Hulp/Tips: Seiko SKX insert vervangen

Beste medefreaks,
Toenet heb ik mijn insert binnen gekregen van Dagaz watch welke ik op mijn SKX wil gaan zetten.
Hij heeft een plakring erin zitten dus het is vrij makkelijk (?!) te doen zelf lijkt mij.
Ik heb de tools om de bezel ervan af te halen en ik heb er wel vertrouwen in dat het me (ook met 1.5 linkerhand) zal lukken. Maar toch heb ik nog wat vraagjes en zijn uiteraard alle tips heel erg welkom!

Vraag 1: Hoe kan ik de insert het beste uit de bezel halen zodra ik deze eenmaal van de kast af heb? Zou de pepsi insert graag heel willen houden om evt te bleken oid voor de toekomst (ik sluit niet uit dat er geen 2e skx komt ooit).

Vraag 2 : Wat is de beste manier om de nieuwe insert weer in de bezel te plakken?
Eerst de bezel terug plaatsen, wanneer uitgelijnd dan er netjes inplakken? Of eerst inplakken en daarna proberen zo goed als het gaat terug op de kast te drukken?

Tevens, nog enkele tips mbt de bezel reinigen voordat ik de nieuwe insert erin plak?

Alvast erg bedankt en ik hoop het eind resultaat snel met jullie te delen hier :smiley: :smiley:

Alvast een kleine teaser :blush:

image

Niet je vingers eraf snijden, ze zijn scherp.

Ik verwijder alle lijmresten met aceton, daarna de bezel terug op de kast, paar puntjes epoxyhars erop en hoppa.

Oh edit:

Ik gebruik die plakstrips niet. Vind het ellende.

1 like

Thanks voor de tip! Eens kijken of ik er misschien thuis heb liggen anders even naar de Hema.
Aceton heb ik hier dus dat komt ook al goed.

Epoxyhars niet, maar dat is dus beter aan te raden dan de bijgeleverde plakstrip? In de term van houdt beter over tijd of is makkelijker qua uitlijnen/vast zetten?

1 like

So far so good, kleinste en fijnste schroevendraaier stukje bij stukje de insert los geduwd en werkte prima.
Scheermesjes is niet zo mijn ding (ik spreek uit ervaring).

(Lumepip even vast geplakt met wat plakband aangezien die meteen loskwam bij insert eraf halen)

Nu alles schoonmaken :+1:

En klaar is die. Voor m’n eerste ‘mod’ ging het vrij soepel en is het goed gelukt. Bezel zit weer netjes erop, insert mooi uitgelijnd. Kortom ik ben tevreden! De full blue seconde wijzer is ook onderweg maar ben bang dat deze zal arriveren als ik op vakantie ben dus dat moet nog even wachten. Vooralsnog ben ik tevreden over het resultaat en voelt het als of ik een ‘nieuw’ horloge erbij heb weer.

9 likes

:point_up: Epoxyhars heeft 24u nodig om helemaal uit te harden, dus je hebt de tijd om hem mooi te centreren. Met zo’n plakstrip moet het in één keer goed.

:ok_hand:

Ik denk dat een blauwe wijzerplaat zoals de SRP493 of de SRPA21 heel gaaf gaat staan bij die insert.

Edit: ik heb een ander leuk idee voor die mod aangezien die insert zo licht is van kleur. Een SBDC001/031 Sumo dial met een SRP787 wijzerset :sunglasses:

2 likes

Het is nu net een Squalematic. Ziet er niet verkeerd uit.

1 like

Prachtige bezel, staat echt super!

Maar dit is toch een gmt-bezel op een horloge zonder gmt functie, dat maakt deze bezel toch totaal onbruikbaar?
Of snap ik helemaal niets van het hele mod gebeuren?

1 like

It’s all about the looks😏

1 like

Ziet er ook super mooi uit hoor, met de looks helemaal niets mis😃

1 like

Heb de plakstrip gebruikt, beetje ongeduldig enzo… :slight_smile:

Interessante dials om in de gaten te houden! Wellicht dat die er ook nog aan gaat in de toekomst.
Thanks voor de tips again :+1:

1 like

True, maar dat was inderdaad niet de intentie. Was puur voor het oog en ik vond het een hele mooie insert :smiley:

1 like

Heeft er inderdaad iets van weg nu je het zegt!

seiko blue sec hand

Deze is onderweg van OSC welke er nog op gaat komen, matched met een beetje geluk goed met de insert.
We’ll see :blush:

Ziet er goed uit Ruben. Wil jij mijn mod niet doen😜

1 like

Thanks Jeroen! veel meer dan een insert en bezel vervangen zal het voorlopig niet worden denk ik :joy:

1 like

Heb zelf een dd saffier liggen en een dail, maar ga eerst even oefenen knutsel horloge.

1 like

Knap als het je lukt! Eerst eens het juiste materiaal aanschaffen, lijkt me wel erg leuk om zo nu en dan eens zelf te doen.

1 like

Echt een voldaan gevoel als het lukt, dit soort eerste stappen. Ben ook blij met mijn bezel-switch:

2 likes

Zeker weten! Oeh dat is ook een erg mooie insert voor de skx007! Staat hem goed :sunglasses:

1 like