HULP NODIG! Straton Curve Chrono.. 24uurs wijzer vastzetten en welke kleur wijzerplaat?

Per toeval kwam ik het merk Straton Curve Chrono tegen waar ik persoonlijk erg gecharmeerd van ben.
Naast mijn automaten was al een tijdje op zoek naar een sportief horloge voor ‘erbij’ die voorzien was van minimaal 2 chrono’s, een interne bezel en een quartz uurwerk voor het ‘grab & go’ gevoel :rofl:

Nou zag ik op de eerste foto op de website beide chrono’s heel mooi op 12 uur staan terwijl de wijzers 10:10 uur aangeven.
Echter zag ik toen ik de beschikbare modellen en kleuren bekeek dat de rechter chrono als 24 uur aanduiding dient. Dit vind ik persoonlijk niet zo mooi.
Daarom mijn vraag aan de kenners hier: Is het mogelijk om de wijzer van de rechter chrono op 12 uur ‘vast te zetten’?

Daarnaast zou ik graag willen weten welke kleur jullie het mooiste vinden (Heb beide kleur wijzerplaat nog niet in mijn collectie)

3 likes

Als je de urenteller op 24 laat fixeren, meb je een chronograaf die slechts 1 minuut valt af te lezen.
Al hoewel een 24 urenteller ook geen nauwkeurigheid bied, elk groot streepje is 2 uur.
Om het urentellen niet te laten werken zal er iets van de overbrenging daartoe uit het uurwerk moeten worden verwijderd.

1 like

Waarom? Je complication slopen?

Ik vind de onderste (blauwe) de mooiste!!

1 like

Bedankt voor je reactie! Dus het is wel mogelijk om hem vast te zetten? Ik ga de Chronograaf niet gebruiken en vind het mooier als de wijzers beide gewoon op 12 uur staan.

Ik vind het mooier als de chrono’s beide op 12 uur blijven staan. Wil niks slopen, vandaar mijn vraag of het überhaupt kan.

De 24-uurs wijzer is hier onderdeel van het gaande werk, en kan dus niet gefixeerd worden. Is hier geen onderdeel van de chronograaf, wellicht dat @Inca dat hier over het hoofd ziet. Dit is vrijwel zeker het bekende Seiko Mecaquartz-uurwerk dat in meerdere hommage-merken zit, waaronder een van mijn eigen Dan Henry’s.

Dit uurwerk heeft een mechanische reset van de wijzers, en springt bij een reset dus net zo snel terug als bij een mechanische chronograaf. Ook tikt de secondenteller - wanneer geactiveerd - met 5 tikken per seconde, zoals bij een 18000 bph mechanisch horloge.

2 likes

Heb inmiddels contact gehad met mijn horlogemaker en hij gaf aan dat het wel mogelijk was maar dat zou wel betekenen dat de wijzer er af moest en dat het buisje (of hoe hij het ook noemde) die vast zat aan het mechanisme verwijderd moest worden en dan de wijzer op de gewenste plek moest worden vast geplakt.
Ik weet dus niet of ik dat moet willen, helemaal niet gezien de prijs van het horloge.

1 like

Dat klopt, ik ben van een mechanisch uurwerk uitgegaan. Daar kan bij de meeste uurwerken een onderdeel weggenomen worden om de telwerken naast de secondenwijzer stil te zetten.

Het linker subdial is dus voor de mnutenteller.

2 likes

Dit is precies wat ik net ook bedacht. :wink: Inclusief het vastlijmen.

2 likes

Nee dat moet je niet willen! Gewoon zo laten en geen wijzers gaan plakken

1 like

Ja, dat denk ik dus ook… Twijfel enorm helemaal door de prijs.