Hulp reparatie zilver horlogekast

Beste HF-ers,

Helaas brak deze week het kastje van één van mijn zakhorloges. De ring had al een scheur maar brak geheel bij de laatste opening. Nu ben ik van plan om hem met zilver te solderen. Ter versteviging wil ik een messing plaatje aan de binnenkant solderen. Om hem in de juiste vorm te houden heb ik een klemring gemaakt en hem hierin opgespannen. Ik heb hierin echter geen ervaring en wil eerst een keer oefenen.

Ik ben daarom op zoek naar een zilver sloopkastje of een deel hiervan zodat ik een keer kan proberen voordat ik een brandertje op dit kastje zet. Ook tips voor reparatie zijn van harte welkom.

Groeten,

Coos

De breuk:

Opgespannen ring:

2 likes

Maar waarom een messing stripje als de ring van zilver is?

Er past maar een plaatje van 0.3mm tussen de ring en de dial. Ik overweeg zelfs RVS omdat ik denk dat dit sterker is dan een zilver of messing plaatje.

Maar RVS kun je niet met zilver solderen.

Ik dacht dat het mogelijk was maar dat je wel een speciale flux moet gebruiken die de oxidelaag blijft oplossen tijdens het verhitten.


:wink:

Ziet er heel makkelijk uit Bruno. Duidelijk iemand met veel ervaring.

1 like

Misschien is het toch verstandig om op zoek te gaan naar een stukje zilverplaat. Ik hoop nog steeds dat iemand een stuk van een zilver kastje voor mij heeft zodat ik wat kan oefenen. Dan kan ik meteen een stukje hiervan gebruiken. Anders op zoek naar een zilver object bij de kringloop.

Misschien een waardeloos zilvermunt zoeken.

Klopt

Toch eerst maar eens proberen met zilver. Ik heb inmiddels een zilveren taartschepje gekocht bij de kringloop. Kan ik eerst eens uitproberen en daarna een stukje materiaal gebruiken voor reparatie van het kastje.

2 likes

Is niet heel moeilijk, maar doe dit wel goed anders sluit de deksel niet meer lekker. Volgens mij is dit de buitenste deksel waar het glas in zit? Ik heb ooit een goud IWC zakhorloge laten solderen en dat was erg goed gelukt. Precies dezelfde breuk die jij ook hebt en mij werd het advies gegeven om die deksel gewoon niet meer open en dicht te doen. Het is en blijft dun materiaal.

1 like