Ik kom even niet verder. Ik krijg die rechterschroef niet los. Het wieltje eronder draait mee. Wie kan mij helpen?
Gaat om de veerton schroef? Zorg dat je hem blokkeert. Wat ik doe is bij volledig gemonteerde radertrein kijken of je de schroef een klein tikje los kan draaien, indien mogelijk met de veerton blokkering. Ik weet niet uit mijn hoofd of dit linkse of rechtse schroefdraad is.
een schroef met meerdere ‘kerven’ heeft rechtsom draad, dus naar rechts losdraaien
Dan heeft ie dus linkse draad
Dit is verwarrend voor TS heren😅. Hier even wat duidelijker.
Deze schroef heeft linkse draad.
Je draaid hem dus;
- rechtsom los (met de klok mee)
- linksom vast (tegen de klok in).
‘normale’ schroeven hebben rechtse draad. Dit werkt dus precies andersom.
Waarom dit gedaan wordt; Bij een normale rechtse draad zou het opwinden de schroef juist los draaien (want de draairichting van het wiel komt overeen met de losdraairichting van de schroef). Dit werkt dus niet. Om zeker te zijn dat die schroef vast blijft zitten, gebruikt men linkse draad zodat de kracht, enkel de schroef vaster kan zetten ipv los kan draaien.
Bij sommige uurwerken vind je geen linkse draad, maar twee aparte schroefjes om hetzelfde probleem op te lossen.
Het best blokkeer je de veertrommel met een plastic pen of penhout. Dan kun je de schroef gemakkelijk (rechtsom!) los draaien. Gelukkig ben je optijd gestopt, want je zou niet de eerste zijn die deze schroef stuk draaid door hem letterlijk zo vast te draaien dat de kop afbreekt
.
Ik was even abuis omdat de click met linkse draad vastzat. Ben nog nooit een veerton tegengekomen die met links draad vastzit
Click? Je bedoelt de pal? Ik verwacht dat je het kroonwiel bedoelt? ![]()
Uhm ja geen idee. Het onderdeel die de spanning er op houd van dit tandwieltje
Het is gelukt