BFK, ofwel SKA371 en 369 (Pepsi-uitvoering) en SKX007, 009 en 011 bieden inderdaad heel veel horloge voor je geld. Maar eerste type is wel een Kinetic horloge. Ik vind dit een fijn systeem, want je hebt de nauwkeurigheid en schokbestendigheid van 'n quartz met de aandrijving door een rotor, net als een automaat. Maar de rotor laadt een accu op, waardoor je máánden gangreserve hebt. En dat vind ik echt top. Maar, je moet een Kinetic wel regelmatig dragen. Dus voor sommige mensen, bijvoorbeeld wanneer je heel veel horloges hebt, is dit niet handig. De SKXen zijn automaten. Simpel en doeltreffend. En dit specifieke type, met 7S-uurwerk is door en door beproefd en ijzersterk. Tikken vrolijk 20 jaar door, zonder service (beter van wel, natuurlijk). Daarnaast is de SKX door z’n vorm en profiel niet heel erg gevoelig voor krassen en deuken. Inmiddels is dit type een echte klassieker. En het lijkt er sterk op dat Seiko na 20 jaar de productie gaat stoppen. Op dit moment is de productie in ieder geval al teruggeschroefd. Enige opmerking over dit horloge is dat het geen hacking- en handwindingmogelijkheid heeft. Je kunt de secondewijzer dus niet stilzetten en het niet handmatig opwinden. Ik vind dat persoonlijk niet zo’n probleem. Hoort een beetje bij het karakter van de SKX: een echte old-school, no-nonsense duiker. Dit horloge heeft wereldwijd vele duizenden fans. En, ook heel interessant, het is het meest modbare horloge ter wereld. Voor geen enkel horloge ooit gemaakt, zijn zoveel mogelijkheden en onderdelen om het te modden.
Zoals al gezegd is Rob van Monsterwatches.nl de man die je hiervoor moet hebben. Die kerel is echt een Seikogoeroe, kan alles en levert ook nog eens voor goede prijzen, met garantie.
Welkom in Seiko universe!