Hulp nodig bij onderdeeltje horloge

Misschien eens beetje een domme vraag, maar waar dient dit onderdeeltje voor en waar in het horloge behoort deze?

1 like

Volgens mij om het uurwerk vast te zetten in de kast.
Er zitten er een stuk of drie tot vier in dacht ik.

1 like

Slecht te zien op de foto. Kun je een scherpere foto maken. Van welk uurwerk/horloge komt het? Zou id een plaatje kunnen zijn om het uurwerk vast te zetten maar ook van het opwindmechanisme (click).

Is het toevallig een IWC? Want bij bepaalde IWC calibers wordt zo’n onderdeeltje gebruikt om de rotor te bevestigen op de as. In de rotor, vlakbij de as is dan een schroefje zichtbaar en daaronder zit zo’n plaatje. Doet me dan vooral aan cal. 8541 denken, als je even googled op IWC 8541 dan zie je hem wel.

2 likes

Heel goed. Het is inderdaad een caliber 8541. Horloge werkt weer prima na een reiniging, maar dit onderdeel is over en dat is vaak geen goed teken.

Waar dient het voor?

Ah, voor het grijpmechanisme zie ik. Top! Thnx.

Ja het veertje gaat in het sleufje in de rotor, daarna schuif je hem naar de rotor-as toe en schroef je hem vast. Overigens kan je het beste eerst het onderdeeltje plaatsen, dan de schroef plaatsen maar niet helemaal aandraaien, dan aanschuiven en vervolgens het laatste beetje vastschroeven.

Succes en als je vragen hebt hoor ik het wel :wink: