Ik ben de moeder van George en hij heeft voor een werkstuk voor school de opdracht gekregen e.e.a. te verwerken betreffende functies van horloges. Hij is 13 jaar en blind en kan daardoor niet op het internet informatie zoeken. Helaas heb ik geen man meer om me te helpen met de technische vragen, vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
Zijn de nummertjes op bijvoorbeeld een Breitling horloge allemaal functioneel of ook alleen decoratief? Soms lopen de cijfers vanaf verschillende startplaatsen van 11 tot 95 of 500 tot 0?
Wat zetten ze allemaal nog meer op de wijzerplaat voor functies?
Ik las dat 200 M water resistant niet hetzelfde betekent als tot 200 meter diep ermee kunnen duiken, klopt dat wel? Waarom zetten ze het er anders op? Kan een mens ook wel 200 meter diep duiken?
klopt het volgende: een chronograaf is een stopwatchfunctie, een tachymeter meet iets met hoeveelheden, (of zo) en een chronometer is een certificaat over hoe precies het uurwerk loopt?
Is een mechanisch uurwerk beter dan een quartz? (of is dat hetzelfde?)
Rolex is het meest bekende horlogemerk, maar waarom? (ze zijn hartstikke duur)
Hebben we ook Nederlandse horlogemerken? Zo ja: welke is het meest bekend?
Is een zwitsers uurwerk altijd het best? Ik las ergens dat ook de grote horlogemerken vaak standaard Zwitserse uurwerken gebruiken, klopt dat wel?
Oh sorry voor alle vragen, maar ik ben er al meer dan twee dagen mee bezig en ik wordt gek van alle informatie op het internet. Weet iemand misschien een goede site waar alles goed uigelegd wordt?
Ik heb een poging gewaagd de meeste antwoorden aan te vullen. Er zullen vast een aantal reacties komen met op- en aanmerkingen en verbeteringen. Een deel is natuurlijk subjectief, dus moet je maar het gemiddelde nemen van de antwoorden
Zijn de nummertjes op bijvoorbeeld een Breitling horloge allemaal functioneel of ook alleen decoratief? Soms lopen de cijfers vanaf verschillende startplaatsen van 11 tot 95 of 500 tot 0?
Wat is functioneel? Op de meest ‘drukke’ Breitling, de Navitimers, zitten rekenschijven die gebruikt kunnen wordend door Piloten om diverse voor hen nuttige berekeningen te doen. Maar er is waarschijnlijk geen piloot die het daardwerkelijk gebruikt.
Wat zetten ze allemaal nog meer op de wijzerplaat voor functies?
Bekend zijn natuurlijk gewoon de tijd, dag, dag van de maand, maar sommigen geven ook maanstand aan, jaar en schrikkeljaar. Bijzondere modellen kun je bijvoorbeeld hartslag mee berekenen, zons op- en ondergang op aflezen, of zelfs sterrestanden.
Ik las dat 200 M water resistant niet hetzelfde betekent als tot 200 meter diep ermee kunnen duiken, klopt dat wel? Waarom zetten ze het er anders op? Kan een mens ook wel 200 meter diep duiken?
200 meter kan geloof ik nog wel, maar sommige duikhorloges gaan tot 4000 meter… Het is een soort competitie tussen de merken, niet veel anders dan auto’s die 250 of 300 km/u kunnen. Leuk dat het kan, maar is het nodig? Bovendien gebruiken (professionele) duikers tegenwoordig meestal duikcomputers en hebben hooguit een horloge voor ‘erbij’.
klopt het volgende: een chronograaf is een stopwatchfunctie, een tachymeter meet iets met hoeveelheden, (of zo) en een chronometer is een certificaat over hoe precies het uurwerk loopt?
Een tachymeter kun je gebruiken om snelheid te meten. Uit wikipedia: “Er bestaan tevens horloges met een tachymeterfunctie. Door het vooraf invoeren van de af te leggen afstand en het laten bijhouden van de tijd die nodig was om deze afstand af te leggen kan de snelheid in bijvoorbeeld kilometers per uur verkregen worden. Vaak hebben dergelijke horloges een standaardafstand van een kilometer, op een schaal rond het uurwerk staan dan de snelheden die behaald zijn als deze kilometer in een bepaald aantal seconden afgelegd is, bijvoorbeeld 60 km/u bij 60 seconden, 103 km/u bij 35 seconden (zie plaatje), 120 km/u bij 30 seconden enzovoorts.”
Een chronometer is niets meer dan een tijd meter. Er is een instituut genaamd COSC die tijdmeters certificeerd. Op het moment dat hun testen worden gehaald, mag het horloge een “gecertificeerde chronometer” heten. Soms wordt dit onterecht afgekort tot alleen chronometer.
