een beetje overijverig geraakt en nu zit ik vast. Ik service een Dugena 991 uurwerk en dit is de veer uit de veerton. Alleen ben ik vergeten hoe de veer in de ton zat. Hebben jullie een idee, hoe ik deze terug moet winden? Ik heb geen verenwinder en doe het met de hand (dat kost me commentaar, ik weet het maar het is niet anders…)
De nok in de ton zit naar links. Het haakje van de veer zit naar binnen? Bovendien kan ik me niet voorstellen, dat de veer als een ‘S’ in de ton zat. Kan iemand me helpen?
Als je weet hoe de arbre in de ton zit en je kunt vaststellen waar de nok zit, weet je waar het begin van de veer moet zitten. Ik neem aan dat je het handmatig in de ton wilt terugzetten. In de veerton is een randje aangebracht, hier moet het haakje aan het einde van de veer vasthaken. Strek de veer dan trek je de S recht, het haakje zit dan aan de buitenkant, en zie je ook hoe je het moet plaatsen.
Dank je voor je reactie. Ik heb dit eerder al geprobeerd (en ga het nog eens doen), maar er zit dan geen beweging in de veerton nadat ik deze heb teruggeplaatst en de geartrain heb geplaatst… iets klemt er dan.
Als iets in de veerton klemt ligt de veer er dan wel vlak in? Het wil nog wel eens gebeuren dat bij de eerste slagen het uiteinde omhoog komt, dat krijg je er dan niet meer goed in. Dus goed controleren bij het befin dat alles binnen de opstaande rand blijft.
Nee het haakje zit naar buiten, tegen de wand van de veerton. Je moet de veer dus helemaal de andere kant op de veerton in buigen, uiteindelijke ronding wordt andersom dan hij nu is; zo ongeveer: