Hulp nodig met Seiko Arctura Kinetic: te groot voor dagelijks gebruik!

Hey horloge-fans,

Ik heb een vraagje waar ik jullie expertise hard voor kan gebruiken! :face_with_monocle: Ik heb het horloge van mijn vader overgenomen – een Seiko Arctura Kinetic, waar ik supertrots op ben. Maar helaas… het is nét iets te groot om comfortabel te dragen. Zodra ik er een schakel uithaal, zit ‘ie weer te strak. :sweat_smile:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit model? Weet iemand of er halve schakels voor de Arctura Kinetic bestaan? Of misschien andere oplossingen? Ik dacht zelf aan een rechte halve schakel aan de sluitingskant (als zoiets überhaupt bestaat), want ik wil hem zo origineel mogelijk houden. Maar als een andere sluiting met meer microadjustment de enige oplossing is, ben ik daar ook wel benieuwd naar.
De band is trouwens 20mm bij de sluiting.

Daarnaast vroeg ik me af: heeft iemand dit horloge ooit op een rubberen band gedragen? Zou dat iets zijn? Ik vind het lastig inschatten of het matcht, maar misschien hebben jullie ervaring.

De micro-adjustment opties schieten voor mij helaas net tekort, en ik baal er behoorlijk van, want ik wil het horloge gewoon graag dagelijks dragen! Alle tips en suggesties zijn van harte welkom.

Thanks alvast voor het meedenken! :ok_hand:

Wellicht kun je toch die ene schakel er tussenuit halen en dan de onderstaande schakel verplaatsen naar het gaatje dat rood omcirkeld is.

Ik weet niet of dat net genoeg ruimte geeft, zodat het niet meer ‘net te krap’ zit.

1 like

Helaas, de bestaande micro-adjust is zo klein vergeleken met een volledige schakel dat dit heel weinig uithaalt.

Ergens een half link proberen te scoren, lijkt mij dan nog een optie.

1 like

Gewoon de sluiting vervangen voor één met meer micro adjustment. Dan staat er weliswaar geen Seiko op maar kun je het comfortabel dragen.

Ik heb een soortgelijk probleem met een Tissot uit 2004. Onbegrijpelijk waarom gerenommeerde fabrikanten zo weinig micro adjustment leveren.

1 like

Is dat bij elke bandenwinkel te verkrijgen? Ik kon het de afgelopen dagen namelijk niet vinden. Weliswaar voor een ander horloge en leren bandje maar dezelfde sluiting. :smiley:

1 like

Kijk eens bij AliExpress, kwaliteit verschilt wel flink dus goed reviews lezen.

1 like

Of kijk eens bij Monster watches. Daarvan is de kwaliteit prima en die heeft verschillende modellen sluitingen.

https://www.monsterwatches.nl/product-categorie/allebanden/banden/

2 likes

Vind het wel lastig hoor, zit nu te kijken voor een andere sluiting, maar dan zit je weer met een nieuw groot stuk staal, op een oudere, geleefde band. Vraag me af of dit überhaupt een beetje overeenkomt.

Heeft iemand ervaring met een halve schakel, die twee rechte zijde heeft? Dus die aan de sluiting vast kan? Bestaat dit überhaupt?

Voor wie nog geïnteresseerd is en meeluisteren, ik heb uiteindelijk een nieuwe sluiting besteld met 6 micro-verstelmogelijkheden en hier een derde van gebruikt, namelijk alleen het “dekseltje”. Helaas paste de nieuwe sluiting qua kleur niet bij mijn horloge, dat al 30 jaar onafgebroken om mijn pols zit. Het zag er te nieuw uit en had niet de doorleefde uitstraling van de rest van het horloge.

Daarom heb ik de sluiting lichtjes opgeschuurd en behandeld met een beetje Cape Cod-polish. Nu matcht het beter qua kleur en glans, en ziet het er niet meer helemaal nieuw uit, maar eerder licht gebruikt. Bevalt me eigenlijk best goed zo!

Mocht iemand nog een tip hebben om de sluiting een meer geleefde look te geven, zodat hij nog beter bij de rest van het horloge past, dan hoor ik het graag.

Al met al een kleine aanpassing, maar het zorgt ervoor dat ik dit horloge weer met plezier kan dragen.
Origineel:

Nieuwe situatie:

3 likes

Uiteraard!

Prima oplossing, komt dicht in de buurt.

Het zal nooit zo “doorleefd” worden als vroeger maar kom op, het zit aan de onderkant!

Daar gaat het om! Bedankt voor je uitgebreide verhaal!

1 like

Prima toch? Ik zou hem lekker zo dragen.
Dit type sluiting is ook verkrijgbaar met ‘on-the-fly’ micro adjust.

Handig voor bij warm weer :wink:

1 like