Hulp nodig bij PUW 1464

Hallo allen,

Vandaag ben ik begonnen aan een Aristo Day date met PUW 1464.

Alvorens te beginnen wist ik al dat me een paar onaangename verrassingen zouden te wachten staan.
Hij liep wel als je er even mee shudde maar de rotor gaf een schurend geluid tegen de kast aan en dan kan je je wel wat verwachten aan iets maar niet dat het zo erg zou zijn.
Ik laat even wat “sfeerbeelden zien”






Het ergste moet dan nog komen


Enfin, hoe hij nog kon lopen is mij een raadsel.

Om te beginnen ben ik op zoek naar een technical data sheet en/of onderdelenlijst want er zijn zeker een aantal dingen die ik opnieuw moet trachten te vinden.
Het lijkt mij niet logisch dat het tandwieltje vast zit op de rotor met lijm-)


en dat de rotor zo in het uuwerk past en vastgehouden wordt lijn en een afgebroken palletje


Het lijkt me dan ook dat het asjes waarop de rotor normaliter vasthaakt afgebroken is van dit part

verbeter me als ik verkeerd ben uiteraard daarom roep ik hulp in.w
Het lijkt me ook niet echt koosjer dat kleine tandwieltje op deze platine niet mooi past

Enfin een horror verhaal maar wil toch een poging wagen hem weer werkend te krijgen.
Dus ik zoek een onderdelen lijst voor de PUW 1464 en als iemand eventueel een donor uurwerk moest hebben of ergens eentje weet liggen dan hoor ik het ook graag.
Verder lees ik uiteraard graag jullie wijze raad en raadgevingen.

2 likes

Emmywatch al geprobeerd je uurwerk te vinden? Ze houden daar van veel uurwerken de onderdelen op ebay in de gaten dus wie weet heb je dan geluk!

Goeie tip dank je wel. Handig dat je daar ook meteen ziet welke onderdelen van andere types ook uitwisselbaar zijn. Zo zie ik meteen ook dat de rotoras , rotor en rotor verankering van de 1361 ook passen. Geeft wat meer zoekgelegenheid.

1 like

Niet alles is 100% correct maar veel data komt bij jules borel vandaan en klopt wel maar goed onderzoek blijven doen.

Ik zou hier gewoon een compleet uurwerk voor halen en die servicen, de rest in de onderdelenbak knikkeren.

als er eentje op de weg passeert overweeg ik dat ook.

Als je me je adresgegevens even stuurt heb ik wel een 1361 voor je:


7 likes

Ik heb nog restanten van een PUW 1461. Heb je daar wat aan?

Hier wat info…
Zou moeten passen!

1 like

Ik heb aan alles wat bruikbaar is wel wat. Ik weet nl niet in hoeverre ik de lijn van alle tandwieltjes en zo kan krijgen. Dus alles is welkom.

Oke, ik stuur het op.( Morgen)

2 likes

Van Basvg, ontving ik gisteren een 1561als donor maar eigenlijk is er weinig bruikbaar. Mss dat de traingear tandwielen en automaat tandwieltjes bruikbaar zijn maar dat heb ik niet getest omdat ik onderhand zo ver ben dat ik de lijm van alle tandwieltjes het gekregen.
Ook de rotor as (die van de 1461 afgebroken was) past niet.
De rotor dan weer wel maar heb zelf ondertussen met de tribniet (eerste keer dat ik em gebruik) het tandwieltje gescheiden van de rotor, compleet ontdaan van de lijm en er weer “ingeperst”. Hopelijk is het gat niet te wijdt geworden en houdt het tandwiel.
Indien dit niet het geval is zal ik het gat moeten kleiner maken. Als het zo ver is roep ik jullie hulp wel weer in want dit deed ik dus ook nooit eerder.
Van @TKH is er nog een 1361 onderweg en hopelijk passen hier wel de onderdelen van.
Wait and see ik hou jullie op de hoogte!

1 like

Ondertussen kreeg ik de donors binnen van @TKH en @basvg . De rotoras die ik nodig had omdat hij afbrak van de 1561, past dus niet. Maar de rotoras van de 1361 wel. Ik kan weer verder.
Het volgende probleem dat zich aankondigd is dat het tandwieltje dat vastgeklonken zit aan de rotor toch niet vast zit waardoor de rotor dus ronddraaid op het tandwieltje ipvhet tandwieltje mee ronddraaid.


Hoe kan ik dat oplossen.
Met de triebniet met bolle pons het gat dichten van de rotor of …?

1 like

Paste de rotor van de 1361 niet?

Jawel jawel en die ga ik gebruiken ook waarschijnlijk. Maar je weet dat ik altijd probeer m’n skills uit te breiden en vroeg me af hoe ik dit eventueel zou kunnen herstellen en nu ik zo’n rotor beet heb kan ik maar beter oefenen op deze dan.

1 like

Ah zo, dan zou ik met een bolle gesloten pons proberen het gat de dichten. Heb je wel een setje ruimers om hem weer iets te openen?

2 likes

Yep die heb ik ja en het tandwieltje er dan inpersen met een juwelenpers?

1 like

Of de triebniet.

2 likes

Morgen eens een poging wagen zie. Thx voor het advies.

2 likes

Ik lees graag mee! :wink:
Doe nog veel te weinig met de triebniet en pers