Is een mechanisch uurwerk beter dan een quartz? (of is dat hetzelfde?) Een quarz horloge is eigenlijk altijd nauwkeuriger dan een mechanisch horloge. Dus in dat opzicht beter. Maar veel liefhebbers hebben liever mechanisch vanwege het wonderbaarlijke stukje miniatuur techniek van binnen.
Rolex is het meest bekende horlogemerk, maar waarom? (ze zijn hartstikke duur)
Rolex heeft een roemrijke historie met veel belangrijke uitvindingen. Rode draad door de history is de kwaliteit van het merk. Door de bewezen kwalitieit, en de luxe uitstraling, niet in het minst door zijn dragers, zijn ze erg bekend. Daarbij help de enorme hoeveelheid marketing zowel de bekendheid als de prijs omhoog
Hebben we ook Nederlandse horlogemerken? Zo ja: welke is het meest bekend?
Zeker, eigenlijk best veel:
Grönefeld
Kees Engelbarts
Cornelius & Cie (Zwitsers met nl eigenaar)
Les Atelier deMonaco (Nl eigenaar)
Christiaan vd Klaauw
Dingemans Mechanische Horloges
van der Gang
Steiner
Pellikaan
Oostwegel
Frederique Constant (zwitsers met nederlands eigenaar)
Alpina (zwitsers met nederlands eigenaar)
Van Ree Watches
TW Steel
Kiber
Oozoo
Prisma
Is een zwitsers uurwerk altijd het best? Ik las ergens dat ook de grote horlogemerken vaak standaard Zwitserse uurwerken gebruiken, klopt dat wel?
Veel uurwerken zijn inderdaad zwitsers. De beste uurwerken zijn ook vaak zwitsers. Maar niet alle Zwitserse uurwerken zijn daarmee goede uurwerken Naast zwitserse merken zijn er ook hele goede Duitse, Japanse en zelfs Chinese uurwerken. En nederlands natuurlijk.
Maar de zwitsers hebben nog altijd de naam. Swiss made wordt nog altijd met kwaliteit geassocieerd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, is het niet duidelijk, gewoon vragen (tu)
Goeie actie, Martin! Ik dacht even dat je bij de voorlaatste vraag: ‘Is een Zwitsers uurwerk…’ een Zwitsers-Japanse strijd zou gaan ontsteken (tu), maar het blijft lekker neutraal!
Oh hartelijk dank Martin! Wat een snelle en uigebreide reactie. Ik heb het net voorgelezen aan George en namens ons beide enorme bedankt!
Mocht je nog antwoord hebben op de volgende vragen, dan zijn we helemaal klaar voor het werkstuk:
De cijfers 11 - 95: wat geven die aan?
Is de Tachymeter functie gewoon te gebruiken met de stopwatch functie van een chronograaf met de cijfertjes er omheen?
Goeie actie, Martin! Ik dacht even dat je bij de
voorlaatste vraag: 'Is een Zwitsers uurwerk…'
een Zwitsers-Japanse strijd zou gaan ontsteken
(tu), maar het blijft lekker neutraal!
Menno
Dank je Menno. Ikzelf zou er in dat geval een Zwitsers - Chinese strijd van maken, gezien mijn voorkeuren
Wat betreft de verschillende landen wordt het gauw een subjectief verhaal. Als ik me beperk tot de mechanische uurwerken, zijn er eigenlijk vier landen actief, de Zwitsers natuurlijk, de duitsers, Japaners en de Chinezen.
Om ze te vergelijken moet je de markt verdelen in segmenten. In het onderste segment, zeg vanaf 50 tot een tweehonderd euro, zijn de zwitsers haast niet vertegenwoordigd. Hier zijn de Chinezen en Japaners dominant. Dit vanwege vergaande automatisering in Japan en goedkope arbeidskrachten in China.
Vanwege een goede kwaliteitscontrole zijn de Japanse uurwerken betrouwbaarder in dit segment, terwijl de Chinezen meer functies en technische innovaties bieden voor hetzelfde geld.
Zogauw de de horloges wat duurder worden, zeg 300-2000 euro, worden de Zwitsers dominant. Met name de uurwerkfabrikant ETA levert het leeuwendeel van de uurwerken in deze prijsklasse. Dit wil niet zeggen dat zowel Japanners als Chinezen geen gelijkwaardige uurwerken kunnen bouwen, ze zijn zeker in staat dit te doen, maar de consument gaat toch voor de zwitserse naam.
