Yes, daarom vroeg ik het, omdat iedereen over de MT5400 begon. Ik heb geen verstand van uurwerken, maar ik geloof je meteen ![]()
Ben er bijna zeker van dat dit het probleem is.
Heb het zelf ooit eens gehad bij een TAG Heuer Caliber 5.
![]()
100% dit
Heb ik ook een keer gehad met hetzelfde uurwerk (in een ander horloge). Zoek maar op 'eta spinning rotor ’ en je vindt honderden verhalen.
Dit is waarschijnlijk een probleem met de wisselaars in de automaat. Die kunnen versleten zijn of de olie van is ingedroogt of iets dergelijks.
Zoals PeterLC zwgt, openmaken is door een horlogemaker is hier de juiste aanpak.
Als je in de garantie zit dan naar de Tudor dealer, anders naar een een horlogemaker .
Ik zou hem niet verder met de hand gaan opwinden op dit moment.
Beetje kort door de bocht. “Je heb hem meer dan 5 slagen opgewonden, nu zijn er tandjes afgebroken”…
Mits goed onderhouden (een dus de veertrommel wand goed voorzien van het juiste vet) maakt het werkelijk niets uit hoeveel slagen je opwindt immers is dit de gedachte achter een horloge met een automaat. Slippen als de veer opgewonden is. Mee eens dat deze open moet en de mogelijkheid bestaat dat er tanden van het palrad defect zijn waarvan de oorzaak vermoedelijk een verhoogde weerstand in het opwindmechanisme is.
Kan ie prima oud mee worden toch?
(spinning rotor).
@Ten: Tuurlijk, je kan met alles oud worden…….en toch lijkt mij het geen fijn plan met een spinning rotor oud te worden, al het slijpsel van de slijtage gaat door je hele uurwerk zitten en dat is toch wel een beetje slecht voor je andere tappen, lagers en tandjes waar het tussen gaat zitten.
Tudor met in house uurwerk gewoon naar Tudor sturen. Ik zou bij Tudor navragen wat het dichtstbijzijnde service punt zit als je zelf geen AD in de buurt kent. Mocht het ETA zijn dan kun je naar de horlogemaker als je wilt, al zou ik vermoeden dat je wel vijf jaar garantie moet hebben op zo’n ding, toch?
Dat snap ik, maar als je niet gaat opwinden en de rotor z’n werk laat doen? Of ontstaat er dan ook slijpsel?
Het ligt niet aan het al of niet slippen van de veer. Wat hier steeds gezegd wordt door de horlogemakers is dat het automaat gedeelte (de twee wissel tandwielen) kwetsbaar is en veelvuldig handmatig opwinden vinden ze niet leuk. De eerste jaren zal het vast goed gaan. Net als mijn vorige Citroën C5 uit 2004 met de “sealed for life” automaat, dat verhaal klopt ook wel een poosje tot het ding de 180.000 voorbij is en nieuwe olie toch echt beter is.
Alleen de MT uurwerken hebben 5 jaar. De ETA’s hadden 2 jaar garantie
Ik had 5 jaar garantie op mijn BB41 (de niet duiker) met ETA die ik kocht in 2021.