Hulp nodig bij uurwerkwissel SKX033

Goedemorgen allen!

Een aantal maanden geleden stond mijn SKX033 (voor de geïnteresseerden: zie een fotootje hieronder) ineens stil, geen beweging meer in te krijgen. Na wat hulp van het forum naar een horlogemaker gebracht. Weer geen geluk hier, het 7s26 uurwerk is al maanden niet op voorraad bij Seiko en dit gaat zeker tot het eind van het jaar duren.

Als emotionele jongen dat ik ben, mis ik het horloge toch best wel. In de eerdere post waar ik het over had werd me ook aangeraden om het uurwerk in te wisselen voor een NH36. Aangezien ik geen enkele ervaring heb met überhaupt het openbreken van een horloge, laat staan een nieuw uurwerk erin zetten, heb ik mijn hoop momenteel op het forum gevestigd.

De horlogemaker doet dit soort dingen niet, dus: iemand in de regio Ede/Wageningen die dit voor mij kan doen? Ik heb nog geen uurwerk, dus mocht je daar meer over weten of linkjes hebben hoor ik het graag! Ik heb ze bijvoorbeeld op AliExpress gezien, in een ander topic las ik dat dit prima kwaliteit is. Mijn budget ligt rond de 100 euro, mocht dit niet lukken, wacht ik liever tot het Seiko uurwerk weer op voorraad is.

Ik ben benieuwd!
Met de groetjes van Andreas.

1 like

Je zou Aad57 om hulp kunnen vragen.
Die zou het wel kunnen.

1 like

Dankjewel! Zal het zo eens proberen

Gewoon laten servicen ipv swappen met een niet kloppend uurwerk

Waar heb je de voorraad gecheckt? Ik kan in principe alles wel voor je doen hoor en dan kom je bij lange na niet aan de 100 euro :+1:t3:

1 like

Waarom heeft dat voor jou de voorkeur? Correct me if I’m wrong, maar volgens mij komt er op deze manier een beter/nieuwer uurwerk in en hoef ik niet nog maanden te wachten

Top! Ik stuur je zo even een privéberichtje

Ik heb overigens niet zelf de voorraad gecheckt, het verhaal van de voorraad heb ik teruggekregen van de horlogemaker.

Koekoek wil het graag origineel houden en dat snap ik ook wel. Bewaar dan in ieder geval het oude uurwerk.

1 like

Beter uurwerk is het niet, alleen met hacking en handwinding. Het is beter om het horloge origineel te houden. En daarnaast is het ook beter voor de waarde van het horloge. Een NH36 is geen uurwerk voor in een seiko horloge.

2 likes

Oké, dankjewel! Ik ga er nog maar eens over nadenken, ik ga in ieder geval met degene die het uiteindelijk voor me kan doen overleggen of die een origineel uurwerk voor me kan fiksen.

Ik dacht dat de NH36 een merkloze 4R36 was?

Kan ik me ergens ook wel in vinden inderdaad. Het oude uurwerk ga ik zeker bewaren!

1 like

Klopt een unbranded uurwerk voor gebruik in horloges van derden. Niet in Seiko’s. :smile:

1 like

Ja precies, maar of er een merkje op staat of niet maakt toch voor de kwaliteit niet veel uit lijkt me? Kan me daarnaast voorstellen dat een 4R36 duurder is dan een NH36, maar dat is puur onderbuikgevoel.

Of bedoel je dat dat meer invloed heeft op waarde, door originaliteit e.d.?

Hi,

In principe heb je 3 opties. In deze SKX zit een 7S26B uurwerk en deze zijn inderdaad lastig te vinden. De veelvoorkomende 7S26 zijn de A en C variant.

Optie 1:
Vervang het uurwerk door een NH36. Let wel: Mogelijk dat je de plastic uurwerk ring over moet zetten, maar dit is in principe niet zo lastig. Op Alixpress staan heel wat NH36’s, maar er zijn ook kopieën van de NH36 (bizar hé?) - deze zijn vaak met Chineese dagschijf en zijn niet gereguleerd. Ik raad CousinsUK aan, kost je omgerekend €50 (incl. Invoer) voor een goede NH36 (met garantie vanuit Cousins)

Optie 2:
Zoek je verloren naar een 7S26B in goede staat en het is plug & play.

Optie 3:
Koop een vervangend 7S26A of 7S26C uurwerk. Deze heb je volgens mij alleen met de kroonpositie op 16:00, dus de uitlijning van de dag is anders. Easy fix: even de datumschijf overzetten vanuit het 7S26B uurwerk naar de A/C. CousinsUK heeft dit uurwerk wel op voorraad.

Ik heb eerder deze SKX gerestaureerd (: zie ook mijn samenvatting) en wilde voor origineel gaan, ik had net even de pech dat het vervangende 7S26B uurwerk in redelijk slechte staat was (2 min afwijking per dag) - toen gekozen voor een NH36.

Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje.

Succes!

2 likes

Dank voor de uitgebreide uitleg! Heb je inderdaad een berichtje gestuurd