtig.

Ik ben zelf voornemens om op korte termijn eveneens een Omega Planet Ocean aan te schaffen (ben er bijna uit). Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de 45mm uitvoering met rubbere band, omdat ik reeds een horloge heb met een leren band eneen rubbere band bij een diver hoort.

Voor mijn eerste horloge koos ik ook voor een lerenband omdat dit overal bij past en mijn inziens iets tijdlozer is dan een rubbere band. Maar volgens mij kan je gewoon een van de twee kiezen en later van band wisselen. Een rubbere band hoeft toch niet zoveel te kosten als een stalen band.
Bij een leren band vind ik witte cijfers mooier, bij een rubbere band weet ik het nog niet.

Heeft Omega 2 verschillende uitvoeringen van de rubbere band?

De grote van de kast is persoonlijk. Ik wilde eerst de 42 mm, maar toen ik hem om had viel hij toch redelijk in het niets. Gewoon even passen en wellicht advies van een bekende.

Heel veel plezier bij je aankoop. Een Omega is altijd mooi!

Oris is een net zo “echte” horloge als een Omega (vind ik). :slight_smile:
Mijn duiker van 13 jaar oud kan welliswaar slecht 200 meter onder water, maar hoeft alleen gelijk gezet te worden bij het verdraaien van de datum na een maand met 30 dagen.

Forum leden,

Wat een reacties in een korte tijd. Uiteraard wil ik een horloge kopen die ikzelf mooi vind. Ik wil enkel een bepaalde rationaliteit in mijn keuze brengen en ik ben van mening dat beide horloges een prima keuze zijn.

Ik neig iets naar de zwarte bezel met de oranje cijfers gezien het feit dat ik deze iets sportiever vind. De band vind ik zelf iets minder. Een zwarte of bruine croco band zou ook mooi staan denk ik. Dit kan altijd later nog.

Ik ben voornemens het horloge bij Sayin watches te bestellen gezien het toch wel flinke prijsverschil met de 2 juweliers die ik in Einhoven heb bezocht. Iemand ervaring met Sayin?

Groet,

Edwin

Ik heb een Speedmaster Pro bij Sayin besteld en tot nu toe lijkt alles goed te lopen.
Ik heb afgelopen zondag een bericht binnen gekregen dat hij deze week naar me wordt opgestuurd.

Voor de rest is alles duidelijk gecommuniceerd en wordt je netjes op de hoogte gehouden!

Zelf eigenaar van een Planet Ocean , dus vind ik dit mooie horloges . Wat anderen hier gzegd hebben klopt volledig ik verwacht geen prijsverschil binnen 10/20/30 jaar over beide horloges . Nu ben ik wel niet zo voor rubberen banden , dus mijn voorkeur gat dan uit naar model 1 . Langs de andere kant vind ik het model met oranje cijfers wel iets hebben . Misschien kan iemand hier goed photoshoppen om de band te wijzigen van model 1 met model 2 . Ik dank niet dat dat zou misstaan en dan zou mijn keuze vallen op dit model , absoluut . Anders nog steeds nr 1 … de kroko lederen band is geweldig mooi . Mijn model is trouwens de oranje cijfers, ring en stalen band , binnenkort misschien wel eens de oranje lederen band bijkopen …

Wanneer je nu al rekening houdt met de waarde van een PO over een aantal jaren lijkt het mij noodzakelijk om een model met stalen band te nemen en een andere band (staal of rubber) erbij te nemen. Dat komt de waarde altijd ten goede, voor zover dat nu van belang is.

Ik weet niet hoe het staat met de lederen banden van Omega maar lederen banden slijten nogal, vooral als je het horloge constant draagt.

Qua kleur: de zwarte zonder rode cijfers. Mijns inziens is dat mooier en die cijfers gaan op termijn verkleuren net zoals de sekondenwijzer van de vorige generatie seamasters.

Qua maat: ik houd van groot maar in dit geval wellicht toch een paar mm minder, heb ze (nog) niet gepast.

Lucien,

Ik schrik een beetje van de mededeling dat de oranje cijfers gaan verkleuren. Word dit gedekt door garantie? Is dit een bekend verschijnsel?

