Ik heb een zak chrono dat van mijn overgrootvader (België) was. Ik ben een volledige beginner in dit thema. Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in te weten of dit al dan niet waarde heeft. De waarde voor mij is vooral sentimenteel.
Er staat geen merk of serie nummer op. Enkel deze 2 nummers in gekrast: 1192 en 1249
Ik ben voornamelijk nieuwsgierig om meer te weten over de periode en origine van deze chrono. Enige idee?
Als ik het goed zie, is het een cylinder werk. Verder heeft de spiraal een optater gekregen.
De zichtbare kant van het uurwerk ziet er tamelijk basic uit, al hebben ze geprobeerd het op te leuken met wat graveringen. Dit soort gravering ken ik van Amerikaanse uurwerken, maar dat wil niet zeggen, dat het Amerikaans is.
Bij Ranfft vind ik niets wat er op lijkt. En hier http://www.zwehn.de/uhren/stoppuhren/ ook niet.
Er staat ook nergens een land van herkomst of een patent nummer op, wat het ook niet makkelijker maakt.
Kortom: geen idee
Periode: mogelijk eerste kwart van de 20ste eeuw?
Misschien dat de wijzerplaat kant van het werk meer verraad.
Er missen in ieder geval onderdelen va het uurwerk. De afbeelding van de auto geeft wellicht aan dat het gebruikt is om auto’s of auto onderdelen te timen.
Ik heb (reproductie van mijn geheugen) vergelijkbare stopwatches wel eens gezien. Deze werden als merchandise en relatiegeschenk gegeven bij de Vanderbiltcup.
Het type auto lijkt op de 1e generatie van de cup met de ketting aangedreven auto’s maar kan ook een link naar de oorsprong van de race zijn in 1904.
Wat verder enigzins aansluit is de S en de F op het uurwerk (slow /Fast) wat wel richting amerikaanse markt stuurt.
Misschien helpt dit je verder?
Het is een echte Breitling!
Nou ja, eigenlijk is het merk Montbrillant, het merk wat Leon Breitling oprichtte in 1892, en dit was de eerste stopwatch die hij maakte; het uurwerkje werd in zowel ankergang als in deze cylindergang gemaakt.