Hulp! Repro of echt? Binnenwerk antieke zakhorloges

Kan iemand me helpen over de echtheid van onderstaande binnenwerken? Is hier veel namaak in? Als ze echt zijn, wat is de ouderdom? Alvast bedankt!!

Grts

Nick!

!

1 like

Dit lijkt mij wel echt oud, dit soort uurwerkjes worden volgens mij niet nagemaakt omdat het veel handwerk is; mogelijk dat @koen je iets meer kan vertellen over de leeftijd hiervan. :sunglasses:

3 likes

Gewoon echt, dit soort uurwerken worden eigenlijk ook nooit nagemaakt (dan zou je meteen een echt beroemde maker moeten nabootsen), uurwerkmaker Samuel Weldon suggereert een fabricage van rond 1760, de andere twee zullen ook uit die periode zijn.

Je hebt alleen niet zoveel aan een los uurwerk… zeker niet uit deze periode.

1 like

Goedemiddag,

Ja hoor, absoluut echt! Periode is 1750-1800.

Vrijwel geen namaak van bekend, een replica maken zou meer kosten dat het origineel waard is…

Waarde is enkele tientjes per stuk.

Met vriendelijke groet,
Koen

7 likes

Thx allemaal voor de info! Hier kan ik veel mee! Zijn deze niet meer waard dan enkele tientjes (20 euro dus:)) Ik weet dat het enkel over het binnenwerk gaat…

Grts Nick

Waard is heel relatief, als je ze goed weet te verkopen zijn ze inderdaad meer ‘waard’

1 like

Je kunt er gewoon niet zo veel mee. Om er weer een heel horloge van te maken is ontzettend lastig aangezien je een passende kast moet vinden, en daarnaast wijzers en wijzerplaat, en het eindtotaal is dan alsnog een samengeraapt zooitje (in vaktermen noemen we dat trouwens een “marriage”). Aangezien deze uurwerken altijd handgemaakt zijn zijn de onderdelen niet uitwisselbaar dus als donor ook niet echt geschikt. Voor uurwerkverzamelaars zijn ze ook niet echt interessant omdat het geen bijzondere (gecompliceerde) uurwerken zijn of van een bijzondere uurwerkmaker. Vandaar dus de lage waarde…

2 likes

Thx allemaal voor de snelle en duidelijke antwoorden! Is 100 euro voor de drie veel geld? Op zich koop ik ze voor mezelf maar het is altijd toch leuk om geen zotte kosten te doen:slight_smile:
Thx!

Vooruitlopend op de forumleden die er meer verstand van hebben zou ik op basis van de eerdere reacties willen zeggen dat honderd euro voor drie stuks inderdaad veel geld is. Maar ik ben zelf niet een van de forumleden die er verstand van heeft. :wink:

Als je ze je voor jezelf koopt zijn ze natuurlijk zoveel waard als jij er voor over hebt om ze te bezitten. Wat maakt dat je deze drie liever wilt dan andere uurwerken? Wat zou je ermee willen doen?

Ik heb steeds een voorliefde gehad voor zakhorloges en horloges, niet in die mate dat ik ze verzamel maar het is wel interessante materie en probeer er wel wat over bij te leren. En als ik al eens iets leuk tegenkom zoals deze stukjes, die heel prettig zijn om naar te kijken en dit in combinatie met mijn interesse in ‘antiek’, vond ik dit wel iets hebben. Maar niemand
betaald graag teveel. Ik betaal liever de prijs die het waard is maar zoals zoveel dingen is het wat de zot er voor geven wil. Maar toch had ik graag ergens geweten dat het een goeie prijs is, niet dus;) Ik zou deze eventueel wel ergens een plaatsje geven en er een leuk standje voor maken…

Grts

Nick

2 likes

In dat geval zou ik inderdaad een goeie deal afwachten. Misschien dat de experts straks nog zeggen dat dit een prima deal is hoor! Maar als de tendens hier “paar tientjes per uurwerk” is, dan klinkt honderd euro mij niet als goeie deal in de oren. :slight_smile:

Ik heb zo een zakhorloge in bezit met behuizing en ketting met sleutel zou graag binnenwerken van je kopen voor onderdelen.

mvg Antoon Harkema

Dat heeft dus geen zin…