Hulp service Raketa 2614.H

Wie kan mij helpen met de goede techniek om de kleine shock-springs voor het escapewheel te verwijderen. Ga nu wel door met de service, maar wil toch ook daar goed oliën.

heeeeel voorzichtig, pincet met scherpe punt en niet teveel bewegen, desnoods een barrière eromheen dat het niet wegspringt, en je kan bijvoorbeeld met een penhout tegendruk geven als je het loshaalt.

1 like

Dit is niet de escapewiel maar de balanswiel.
Het veertje openen met een 50 schroevendraaier. Eén voor één de benen loshaken. Als het goed is blijft het veertje zitten, bij twijfel even een klein stukje rodico erop, bij de scharnier.
Met een gedraaid puntje rodico het lagersteentje opnemen.

3 likes

gaat om deze

Ok, dan is @Renepb’s methode waarschijnlijk de beste. Het is wel echt priegelwerk met die kleine veertjes.

1 like

Na 1 op het uurwerk geknapt te hebben en van de donor allebei … laat ik het er maar bij. Krijg hem redelijk netjes afgesteld op de computer met een missende capjewel.
Had heel voortvarend gedacht om heel service topic te maken… maar dat gaat hem nu niet echt…

Kan je die dan nier beter laten zitten? Een goede gang krijg je toch eerder met goed schone geoliede dekstenen van de balansas. Toch?

1 like

Kan je hem niet oliën vanaf de onderkant? Ik zou altijd proberen de deksteen schoon te maken maar als deze schoon is geworden zonder deze te verwijderen oliën vanaf de onderkant is dan makkelijkste manier.

1 like

Ja dat kan en dan oliën voordat je de tandwielen plaatst. Alleen ik heb dan ook een lichte frustratie dat ik wil dat het me lukt.

Denk/ hoop dat het horloge het redelijk netjes gaat doen. Komen vast wel meer sloop uurwerkjes van Raketa waar ik het op kan oefenen. Eerst maar investeren in betere pincetten.

1 like

teveel eer, dank

2 likes