Ik ben benieuwd of iemand de versie met zwarte bezel, oranje cijfers heeft in combinatie met een lederen band (croco zwart, bruin of oranje). Ik neig zeer naar deze versie. Ik wil dus de versie met stalen band kopen met een extra band. De stalen bewaar ik dan mooi in de doos. goede tip op dit draadje.

Groet,

Edwin

Goede tip om de PO te kopen met stalen band.

Weet iemand wat een originele rubbere band van Omega kost?

Edwin,

Het is normaal dat deze kleuren “verbleken” agv in hoofdzaak de schadelijke inwerking van zonlicht. Rode kleuren (met veel pigmenten?) blijken daar gevoeliger voor te zijn.

Niet alleen de Omega’s hebben daar last van, nagenoeg ieder horloge met rode / oranje accenten op wijzers of wijzerplaat. Zo zijn er horloges waar de wijzers van fel oranje verkleurd zijn naar lichtgeel.
Het komt ook bij andere artikelen voor.
Mijn vrouw heeft een helm (zgn. Doohan-replica) met daarin nogal wat kleurtjes, in de gebruiksaanwijzing staat al dat deze eerder onderhevig zijn aan verkleuring, dus geen garantie.

De vorige generatie seamaster had al een beetje last van verkleuring op de sekondenwijzer.

Wanneer je meerdere horloges draagt heb je er minder last van uiteraard.

Lucien Schreef:

Edwin,

Het is normaal dat deze kleuren “verbleken” agv in
hoofdzaak de schadelijke inwerking van zonlicht.
Rode kleuren (met veel pigmenten?) blijken daar
gevoeliger voor te zijn.

Niet alleen de Omega’s hebben daar last van,
nagenoeg ieder horloge met rode / oranje accenten
op wijzers of wijzerplaat. Zo zijn er horloges
waar de wijzers van fel oranje verkleurd zijn naar
lichtgeel.
Het komt ook bij andere artikelen voor.
Mijn vrouw heeft een helm (zgn. Doohan-replica)
met daarin nogal wat kleurtjes, in de
gebruiksaanwijzing staat al dat deze eerder
onderhevig zijn aan verkleuring, dus geen
garantie.

De vorige generatie seamaster had al een beetje
last van verkleuring op de sekondenwijzer.

Wanneer je meerdere horloges draagt heb je er
minder last van uiteraard.

uiteraard, en het hebben van meerdere horloge en wisselen is een must :smiley:

Lucien bedankt.

Ik wist niet dat de keuze van een horloge zo moeilijk was. Al blijft het uiteraard een luxe-probleem. Gezien bovenstaande denk ik dat ik voor de versie met de witte cijfers ga en die kan ik ook direct bestellen met een lederen kroko band zoals op de foto.

Vanmiddag nog even passen bij de juwelier om zeker te weten welke size ik moet kiezen.

Ik bezit wel verschillende horloges echter van een geheel ander kaliber. Ik denk dat ik de omega po het meest zal dragen.

Groet,

Edwin

Peroonlijk zou ik ook voor de kleinere verie gaan . Dit is wel te bekijken volgens uw polsformaat maar de grote is nu wel mooi maar is wel erg groot terwijl de 42 mm op de meeste polsen erg mooi staat en waarschijnlijk ook beter de modeevolutie zal doorstaan . Ik kon probleemloos wegkomen met de grote maar hebtoch de kleinere gekozen en achteraf gezien vind ik dit voor mij veruit de mooiste versie . Als je een erg zware pols hebt is het misschien beter om de grote te nemen .
De oranje cijfes zullen misschien wat zachter worden in kleur maar dat is volgens mij niet aan de orde in de 1ste 10 jaar .

Vanmiddag naar de juwelier geweest. 42 mm is voor mij de beste oplossing. Oranje cijfers toch wel stoerder als wit. Ik ga dus voor de 42 mm met oranje cijfers en zwarte lunette. Enkel nog twijfel omtrent de band. Advies is om staal te bestellen en een losse band, echter een originele band met sluiting kost euro 300. Waarschijnlijk dus direct bestellen met rubberen band.

Groet,

Edwin de Groot