OOk in de hogere klasses, waar je de Rolexen, IWC’s en de Omega’s vind, zeg €2000-€10000 zijn de zwitsers goed vertegenwoordigd. Vaak gebruiken ze relatief standaard uurwerken, die alleen mooi veredeld en goed afgeregeld zijn. In dit segment zijn status en naam erg belangrijk, dus zullen alleen een selecte groep kenner voor een Seiko Springdrive, of een speciale Chinese Tourbillon gaan.
In het topsegment (zeg boven de €10000) zitten de zogenaamde Manufacturen. Horloge bedrijven die alle componenten zelf in huis ontwikkelen, en niets inkopen bij speciale uurwerkbouwers. Dit zijn merken als Patek Phillipe, Jaeger Le Coultre, vacheron Constantin en dergelijke.
Hier komen ook de duitsers in beeld. Er zijn een paar merken, zoals A. Lange & Sohne en Glashutte Orginal die de mooiste modellen bouwen. Dit is allemaal puur handwerk en zijn echte meesterwerken. Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of ook de Japanners in dit segment zitten. De Chinezen wel, maar daar is eigenlijk geen markt voor buiten China.
Dit is een heel lang verhaal zonder echt antwoord op je vraag. De kwaliteit is afhankelijk van de prijs. Chinezen en Japanners kunnen heel veel kwaliteit voor je euro leveren, maar in duurdere categorieen is naar mijn mening voor veel mensen puur het label “Zwitsers” zo belangrijk dat daar haast niet tegen te concureren valt.
Ik ben vast nog vanalles vergeten, want dit is een onderwerp waar dit halve forum over volgeschreven wordt. Ik ga er dan vanuit dat ik ook nog wel aangevuld word
Vooral in de goedkopere quartz uurwerken zijn de Japanners beter dan de Zwitsers en de Chinezen. In de begin periode van de goedkopere quartz hebben de Zwitsers de boot gemist. Dit hebben ze eigenlijk nooit meer goed gemaakt.
Veel van de hollandse merken zijn niet te vergelijken met grote buitenlandse merken. In het buitenland zit er vaak een fabriek achter die alles zelf maakt. Veel Nederlandse merken zoals bijvoorbeeld Prisma zijn groothandels merken. Er worden bij diverse fabrikanten van horloges vaak kasten, uurwerken, wijzerplaten en banden uitgezocht. Daar komt dan Prisma op te staan. Prisma zelf produceert niets. Dus de horloges worden naar wens geassembleerd.
Ik heb zelf vele jaren een groothandel gehad en wij werkten ook met eigen merken op deze wijze. Hoogstwaarschijnlijk kochten we bij dezelfde fabrikanten als de groothandel die Prisma in de markt zet. Dit is voor zover ik weet JPC in Amsterdam.
Ik wil graag nog even nuance aanbrengen in het Japan - Zwitserland verhaal: Er zijn zeker ook voorbeelden te bedenken van Japanse horloges met geheel eigen ontwikkelde techniek van topniveau in het “high end” segment. Ik denk hierbij in 1e instantie aan Seiko met z’n SpringDrive ! In tegenstellen tot de lager geprijsde Kinetic modellen gaat het hier om volledig mechanische (automaat-) horloges die gereguleerd worden door een kwartskristal. Eigenlijk wel vergelijkbaar met een auto met verbrandingsmotor op elektronische cruise control.
George slaapt al, maar zal zeker blij zijn met je uitleg. Ik ben er in elk geval blij mee, want zelfs ik kan het goed volgen! Hartelijk dank voor je input en medewerking. Was er maar een forum voor alle mechanische zaken waar alleenstande moeders tegen aanlopen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. George had toch nog wat vragen nadat ik het had voorgelezen (ik was er zelf niet eens op gekomen, haha):
Is de Tachymeter dus een schaal op het horloge, die gebruikt kan worden in combinatie met de stopwatchfunctie van een chronograaf? (of is een Tachymeter ook een speciaal uurwerk?)
de cijfers 11 - 95, weet je ook waar die voor staan?
De tachymeter is een schaal. Ik zal proberen hoe die werkt.
Je gaat meten met de secondewijzer op de 0 van de schaal. Dan leg je een afstand af van een eenheid, bijvoorbeeld een kilometer. Als je die kilometer hebt afgelegd kijk je waar de wijzer staat. Staat deze bij de 60 dan ging je dus 1 kilometer x 60 = 60 kilometer per uur gemiddeld.
Bij de betere chronograven is de secondewijzer van het uurwerk een van de kleine wijzertjes op de wijzerplaat. De grote wijzer is de secondewijzer van de chronograaf (stopwatch).